Re: (nie)zdrowa żywność

From: "Jacek J." <n...@p...com>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: (nie)zdrowa żywność
Date: Thu, 30 Nov 2006 14:58:00 +0100

Nixe wrote:

> "Mówi się" oznacza, że nie jest to temat tabu czy stanowiący jakąś tajemnicę
> państwową. Jeśli faktycznie są ludzie, którzy nie słyszeli_kompletnie_nic na
> ten temat, to uważam, że w jakiś sposób sami sobie są winni.

Tajemnicy może nie stanowiło, ale nie było nagłaśniane tak intensywnie,
jak swego czasu rzekoma wyższość margaryny nad masłem
("Wszystkie kochające matki... " czy jakoś tak).

> Kupa informacji na ten temat od lat ukazuje się w zwykłej,
> codziennej prasie czy prasie kolorowej (artykuły o diecie, o odżywianiu się,

Tak na marginesie: w prasie żyjącej z reklam margaryny też?
Bo po "Świat nauki" czy "Świat konsumenta" nie wszyscy sięgną.

> o badaniach naukowych itp.), mówi się o tym w innych mediach. To naprawdę
> nie jest żadna nowość ostatniego roku.
> Nowością może być fakt, iż od lat powszechnie uznany za bezpieczny aspartam
> okazał się być substancją rakotwórczą i nie powinna być składnikiem naszej
> diety (a jest).
> "Transy" przy tym to niemal prehistoria ;-)

> Chodziło mi o to, że już ~naście czy wręcz ~dziesiąt lat temu robiono na ten
> temat powtarzalne badania i pisano prace naukowe. A jeśli tak, to są to
> informacje, które już_dawno_temu przedostały się do powszechnych mediów.

Uważasz, że wiedza naukowców przekłada się na świadomość ulicy? Reklama
rządzi...

> Uwierz, że informacje, które podałeś, jakkolwiek są bardzo cenne, to jedynie
> mocno odgrzewane kotlety :)

Ważne na czym odgrzewane :)

A przy okazji - dlatego że cenne, trzeba o nich przypominać:
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_061128/n
auka/nauka_a_1.html
"Jogurty probiotyczne - obietnice bez pokrycia"
[Sam nie wiem, czy to edukacja bardziej z dziedziny dietetyki, czy
raczej
działania reklamy; bo same jogurty, nawet jeżeli cudów nie zdziałają,
- w przeciwieństwie do technik marketingowych - szkodliwe raczej nie
są.
Przynajmniej w świetle dotychczasowych badań ;> ].

fragmenty:

- Jestem matką i od czterech miesięcy podaję swoim dzieciom Actimel
- pisze nasza czytelniczka - a one i tak chorują.

ustalono, że Actimel poprawia tak zwane parametry odpornościowe,
czyli podwyższa w krwi stężenie pewnych substancji, które pomagają
walczyć z chorobami. Niestety, parametrów odpornościowych nie można
wprost przełożyć na częstość zachorowań.

Kiedy zadzwoniliśmy do firmy Maćkowy, zwrócono nam uwagę, że to nie
jogurt
ale bakterie w nim zawarte mają udowodnione działanie
przeciwnowotworowe.
To technika marketingowa stosowana często przez producentów.
Informują oni klientów o wszelkich możliwych pozytywnych właściwościach
bakterii probiotycznych. Ale nie wiadomo, czy ich jogurt też te
właściwości wykazuje.

- W tej chwili niestety nie ma prawnego wymogu podawania na opakowaniu
dokładnej nazwy (nie tylko handlowej, ale i systematycznej) zastoso-
wanego szczepu bakterii probiotycznych(...) Na etykiecie powinna być
nie tylko naukowa nazwa szczepu użytych bakterii, ale też ich ilość.

A co z przeziębieniami? Otóż okazało się, że jeden szczep bakterii
probiotycznych - Lactobacillus casei GG - obniża częstość przeziębień.
- W stopniu statystycznie dostrzegalnym, choć klinicznie bez
specjalnego
znaczenia - mówi prof. Szajewska. Lactobacillus casei GG nie jest
obecny
w żadnym jogurcie sprzedawanym w Polsce. A producenci probiotyków
(np. sponsorując prognozę pogody w telewizji) dają do zrozumienia, że
ich jogurt sprawi, iż będziemy rzadziej się przeziębiać.

> N.

Jacek J.
--