Re: no nie moge:-/

From: "Sowa" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: no nie moge:-/
Date: Mon, 12 Sep 2005 09:48:17 +0200
<dfp8ea$pj0$1@atlantis.news.tpi.pl> <dfp8s0$jig$1@news.onet.pl>
<1f8l7hc3nha0u$.dlg@franolan.net> <dfpahq$80n$1@inews.gazeta.pl>
<x...@f...net> <4...@n...o2.pl>
<69vsjnr4hs48$.dlg@franolan.net> <dfpm64$8vt$1@news2.ipartners.pl>
<dg39s6$1bi$1@inews.gazeta.pl>

Użytkownik "Ewa Ressel" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
news:dg39s6$1bi$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> prostu wykształcił się taki uzus. Faktem jest, że na Zachodzie do komunii
> przystępują wszyscy (a jak ktoś zostaje w ławce, to pewnie Polak ;-) W
> Szkocji dzieciaki przystępują do I Komunii w tym samym wieku co u nas, ale
> pierwszą spowiedź mają dwa - trzy lata później! Spowiedź indywidualna
> zanika w
> błyskawicznym tempie - księża najczęściej omijają po prostu ten temat
> (inna
> sprawa, że bycie dobrym spowiednikiem to wielka sztuka, a żeby ją
> opanować,
> trzeba po prostu spowiadać - i koło się zamyka).

Szukałam niedawno informacji na ten temat i znalazłam, że spowiedź
powszechna tylko w bardzo wyjątkowych przypadkach może pełnić tą samą rolę,
co spowiedź indywidualna. Tylko gdy ktoś znajduje się w jakiejś naprawdę
ekstremalnej sytuacji życiowej, a nie ma możliwości przystąpienia do
spowiedzi indywidualnej, może pozwolić sobie na spowiedź powszechną, nawet w
innym chrześcijańskim obrządku i przyjąć komunię, ale potem ma obowiązek
przy najbliższej nadarzającej się okazji przystąpić do spowiedzi
indywidualnej i jeszcze raz wyznać "zaległe" uczynki.
Czyli spowiedź powszechna jest jedynie półśrodkiem na który można sobie
pozwolić, gdy sytuacja nie pozwala na normalne praktyki, można to porównać
chyba do chrztu udzielanego naprędce przez osoby świeckie np dzieciom które
mają nikłe szanse na przeżycie i mogą nie doczekac kapłana. Z tego co wiem,
taki chrzest jeśli dziecko przezyje, tez jest potem powtarzany w normalny
sposób.

Myślę, że cały ten bałagan wynika z tego, ze wielu ludzi uważa, ze ruch
ekumeniczny oznacza ujednolicenie praktyk liturgicznych w różnych obrządkach
i zniesienie różnic pomiędzy nimi. A to nie jest prawda.

--
Edyta Czyż
/// A kiedy będziesz mieć problem /
klaśnij to urwie mu łeb / niech gna / bez łba ///
Janerka