oliwa z oliwek?!

1. Data: 2004-03-22 23:03:39

Temat: oliwa z oliwek?!
Od: Zbigniew Pieciul <m...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie troche na marginesie, ale wazne, gdy sie notuje przepisy na
uzytek innych osob...

W sklepach etykietki obowiazkowo nazywaja produkt: "Oliwa z oliwek".
Troche jak amerykanskie "olive oil". Ale o ile w angielskim ten "oil"
moze oznaczac pare roznych rzeczy (rozmaite oleje, slonecznikowy,
sezamowy, itd), to czy we wspolczesnej polszczyznie kulinarnej "oliwa"
kojarzy sie na tyle z rozmaitymi innymi produktami, ze koniecznie trzeba
zaznaczac, ze ta o ktora mi chodzi, to jest "oliwa z oliwek"?

1. Data: 2004-03-22 23:13:28

Temat: Re: oliwa z oliwek?!
Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Zbigniew Pieciul" <m...@z...com> wrote in message
rogers.com...
> [...]
> kojarzy sie na tyle z rozmaitymi innymi produktami, ze koniecznie trzeba
> zaznaczac, ze ta o ktora mi chodzi, to jest "oliwa z oliwek"?
Jest jeszcze ta tłusta oliwa, która spływa z lokomotywy stojącej na
stacji. :-) W którejś z angielskich wersji tego wiersza zostało to
przetłumaczone jako "jumbo olive". :-))

Hania

1. Data: 2004-03-22 23:21:02

Od: Zbigniew Pieciul <m...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

Hanna Burdon wrote:
> [...]
>
> Jest jeszcze ta tłusta oliwa, która spływa z lokomotywy stojącej na
> stacji. :-) W którejś z angielskich wersji tego wiersza zostało to

dzieki za "jumbo olive", swietne... - musimy wiec jakis przepis do tego
napisac. Moze, ze wzgledu na tematy wierszy Tuwima, cos o "sloninie
trabalskiej"?

1. Data: 2004-03-22 23:51:25

Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Zbigniew Pieciul wrote:
> czy we wspolczesnej polszczyznie kulinarnej "oliwa"
> kojarzy sie na tyle z rozmaitymi innymi produktami, ze koniecznie trzeba
> zaznaczac, ze ta o ktora mi chodzi, to jest "oliwa z oliwek"?

W dobie oleju slonecznikowego "z pierwszego tloczenia" nie ma juz nic
pewnego ;)

Pozdrawiam
Lukasz

1. Data: 2004-03-23 05:57:36

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Oliwa z oliwek, to oczywiście to samo co masło maślane ;=]

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J Marusiński

1. Data: 2004-03-23 15:33:41

Od: "mac" <m...@s...killer> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kyllyan" <m...@w...pl.invalid> napisał...

> Oliwa z oliwek, to oczywiście to samo co masło maślane ;=]

niby tak ale.....
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=40143

1. Data: 2004-03-23 15:46:26

Od: Zbigniew Pieciul <m...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

> niby tak ale.....
> http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=40143

Zatem: w kontekscie kulinarnym - nie moze byc watpliwosci, ze "oliwa"
jest z oliwek. I wg encyklopedii, i w powszechnym rozumieniu.
Tylko te etykietki mylace.

Dzieki...

1. Data: 2004-03-23 15:46:36

Od: "mac" <m...@s...killer> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Zbigniew Pieciul" <m...@z...com> napisal...

> Zatem: w kontekscie kulinarnym - nie moze byc watpliwosci, ze "oliwa"
> jest z oliwek. I wg encyklopedii, i w powszechnym rozumieniu.
> Tylko te etykietki mylace.

nie do konca:
"[...] czasem takze: inny tluszcz roslinny, olej"

mac.

1. Data: 2004-03-23 16:21:40

Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Zbigniew Pieciul" <m...@z...com> wrote in message
rogers.com...
> Zatem: w kontekscie kulinarnym - nie moze byc watpliwosci, ze "oliwa"
> jest z oliwek. I wg encyklopedii, i w powszechnym rozumieniu.
> Tylko te etykietki mylace.
A jak to było za peerelu? Bo mnie się wydaje, że można było kupić produkt
o nazwie "oliwa", tylko że on koło oliwek to nawet nie leżał. Po 1989
pojawiła się "oliwa z oliwek", chyba w celu podkreślenia, że tym razem
jest to autentyczna oliwa, i tak już zostało.
Ale może coś źle pamiętam?

Hania

1. Data: 2004-03-24 00:25:18

Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Kyllyan wrote:

> Oliwa z oliwek, to oczywiście to samo co masło maślane ;=]

Mnie sie wydaje, ze moze to wynikac z tlumaczenia wloskiego olio di oliva.

Pozdrawiam
Lukasz Madeksza

zupa-krem z buraków
Poszukuję przepis na pierogi ruskie pieczone
Poszukiwany talerz trzymający ciepło potrawy albo coś podobnego
śledzie w smietanie
gulasz ... coś z sosem