plastikowe rury z PP - jak łaczyć

1. Data: 2008-09-10 21:03:56

Temat: plastikowe rury z PP - jak łaczyć
Od: "Ewa" <e...@w...pl.WYTNIJ.TO> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Może ktoś mi pomoże odnosnie łaczenia rur z PP -r. Mam zgrzewarkę i
teflonowane kamienie. Czy same rury f20 trzeba w specjalny sposób
przygotować przed zgrzewaniem? Trzeba je "temperować"? Czy potrzebna jest
narzynarka? i czy do wszystkich typów rur?
Z góry dziękuję za pomoc i Pozdrawiam

2. Data: 2008-09-10 21:15:43

Temat: Re: plastikowe rury z PP - jak łaczyć
Od: "HANA" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa" <e...@w...pl.WYTNIJ.TO> napisał w wiadomości
> [...]
> przygotować przed zgrzewaniem? Trzeba je "temperować"? Czy potrzebna jest
> narzynarka? i czy do wszystkich typów rur?
Jesli nie sa zbrojone mozna zgrzewac bez specjalnych przygotowan (poza
prostym cieciem ;-)
w zbrojonych nalezy usunac ok 1,5 cm zbrojenia, jesli jest tego niewiele
mozna sobie poradzic zwyklym nozykiem do tapet lecz przy wiekszej ilosci
szybciej idzie skrobakiem
Andrzej

3. Data: 2008-09-10 22:11:43

Od: "Ewa" <e...@w...pl.WYTNIJ.TO> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> w zbrojonych nalezy usunac ok 1,5 cm zbrojenia, jesli jest tego niewiele
> mozna sobie poradzic zwyklym nozykiem do tapet lecz przy wiekszej ilosci

Dziękuję za odpowiedz:) a czy to zbrojenie zawsze występuje w rurach do wodu
ciepłej?

4. Data: 2008-09-10 22:53:22

Od: "HANA" <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dziękuję za odpowiedz:) a czy to zbrojenie zawsze występuje w rurach do
> wodu ciepłej?

Nie zawsze, sa dwa typy rur
tak optycznie do zbrojone maja delikatne wglebienia na powierzchni a zwykle
sa gladkie
Andrzej

5. Data: 2008-09-11 11:28:57

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie zawsze, sa dwa typy rur
> tak optycznie do zbrojone maja delikatne wglebienia na powierzchni a zwykle sa
> gladkie
> Andrzej

Są rury zwykłe i rury "stabilo".
Zwykłe można łączyć po uprzednim przetarciu miejsc łączenia np. spirytusem.
Ja to robiłem denaturatem i spraną szmatką bawełnianą. Nie wolno używać szmatek
syntetycznych. No i przed łączeniem należy zawsze mazakiem wodoodpornym
narysować kreski
naprowadzające, jak ma być wykonane połączenie. Kąt, głębokość wsunięcia.
Później, już w czasie łączenia nie ma na to czasu. Ma się 2-3 sekundy.

6. Data: 2008-09-11 11:38:58

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze zapomniałem napisać, że rury zwykłe się bardzo rozszerzają pod wpływem
ciepła.
Jeśli to ma być CO, trzeba przewidzieć miejsce na ich swobodne rozszerzanie.

7. Data: 2008-09-12 02:03:04

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa" <e...@w...pl.WYTNIJ.TO> wrote in message
> [...]
> przygotować przed zgrzewaniem? Trzeba je "temperować"? Czy potrzebna jest
> narzynarka? i czy do wszystkich typów rur?

Można też kleić, ale skoro masz zgrzewarkę...

8. Data: 2008-09-12 07:08:57

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Prawusek" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
> "Ewa" <e...@w...pl.WYTNIJ.TO> wrote in message
> Można też kleić, ale skoro masz zgrzewarkę...

Rur PPR się nie klei. Natomiast zgrzewanie jest proste, pewne i szybkie.
Świetny wynalazek.
Jest tylko kłopot z jednym. Zgrzewarka ma tzw. kamienie po obu stronach.
Z rurkami i kształtkami należy podejść z jej obu stron, osiowo. Nie zawsze jest
to takie proste a czasem niemożliwe. Dlatego cały proces zgrzewania
trzeba ze szczegółami przemyśleć.
Poza tym - bułka z masłem.

9. Data: 2008-09-12 07:16:45

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"jangr" <j...@i...pl> wrote in message

Można kleić i PP i PE.

10. Data: 2008-09-12 08:32:18

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Można kleić i PP i PE.

Po to wymyślono PPR-y (PP3), aby poprzez zgrzewanie można było wykonywać
idealne połączenia. Klejenie nie wchodzi w grę, bo ono nie ma sensu.

"Technika łączenia:
Podstawowym sposobem łączenia rur i kształtek systemu jest tzw. polifuzja
termiczna - najdoskonalsza z metod montażu stosowanych w instalacjach rurowych.
Polega ona na zgrzewaniu rury z kształtką w temperaturze 260°C - 270°C. W
efekcie w miejscu połączenia powstaje jednolity zgrzew, bez widocznej granicy
miedzy scalonymi elementami. Technologia ta gwarantuje absolutną szczelność,
przy krótkim czasie wykonywania połączenia.
W celu połączenie instalacji polipropylenowej z odcinkami instalacji zbudowanymi
z innych niż PP materiałów wykorzystuje się kształtki wyposażone we wtopki
mosiężne z gwintami zewnętrznymi i wewnętrznymi lub tuleje kołnierzowe."

Źródło:
http://www.prawtech.pl/?p=/pl/menu/2/1/1/index

Reklamacja żarówki energooszczędnej
termometr za okno - mocowanie?