Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.task.gda.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-m
ail
From: "Tomasz Kwiecień" <t...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: prawda (bylo Re: nieumyslne spowodowanie smierci)
Date: Thu, 19 Sep 2002 16:32:34 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 60
Message-ID: <amcn7h$t7h$1@news2.tpi.pl>
References: <am0cec$qu$1@news.tpi.pl> <am1ht4$kuj$1@news.tpi.pl>
<am3rin$cr4$1@news.tpi.pl> <am4i56$1cb$1@news.tpi.pl>
<am4u2h$785$3@news.tpi.pl> <am503g$hmc$1@news.tpi.pl>
<3...@a...leczna.dialup.inetia.pl>
<am57tl$s0e$1@news.tpi.pl>
<1...@a...leczna.dialup.inetia.pl>
<am5bad$osf$1@news2.tpi.pl> <am7cp7$a5h$1@news.tpi.pl>
<am7gbo$b1v$1@news2.tpi.pl> <am9oh6$2ku$5@news.tpi.pl>
<am9une$7vi$1@news.tpi.pl> <amanmf$mh0$6@news.tpi.pl>
<amatbk$9d8$1@news2.tpi.pl> <m...@p...ninka.net>
NNTP-Posting-Host: 195.116.93.59
X-Trace: news2.tpi.pl 1032446002 29937 195.116.93.59 (19 Sep 2002 14:33:22 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 19 Sep 2002 14:33:22 +0000 (UTC)
X-Notice-1: This post has been postprocessed on the news.tpi.pl server.
X-Notice-2: Subject line has been filtered and leading Odp: string removed.
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2615.200
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2615.200
X-Subject: Odp: prawda (bylo Re: nieumyslne spowodowanie smierci)
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:155976
Ukryj nagłówki
Użytkownik Nina M. Miller <n...@p...ninka.net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:m...@p...ninka.net...
> "Tomasz Kwiecień" <t...@o...pl> writes:
>
>
> > ...
> > > Nie wiem, co jest prawdą. To pojęcie względne.
> >
> > veritas est adequatio intellectus et rei - prawda to zgodność tego, co się myśli,
z tym co jest
> > (Średniowiecze)
>
> rei to jest rzecz, a nie "to co jest".
Znasz jakieś rzeczy, których nie ma ?
> poza tym w tymze sredniowieczu wszystkich filozofow i teologow
> zajmowal spor o powszechniki czyli pojecia ogolne.
>
> nie trzeba byc wielkim tytanem myslenia, zeby predko zauwazyc, iz
> istnieje klasa pojec, ktore nie maja zadnego konkretnego desygnatu,
> np. kon (nie zaden konkretny ale kon w ogole) albo taki krasnoludek.
>
> ustalanie wiec na tej podstawie prawdy jest rzecza sliska i wzgledna.
> gdzie istnieja te pojecia, w jaki sposob i z CZYM je porownac, zeby
> pozyskac informacje o ich prawdziwosci?
> powiedziec sobie, ze prawda jest adequatio rei et intellectus to
> jedno, a miec niewatpliwe kryterium prawdy, ktoreby sie dalo
> zastosowac zgodnie z ta definicja to drugie.
>
> czy bowowiem prawdziwy jest elf? jak rozstrzygniesz o jego
> prawdziwosci? jest to ewidentnie cos mozliwego do pomyslenia, prawda?
> z czym ma wiec to byc zgodne, zeby po porownaniu wyszlo, ze jest
> prawdziwe?
>
> a kwadratowe kolo? mozesz sobie taki abstrakt stworzyc i pomyslec - a
> gdzie jego desygnat, odniesienie, po ktorego dokonaniu mozemy
> stwierdzic ze istnienie czegos takiego jest "prawdziwe"?
>
>
>
> --
> Nina Mazur Miller
> n...@p...ninka.net
> http://www.ninka.net/~ninka/
Intuicję tego pojęcia dają klasy relacji równoważności w matematyce.
Czytałem też książkę: Taylor "Technika obiektowa".
Jest tam wyjaśnione pojęcie abstrakcji, abstrahowania.
Abstrakcja to klasa obiektów o jakiejś wspólnej cesze.
Sama jest pojęciem, istnieje tylko w umyśle człowieka.
Pojęcie nie może być utożsamiane z wyobrażeniem.
"What a freaky problem ?" (Max Payne)
--
Pozdrawiam
Tomasz Kwiecień
http://republika.pl/tkwiecie/
|