prawdziwe zdanie o jajkach

1. Data: 2006-05-07 10:33:53

Temat: prawdziwe zdanie o jajkach
Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Poruszony poniżej temat traktujący o zdrowotności jedzenia jajek jest
zarazem potwierdzeniem słuszności diety optymalnej jak i sugestie dla ludzi
chcących zrzucić nadwagę lub przytyć.

Poniżej są fragmenty książki (600-stronicowej) p.t. "JAJCZARSTWO" Jest
to praca zbiorowa pod re­dakcją profesora doktora hab. Tadeusza Trziszki.
Wrocław 2000 r. Podręcznik dofinansowany przez Mini­sterstwo Edukacji
Narodowej.

Nie ma w przyrodzie drugiego bardziej doskonałego surowca spożywczego
niż jaja. .Niewielu zastanawia się, że normal­nie zniesione i zapłodnione
jajo kurze po dostarczeniu energii w postaci ciepła (390C przez 21 dni)
przeistacza się w żywy organizm (pisklę), w którym jest układ kostny,
mięśniowy, pokarmowy, nerwowy, immunologiczny itd. Powstał żywy orga­nizm
zdolny do wzrostu i dalszego rozwoju; do wzbudzenia życia konieczna była
jedynie energia. Zatem wszystkie nie­zbędne substancje potrzebne do
zaistnienia życia zawarte są w jaju. Ten właśnie fakt świadczy wystarczająco
o wartości biologicznej jaja i wskazuje, jak cenne zawiera składniki. Z
prostej kalkulacji wynika, że aby w pełni zaspokoić zapotrze­bowanie
organizmu człowieka na wszystkie składniki niezbędne do funkcji życiowej,
wystarczy konsumować jedynie jaja. Stanowią one najlepsze źródło
aminokwasów, w tym szczególnie egzogennych, kwasów tłuszczowych, witamin,
związków mineralnych. Należy dodać, że proporcje pomiędzy poszcze­gólnymi
składnikami chemicznymi treści jaja są idealne, brak jedynie witaminy C.
Ponadto białko jaja uznane zostało przez organi­zację FAO/WHO za
międzynarodowy wzorzec składu aminokwasowego.
Kulinarne znaczenie jaj ma długą historię sięgającą już początków życia
ludzkiego na ziemi. W starożytności jaja spoży­wane były w dużych ilościach,
w tym jaja kurze, gęsie, kacze, gołębie, bażancie i kuropatw. Najczęściej
spożywano je gotowane na miękko lub na twardo z sosami rybnymi, a także jako
jajko sadzone.
Do niedawna środowiska opiniotwórcze, w tym naukowe, szczególnie
amerykańskie zalecały spożycie jaj na poziomie 3 do 4 sztuk na
osobę/tydzień. Obecnie następuje całkowita zmiana mentalności w zakresie
spożywania jaj. Okazało się, że zawarty w jajach cholesterol nie stanowi
większego zagrożenia chorobami układu krążenia i nie przyczynia się do
arteriosklerozy u osób
z normalną funkcją metaboliczną.
Ponadto współczesna wiedza i praktyka zootechniczna pozwala wzbogacać
jaja w naturalny sposób - poprzez odpowiednie żywienie niosek, wprowadzając
takie substancje, jak: wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe (WNKT) z
rodziny omega-3 (n-3) oraz witaminy A i E, a także mikroelementy (w tym:
selen, jod, krzem). Są to substancje niezbędne do funkcji życiowych,
sprzyjające zachowaniu młodości.
W kontekście powyższych faktów jaja, poza swoją tradycyjną funkcją
żywieniową, przejmują rolę nutraceutyków, tj. żywności leczniczej.
Ta wiedza w krajach zachodnich już znalazła praktyczne
odzwierciedlenie, co według najnowszych opinii ekspertów od żywie­nia
przekłada się na zalecenia konsumpcji 12-14 jaj/tydzień/osobę (źródła: 3, 6,
8, 9, 16, 24, 28, 29, 30). Potwierdzeniem tej tezy jest lansowanie przez
amerykańskie gremia opiniotwórcze wysokich walorów żywieniowych jaj, co m.
in. Bardzo wyraźnie pre­zentowane było na 50. Międzynarodo­wej Wystawie w
Atlancie (1998) (źródło: 30) oraz na 2. Sympozjum w Banf w Kanadzie (1998)
źródła; 7, 8, 9, 28).
W Polsce w wyniku rozpętanej cholesterelofobii dość skutecznie
ograniczono konsumpcję jaj, których spożycie wynosi zaledwie w granicach 195
sztuk (przez rok) na mieszkańca, podczas gdy w Unii Europejskiej (UE), USA
spożywa się ich ok. 240, w Chinach 250, w Czechach, Brazylii i Meksyku ok.
300, a w Japonii i Izraelu ok. 400.
Opublikowane w ostatnich latach wyniki badań w renomowanej literaturze,
w tym medycznej, dowodzą nieszkodliwości chole­sterolu zawartego w żółtku
jaja. Zatem liczba spożywanych jaj nie ma bezpośredniego związku z jego
poziomem we krwi.
Kern (źródła: 11, 30) w badaniach klinicznych podawał 16 kobietom (z
których połowa była zdrowa, a druga połowa cierpiała na kamicę żół­ciową) 5
żółtek dziennie (939 mg cholesterolu) przez 18 dni. Stwierdzono wzrost
cholesterolu w plazmie krwi w gru­pie zdrowych kobiet zaledwie o 6 mg, a w
grupie chorych tylko o 8 mg. Autor wykazał, iż w obu grupach pacjentek
występowała samoregulacja poziomu cholesterolu we krwi.
Szkoda, że bez uzasadnienia często zakazuje się spożycia jaj, a
przecież jest to przede wszystkim żywność niskokaloryczna i
pełnowartościowa. Dwa duże jaja zawierają tylko 150 kcal, a więc mogą
stanowić doskonały składnik diety odchudzającej.
W ocenie biologicznej bierze się pod uwagę wykorzystanie azotu przez
organizm. Białka jaj są najbardziej przyswajalne (94%) w porównaniu do
innych surowców, np. dla mleka wskaźnik ten wynosi 85%, ryżu 80%, wątroby
77%, mięsa wieprzowego 74%, wołowego 69%, roślin strączkowych 40-60%.
Ponadto jaja są naturalnym źródłem wysokowartościowych tłuszczów (w tym
niena­syconych) oraz witamin i składników mineralnych w znacznym stopniu
zaspakajających dzienne zapotrzebowanie człowieka.
Ze względu na pożądaną zawartość, proporcje oraz niezwykle wysoką
dostępność składników odżywczych, jaja uważane są za szczególnie wskazane w
żywieniu ludzi młodych, w okresie wzrostu i rozwoju. Są one także polecane w
żywieniu ludzi starszych, których potrzeby energetyczne są stosunkowo
niskie, lecz pokrycie zapotrzebowania na niezbędne składniki odżywcze jest
kluczo­wym warunkiem zachowania i utrzymania funkcji starzejącego się
organizmu.
W odniesieniu do technologii jaja są ważnym, często niezbędnym
składnikiem potraw. Co uwarunkowane jest ich składem che­micznym i
właściwościami funkcjonalnymi. Natomiast biorąc pod uwagę względy
żywieniowe, jaja cechują się wysoką wartością odżywczą i biologiczną
(źródła; 10, 14, 18, 28). Wartość odżywcza oceniana jest na podstawie
zawartości oraz przyswajalności białek i aminokwasów, w odniesieniu do tzw.
idealnego wzorca białka lub owoalbuminy, o najwłaściwszym udziale
aminokwasów egzogennych. Już dwa jaja spożyte dziennie pokrywają prawie w
całości zapotrzebowanie dobowe dorosłego człowieka na pod­stawowe
aminokwasy (źródła; 9, 14, 24, 30).
W odniesieniu do polskich norm żywieniowych, spożycie jednego, średniej
wielkości jaja, pokrywa niemal w 25% zapotrzebo­wanie 70 kg mężczyzny na
białko wzorcowe. W ocenie jakości białka jaja, kluczowymi parametrami są
skład aminokwasowy oraz strawność.
Zawartość składników mineralnych w średnim jaju kurzym i jej porównanie
z dziennym zapotrzebowaniem dorosłego człowieka.

Pierwiastki mineralne
Zawartość w 1 jaju (a)
Zapotrzebowanie człowieka (b)
a/b x 100 (%)

Sód, mg
70
575
12

Potas, mg
66
3500
2

Wapń, mg
23
1100
2

Magnez, mg
6
350
2

Foseor, mg
102
800
13

Chlor, mg
87*
750
12

Siarka, mg
81*
-
-

Cynk, mg
0,88
14
6

Żelazo, mg
1,10
11
10

Miedź, mg
0,03
2,0-2,5
1,2-1,5

Mangan, mg
0,015
-
-

Jod, mg
10,5
140
7,5

Selen, mg
8
60
13

* Wartości wg Watkins.

Zawartość witamin w średnim jaju kurzym i jej porównanie z dziennym
zapotrzebowaniem dorosłego człowieka.

Witaminy
Zawartość w 1 jaju (1)
Zapotrzebowanie człowieka (b)
a/b x 100 (%)

A (retinol), ?g
187
700
26

D (cholekaciferol), ?g
O,61*
-
-

E (?-tokoferol), mg
0,36
8
4,5

B1­­, mg
0,032
1,8
2

B2, mg
0,27
2,4
11

B6, mg
0,05
2,2
2

B12, ?g
0,45
2
22

Kwas pantetonowy, mg
0,75*
-
-

Niacyna, mg
0,03
21
0,1

Kwas foliowy, ?g
21*
280
7,5

Biotyna, ?g
10*
-
-

Witamina C, mg
-
60
-

* Wartości wg Watkins

W ocenie żywieniowej składu witaminowego jaja kurzego wyróżnia się
zwykle stosunkowo wysoką zawartość witamin roz­puszczalnych w tłuszczach (A,
D, E). Jest to w pełni uzasadnione i zgodne ze współczesną wiedzą na nowe
funkcje biologiczne tych witamin. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ?-karoten
(obecny w jaju) oraz witamina A i E wykazują właściwości antyoksyda­cyjne,
tj. chroniące przed szkodliwym oddziaływaniem wolnych rodników tlenowych i
zapobiegające tym samym stresowi oksyda­cyjnemu w organizmie człowieka (82).
Antybakteryjne właściwości białka jaja zapewniają sterylność już
podczas formowania się jaja w układzie rozrodczym kury. Szczególne znaczenie
antybakteryjne w białku jaja ma obecność lizozymu, konalbuminy i awidyny
oraz inhibitorów (źródła: 1, 20, 27, 31).
Lizozym ma właściwości muramidazy i chitynazy, a tym samym stanowi
doskonałą barierę ochronną przed drobnoustrojami.

2. Data: 2006-05-07 11:04:47

Temat: Re: prawdziwe zdanie o jajkach
Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <j...@n...pl> napisał w wiadomości
> Poruszony poniżej temat traktujący o zdrowotności jedzenia jajek jest
> zarazem potwierdzeniem słuszności diety optymalnej jak i sugestie dla
> ludzi chcących zrzucić nadwagę lub przytyć.
Przepraszam, że wcześniej nie podpisałem się...
Pozdrawiam Jurek M.

3. Data: 2006-05-07 12:25:25

Od: Golo <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 07 May 2006 12:33:53 +0200, <j...@n...pl>
napisał:

> Poruszony poni?ej temat traktuj?cy o zdrowotno?ci jedzenia jajek jest
> zarazem potwierdzeniem s?uszno?ci diety optymalnej jak i sugestie dla
> ludzi
> chc?cych zrzuciae nadwag? lub przytyae.

[....]

Dzięki za ten tekst, miło się czyta.Żeby to jeszcze prawda była...:))
G.
( po sniadaniu z czterech zółtek na maśle, a tygodniowo
zuzywam tych zółtek około 12-16. Jakoś sie nie mogę przejąć oficjalną
propagandą dot. szkodliwosci jaj)

4. Data: 2006-05-07 13:46:12

Od: Filip KK <k...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Golo napisał:

> ( po sniadaniu z czterech zółtek na maśle, a tygodniowo
> zuzywam tych zółtek około 12-16. Jakoś sie nie mogę przejąć oficjalną
> propagandą dot. szkodliwosci jaj)

Najwiekszy smiech na sali mialem z tego:

"W odniesieniu do polskich norm żywieniowych, spożycie jednego, średniej
wielkości jaja, pokrywa niemal w 25% zapotrzebo­wanie 70 kg mężczyzny na
białko wzorcowe."

Od kiedy to TYLKO sie bierze pod uwage wage czlowieka w przyjmowaniu
odpowiedniej ilosci bialka? Mega rotfl.

--
/Pozdrawiam, Filip/ - gg: 11062
Silver MKIV: 1.9 TDI-PD, GTI - Elf evolution sxr

5. Data: 2006-05-07 15:54:12

Od: "Piotr D." <h...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Filip KK" <k...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> białko wzorcowe."
>
> Od kiedy to TYLKO sie bierze pod uwage wage czlowieka w przyjmowaniu

Do tąd aż szanowny kolega nie zacznie sam ustalać norm. Ja osobiście
rozumiem, co to jest norma i dziwię się, że ktoś może nie rozumieć.

pozdr.
PD

P.S. norma tygodniowa i dzienne zapotrzebowanie zjadłem na śniadanie..;)))

6. Data: 2006-05-07 18:07:45

Od: Filip KK <k...@x...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr D. napisał:

> Do tąd aż szanowny kolega nie zacznie sam ustalać norm.

Nie ma żadnych norm! Białka przyjmujemy w odpowiedniej proporcji do
poziomu calkowitego białka w organizmie. Zapraszam na studia dietetyki,
tam ladnie wszystko jest omawiane.

> Ja osobiście
> rozumiem, co to jest norma i dziwię się, że ktoś może nie rozumieć.

W tej kwestii kolega nic nie rozumie.

> P.S. norma tygodniowa i dzienne zapotrzebowanie zjadłem na śniadanie..;)))

Dzienne zapotrzebowanie? Z uwzlednieniem albuminy oraz bialka
calkowitego w organizmie z wchlanianiem?

P.S> "Dotąd" piszemy razem.

7. Data: 2006-05-08 07:49:09

Od: twiza <b...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Filip KK napisał(a):

> [...]
>>
> W tej kwestii kolega nic nie rozumie.

> Dzienne zapotrzebowanie? Z uwzlednieniem albuminy oraz bialka
> calkowitego w organizmie z wchlanianiem?

dołączam pytanie:
Czy duże spożywanie jaj przez rodziców może u ich dzieci powodować
alergie pokarmową na jaja?

8. Data: 2006-05-08 08:06:47

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "twiza" <b...@t...pl> napisał w wiadomości

> dołączam pytanie:
> Czy duże spożywanie jaj przez rodziców może u ich dzieci powodować alergie
> pokarmową na jaja?

Absolutnie nie!!! Alergie nie są chorobą dziedziczną. Niektóre dzieci źle
żywione maja alergie ale co najwyżej na białko jajka, a nigdy na białko
żółtka (w białku jajka są 4 g "marnego" białka, a w żółtku 3 g wzorcowej
jakości). Nie może człowiekowi nigdy szkodzić to, co jest uważane za wzorzec
pokarmowy, bo byłoby to nielogiczne. Jeżeli człowiek odżywiałby się samymi
jajkami całe życie, a przy okazji jadł jakieś jarzyny z witaminą C, np,
pomidory lub paprykę, byłby okazem zdrowia. Tylko, że to byłoby nudne
jedzenie....:)))
Pozdrawiam Jurek M.

9. Data: 2006-05-08 08:53:10

Od: jaszczur <m...@c...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przeglądam pl.misc.dieta
a tam użytkownik *twiza* pisze:

> Czy duże spożywanie jaj przez rodziców może u ich dzieci powodować
> alergie pokarmową na jaja?
A możesz uściślić kiedy rodzice te jajka spożywają?
W trakcie karmienia dziecka, w trakcie ciąży, czy w trakcie aktu
prokreacji?

--
'''..\
< _| (

10. Data: 2006-05-08 15:37:42

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

j...@n...pl pisze:

> [...]
> żywione maja alergie ale co najwyżej na białko jajka, a nigdy na białko
> żółtka (w białku jajka są 4 g "marnego" białka, a w żółtku 3 g wzorcowej

Kolejna optymalna manipulacja. Za wzorzec bialka dla czlowieka przyjeto
bialko _calego_ jaja kurzego, nie samego zoltka.

> Nie może człowiekowi nigdy szkodzić to, co jest uważane za wzorzec
> pokarmowy, bo byłoby to nielogiczne.

Dziwne zatem, ze jeden z wzorcow, zwany piramida zywieniowa, tak bardzo
wg Ciebie ludziom szkodzi. Wzorce maja to do siebie, ze sa wyznaczane
przez ludzi i nic w tym nielogicznego, ze moga byc lepsze i gorsze.
Bialko kurzego jaja ma juz taka nature, ze potrafi uczulac, i nic na to
nie poradzisz. Zostalo uznane za wzorcowe, ale nie jest idealne.

Do Towarzysza Krystianaopty !
Mile widziani dietetycy. 10kg+ w 2 miesiace?
Jabłka i inne owoce a kalorie
jak ograniczyc laknienie? czym?
GUARANA - ŚWIETNA NA ODCHUDZANIE