Re: sos do ryb

From: g...@a...net (Gosia Jurczyszyn)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: sos do ryb
Date: 15 Oct 2002 17:22:06 +0200

> Czy ktoś mógłby mi podsunąć jakiś pomysł na sosy do takich ryb jak łosoś, czy
> dorsz. Zazwyczaj przygotowuję sos pomidorowy z odrobiną octu, cukru i
> przyprawy, która nazywa się tarragon. Sos ten nie jest zły jednak to jedyny
> sos jaki znam a chciałbym spróbować czegoś innego.
--------
Ojej...
Zacznijmy od poczatku, czyli od sosu bialego postawowego, ktory uzykujemy z
masla/margaryny, cebuli, maki, ziolek i jakowegos bulionu albo mleka. Dajesz
zamiast mleka bulion rybny z kostki i masz podstawe do ryb. Do tego
dokladasz np. pod koniec produkcji 1-2 lyzeczki musztardy, ciut curry i
nieco soku z cytryny, powstaje rybny musztardowy. 2 lyzki tartego chrzanu,
ocet, cukier - musztardowy, ziol od metra - ziolowy, 2-3 lyzeczki curry,
tylez ketchupu i lyche musu jablkowego - curry lagodny:))) I tak dalej, i
tak dalej...
Pomidorowy tez mozna inaczej ciut, na przyklad wymerdawszy puszeczke
przecieru z dwiema lyzkami cieplego oleju - merda to sie ze 2 minutki na
malym gazie, potem zdejmuje, doklada pokrojona w paseczki papryke marynowana
czerwona, studzi, miesza z majonezem (ekstremisci robia w czasie studzenia
majonez:), mozna dodac starte jabluszko. Pasuje do kazdej gotowanej/smazonej
ryby...
Gotowane ryby lubia tez sos z czosnku i chili: dwa zabki i jedna suszona
papryczke pokroic w cienkie plasterki, posolic, rozgniesc nozem, wymieszac z
2 zoltkami i polowa lyzeczkislodkiej papryki, dodajac stopniowo pol szklanki
oliwy z oliwek. Do tego cienkie grzanki z bialego chlebka lub buleczki.
Gotowane morskie lubia wymerdane 3 rozgniecione zabki czosnku, zoltko,
lyzeczke soku z cytryny, no i sol i pieprz. Zmieszac, dodawac stopniowo pol
szklanki oliwy, potem dwie lyzeczki cieplej wody, doprawic, jesc.
Sos worcester (pol lyzeczki) z maslem (dwie lychy czy ile tam na 50 g),
siekana piertuszka (lycha), sola, pieprzem i winiakiem (pol lyzeczki) to
super dodatek do pieczonego pstraga. Ten sam sos worcester (lyzeczka) mozna
wymieszac z majonezem (pol filizanki), smietana (lyzka kwasnej), winiakiem
(2 lyzki), sokiem z polowa cytryny i peczkami szczypiorku oraz pietruszki -
powstaje sos ziolowo-winiakowy:))), boski do smazonego pstraga np.
Wywar z ryby, duszonej w winie+ciut mleka+torebka jasnego sosu (taka na
szklanke)+niesmiertelny worcester=sos do ryby, ktora wywaru dostarczyla.
Rozmaicie doprawiane jogurty i majonezy tez sa bardzo "rybne".
A maselka ziolowe i smakowe, kladzione na/obok ryby? Dorsz na przyklad lubi
maselko musztardowe, jak gotowany jest zwlaszcza... A kremiki ziolowe z
twarozku, past smakowych, ziolek roznych (nawet i rzezucha moze byc...) i
musztardy...? Ryby to lubia:))) Albo takie: wywar+lagodna
papryka+smietana+maka do zageszczenia ziemniaczana+przyprawy+pieprz...
Tak naprawde, to hulaj dusza, piekla nie ma:))) Co ci tam fantazja...:)
smacznego
Gosia