Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.neostrada.pl!n
emesis.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-m
ail
From: Stalker <t...@i...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: tajne komplety dla szesciolatków z przedszkolach
Date: Wed, 09 Sep 2009 09:42:52 +0200
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 45
Message-ID: <h87mt4$56l$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <h86o1j$64f$1@news.onet.pl> <h87k9s$bmi$1@inews.gazeta.pl>
<h87lp1$37l$1@nemesis.news.neostrada.pl> <h87lp2$i7j$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: gme50.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1252482788 5333 83.3.56.50 (9 Sep 2009 07:53:08
GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 9 Sep 2009 07:53:08 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.21 (Windows/20090302)
In-Reply-To: <h87lp2$i7j$1@inews.gazeta.pl>
X-Antivirus: avast! (VPS 090908-0, 09/08/2009), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.dzieci.starsze:44604
Ukryj nagłówki
Marchewka wrote:
> Domyslam sie, ze jest niewesolo. Ale mnie zastanowily takie np. zdanie,
> jak: "Karana będzie nauka czytania, liczenia i pisania.", "Ksiazki bez
> napisów." Co to jest?! Przeciez podstawa progamowa to - jak sama nazwa
> wskazuje - baza, na ktorej mozna utworzyc program autorski. O ile sie
> chce w ogole. Dlaczego wiec jakies "karanie" i zakazy sie tu pojawiaja?
To jest właśnie głuchy telefon. Na każdym etapie ktos coś dopowie,
zniekształci, skomentuje, "zrozumie" i na koniec jest jak jest.
Niestety, ale ten sposób komunikacji to bolączka obecnych czasów.
Zajrzałem do:
http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/images/stori
es/reforma.pdf
i tam jest np napisane:
Wychowanie przedszkolne
[...]
Od ponad ćwierć wieku w przedszkolach uczy się czytania i przygotowuje
się dzieci do nauki pisania. Potem w klasie pierwszej nauczyciele
ponownie uczą je czytania, tym razem w połączeniu z nauką pisania.
Ponieważ dzieci uczą się dwukrotnie tego samego, należałoby oczekiwać,
że będą czytać znakomicie. Tak jednak nie jest - między innymi z powodu
oddzielenia nauki czytania od nauki pisania.
Wśród uczniów rozpoczynających naukę w klasach pierwszych zwykle jest
kilkoro dzieci, które świetnie czytają, natomiast pozostałe z trudem
uczą się pisać i czytać, gdyż zbyt słabo zostały do tego przygotowane w
przedszkolu i w klasach zerowych. Praktyka pedagogiczna dowodzi, że o
wiele łatwiej jest nauczyć dzieci rozpoznawania i składania liter niż
ukształ-tować ich pełną gotowość do nauki czytania w powiązaniu z nauką
pisania. Dlatego postanowiono, że kształtowanie umiejętności czytania
trzeba łączyć z nauką pisania. Zadbać o to muszą nauczyciele edukacji
wczesnoszkolnej. Natomiast zadaniem nauczycieli przed-
szkoli i klas zerowych jest przede wszystkim ukształtowanie u dzieci
gotowości do opano-wania tych umiejętności w szkole.
Na poziomie wychowania przedszkolnego można uczyć dzieci czytania,
ponieważ programy autorskie mogą rozszerzać to, co jest zalecane w
podstawie programowej. Nie może się to jednak odbywać kosztem
wykształcenia gotowości dzieci do nauki czytania w połączeniu z nauką
pisania.
[...]
Stalker, nie to żebym ja tu coś rozumiał :-)
|