Re: troche OT/filozofia inteligentne otoczenie

Data: 2001-11-26 22:20:57
Temat: Re: troche OT/filozofia inteligentne otoczenie
Od: "Wilczek" <w...@i...com>

> ok. chodzilo mi o to ze w pewnym stopniu dzialanie umyslu czlowieka moze
> zastapic dzialanie otoczenia, cos jak zewnetrzny mozg. czlowiek jest w
> interakcji z otoczeniem dlaczego nie ma wiec pobierac z niego energie
> psychiczna:) wykorzystywac sytuacje zewnetrzna jak wewnetrzne sugestie. bo
> np czlowiek uczyl sie latac obserwujac ptaki tylko ze z czasem doszedl do
> tego ze niekoniecznie nalezy machac skrzydlami.

Naturalnie, im wieksza stymulacja sensoryczna tym lepsze funkcjonowanie mozgu.
Ba - stymulacja bodzcami zewnetrzymi jest kluczowa dla przezycia neuronow,
ktore w stanie calkowitej latencji same pobudzaja sie poprzez tworzenie
sztycznych impulsow. Mozg dziala troche na zasadzie matrixa, w ktorym te
komorki ktore nie sa aktywne bo ich funkcja jest juz zbedna badz ich wydajnosc
jest zbyt slaba zostaja odloczone od macierzy i rozpoczyna sie programowalny
proces apoktozy czyli obumierania.

Prowadzono nawet badania, w ktorych izolowano ludzi od jakielkolwiek stymulacji
umieszczajac ich w odpowiedniej kapsule, w zelowatej galaretce o temperaturze
36C, dzwiekoszczelnej i swiatloszczelnej, gdzie tlen byl podawany przez aparature.
Po kilkunastu minutach zmiany jakie zaczely zachodzic i kondycja fizjologiczna
ludzi byla tak krytyczna, ze konieczne bylo przerywanie doswiadczen.

Nawiazujac do motywu rozwoju cywilizacji ludzkiej poprzez obserwacje tego
co na zewnatrz (bo tak rozumiem twoje nawiazanie do latania) to oczywistym
jest, ze czlowiek wychodzi na przeciew temu co widzi - dla malego dziecka
wiedza o swiecie wiaze sie w calosci w tym co moze spostrzec, dotknac na
zewnatrz siebie, zreszta nie jest nawet w stanie oddzilec siebie od innych
rzeczy jako istniejacych niezalznie "obok". Ewolucja na przestrzeni wiekow
pozwolila czlowiekowi, wlasnie dzieki inteligencji czyli zdolnosci do myslenia
abstrakcyjnego, na uwolnienie sie choc czesciowo tylko od powielania tego
co widzi. Kluczem jest jednak drazenie tego co pojawia sie na horyzoncie
jednak nie jest ciagle wytlumaczone (badania nad genetyka, fizyka kwantowa,
chocby psychologia w ktorej zagadek w pewnych dziedzinach jest wiecej niz
pewnych twierdzen). Czlowiek nie jest w stanie zyc bez swiata zewnetrznego.

> i latwiej przeciez sie mysli
> przy wiekszej ilosci bodzcow zewnetrznych. bo przeciez tam gdzie jest wrzawa
> kazdy znajdzie cos do powiedzenia.

Wiekszosc bodzcow jest ignorowana a selekcja przebiega dosyc losowo.

> przy okazji interesuja mnie podreczniki o psychologii napisane w ciekawy
> sposob. narazie jestem przy podstawach. czytam i podoba mi sie tak ladnie
> oprawiona ksiazka wstep do psychoanalizy freuda i chcialbym poglebic swoja
> wiedze podobnie przystepna, bezposrednia, poparta ciekawymi przykladami
> literatura. jesli znacie podobne pozycje bylbym wdzieczny za tytuly.
> tzn. nie chodzi mi o typowy szkolny podrecznik z terminami raczej jakies
> doswiadczenia.

Nie wiem w jakim jestes wieku ale zawsze ze czystym sumieniem moge polecic
"Psychologie i Zycie" Philipa Zimbardo, ktorego nazwisko przewijalo sie
ostatnio na liscie w kiku watkach. Ksiazka droga (ponad 100 zl), gruba,
napisana bardzo przystepnym jezykiem (ale nie prostackim jak wiekszosc
tzw. psychopaplaniny w stylu "poradnikow co zrobic abys byl madrzejszy,
szybszy i lepszy" :-)). Znajdziesz tam solidna podstawe wiedzy psychologicznej
z kazdej dyscypliny od biologii molekularnej przez teorie osobowsci na
nurtach z pogranicza filozofii konczac.

Aha - i radze Ci nie zaczynac przygody z psychologia od Freuda czy
ogolnie mowiac psychoanalizy bo wypatrzysz obraz nauki jako takiej.
Najpierw liznij wszystkiego, potem skup sie na interesujacych Cie
zagadnieniach.

Moze warto zainteresowac sie psychologia spoleczna - z ciekawych
i przyjaznych ksiazki np. Cialdiniego czy Aronsona.

--
-=Pozdrowionka=-

Wilczek
w...@w...pl <|> http://www.wr.pl