'wakacyjny' ogrod dla leniwych

11. Data: 2002-10-24 17:09:17

Temat: Re: 'wakacyjny' ogrod dla leniwych
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "PP" <p...@d...depfa-it.com>

> [...]
tym
> mi sie nie podobaja zadbane ogrody. Przed budowa na mojej dzialce byla
> laka - piekna pachnaca i spiewaly skowronki, teraz jest rozdeptana
gliniasta
> maz a ptaki odlecialy :(.
>
> Marto, dziekuje za konkretna odpowiedz, na pewno nie bede mial zadnych
> oczek, wodnych , mostkow, kolorowych rybek, zywoplotu przycietego w
figury
> geometryczne, skalniaka (gory sa maja druga miloscia ale skalniak mi nijak
> ich mi nie bedzie przypominac .. no moze gdzies w trawie zasadze kilka

nigdy nie mow nigdy ...
:)
jeszcze z rok temu planujac wykopanie stawu
zakladalem obsadzenie go glownie wierzba
roznymi trzcinami i sitowiem
i ewentualnie jakies niezapominajki czy kaczence
:)
w zimowe wieczory wedrujac po sieci
ogladajac rozne ogrody "nieco" rozbudowalem te mysl
i zobacz co mi wyszlo http://www.ogrod.pct.pl/str8_tadeusz_s.html
:)
niektorzy ze znajomych wypominaja mi teraz
jak przez lata mawialem im
ze jest zbyt malo cywilizowany by miec ogrod
:)
ze wole pojechac w dzicz nad wode
i tam doswiadczac kontaktu z "dzika" przyroda
:)
nie potrafie nazwac tego
czym jest
czym stal sie dla mnie moj ogrod:
ucieczka
zatraceniem
proba stworzenia sobie tu i teraz raju
:)
tak mi sie wydaje
ze do posiadania ogrodu trzeba dojrzec
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

ps. w ubieglych latach w ciagu tygodnia bylem wiecej razy na rybach
niz w tym roku i nie bardzo tego zaluje

12. Data: 2002-10-24 17:56:22

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tadeuszu jestem pod wrażeniem ogromu pracy i jej efektów.

Pozdrawiam,

życzę wytrwałości
Marta

13. Data: 2002-10-24 17:57:26

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik PP <p...@d...depfa-it.com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:ap618l$tfu$...@h...domdata.com...
> [...]
> nie rosna za wysoko. Czy ktos z drogich grupowiczow wie cos na ten temat?
> Jednoczesnie chcielibysmy kawalek naszej dzialeczki obsiac trawnikiem,
ktory
> (sik !) niestety :) trzeba bedzie od czasu do czasu podlewac i scinac,
zeby
> dwa male bzdace mialy gdzie kopac pilke.
>
> Pytan, duzo, za wszelkie przekazane doswiadczenia i sugestie bede gleboko
> wdzieczny
> pozdrawiam serdecznie, Pawel.
>
> Z tymi świerkami itd. od strony sąsiadów to chyba przesada. Po kilku
latach rośliny urosną będą rzucać cień być może sąsidom to się nie spodoba.
wypadałoby zapytać ich o zdanie.

14. Data: 2002-10-24 18:03:36

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A wiec z zalozenia nie bedzie przy nim pracy :-)
> Wtedy pewnie, jak ktos radzil, mieszny lisciasty bedzie
> dobry. Byle sie tak nie rozrosl, ze nie zostanie juz
> miejsca w ogrodzie na co innego :-) Poza tym, powinny
> to byc wtedy krzewy, a nie drzewa.
>
> Pozdrowienia,
> Michal
>
> --
> Michal Misiurewicz
> m...@m...iupui.edu
> http://www.math.iupui.edu/~mmisiure

Dlaczego nie? Jeśli miejsca dużo, można w tle posadzić kilka niewysokich
drzew i uzupełnić je krzewami. Liściasty żywopłot ma tę zaletę, że zmienia
się praktycznie przez cały sezon, o każdej porze roku jest inny efekt. Do
mnie to przemawia. By nie ogołocił się zupełnie na zimę można go wymieszać z
iglastymi. Mam nadzieję, że to dobry pomysł, bo ja już zaczęłam
realizację:-)))

Pozdrawiam

Marta

15. Data: 2002-10-24 18:13:28

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja się z Tobą Tadeuszu zgadzam, jakiś czas temu gdyby ktoś mi powiedział, że
będę się grzebać w gliniastej mazi... W końcu dojrzałam, by zagospodarować
ten kawałek ziemi. Problem u mnie tkwi nie w lenistwie, ale w notorycznym
braku czasu. Staram się tak rozplanować mój ogród, by faktycznie tego czasu
wystarczyło.

Pozdrawiam

Marta

16. Data: 2002-10-24 18:21:07

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> troche
> jakie

> latach rośliny urosną będą rzucać cień być może sąsidom to się nie

Przecież to nie musi być szpaler, jeśli sąsiad będzie chciał się przyczepić
i tak znajdzie powód. Pogadać z sąsiadami, to niezły pomysł, może lubią
świerki np? Alternatywą na ogrodzenie może być jakieś pnącze, również
doskonała osłona. Niestety nie zimą.
Ale jak mniemam to ma być letnisko...
I jeszcze uwaga do Pawła, trudno podawać jakieś konkretne gatunki nie znając
warunków w jakich będą rosły.

Pozdrawiam

Marta

17. Data: 2002-10-24 19:03:39

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PP" <p...@d...depfa-it.com> napisał w wiadomości

> puszczony na zywiol (jak w temacie)
> pozdr, Pawel.

Pamietaj, że krzewy i drzewa liściaste zrzucaja liście jesienią. Te
liscie wypada zgrabić i usunąć a to jest b. ciężka praca. Uważaj na
modrzewie bo całkowicie opadają im igły na zimę. Może zasadzić topinambur?
Ja...cki

18. Data: 2002-10-24 20:50:32

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Tadeuszu jestem pod wrażeniem ogromu pracy i jej efektów.
>
> Pozdrawiam,
>
> życzę wytrwałości
> Marta
:)
dziekuje
widac dopiero zarys pomyslow
ktore chce tam zrealizowac
:)

19. Data: 2002-10-24 20:50:34

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
że
> będę się grzebać w gliniastej mazi... W końcu dojrzałam, by zagospodarować
:)
ciagnac te mysl dalej:
traktowac nalezy to jako to jako zwyciestwo czy bardziej jako kleske
?
probe ratowania czego sie da
wiesz
zamiast "naprawiac" caly swiat
ograniczamy sie juz tylko do urzadzenia po naszemu
mniejszego lub wiekszego kawalka ziemi
:)

> Pozdrawiam
> Marta
:)

20. Data: 2002-10-24 21:06:21

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"PP" <p...@d...depfa-it.com> writes:

> puszczony na zywiol (jak w temacie)

Nie tak dawno Irek pisał o żywopłocie prawie ,,naturalnym''[1], w
którym rosnące rośliny zawiązują owoce zjadane przez ptaki: dereń
(jest w czym wybierać, bo to i d. białe (Cornus alba w różnych
odmianach), o ładnych, czerwonych pędach (szczególnie zimą), i
rozłogowe (C. stolonifera) -- bodajże odm. Flaviramea o zielonych
pędach, oba dorastają do 2, 2.5 m przy przyroście rocznym ok. 30-50
cm, oraz dereń jadalny (C. mas), z którego pożytek może być i większy
(nalewki i smaczne[2] dżemy) -- ten dorasta do 4, 5 metrów przy
przyrostach mniejszych, ok. 20 cm/rocznie. Oprócz dereni jeszcze:
jarzębina (Sorbus aucuparia), dorasta do 12 m, 30-60 cm/rocznie; bez
czarny (Sambucus nigra), dorastający do 5 m wysokości i podobnej
szerokości, przyrost ok. 50 cm/rocznie. Do tego kalina (Vibrum):
koralowa (V. opulus) dla ptaków oraz sztywnolistna (V. rhytidophyllum)
dla wzroku cieszenia swymi liśćmi. Głóg (Crataegus) w kilku gatunkach,
berberysy (tu już istne szaleństwo kolorów, kształtu liści -- od
zielonych, przez zółte do czerwonych i pstrokatych, o liściach
owalnych, szpiczastych, trójkątnych), tarnina (Prunus spinosa), i róża
dzika (a sadząc odpowiedni gatunek to i coś z płatków można zrobić :))

Do tego, jako wyżej rosnące, dodałbym klony, sadząc je co 6-10 metrów:
za kilka(naście) lat osłonią całkowicie górę, a wcześniej wymieniane
krzewy dół ,,ściany'' żywopłotowej. A klony są po prostu cudne.

Pozdrawiam,
Grzesiek

[1] cokolwiek -- po dyskusji o (nie)naturalnych ogrodach -- to by
znaczyło
[2] prawda, że smaczne? :)

Czarne tulipany
Przycinanie żywopłotu
wierzba płacząca
cedr syberyjski
Hibiskus - jak przechowywac I Jaskry amerykanskie