Robimy swojską kiełbaskę :) mniam (długawe )

1. Data: 2003-06-26 12:09:15

Temat: Robimy swojską kiełbaskę :) mniam (długawe )
Od: "Marcin" <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Po raz pierwszy samodzielnie bez pomocy rodziców robiłem kiełbase
swojską.

PROPORCJE NA KIEŁBASĘ

MIESO
Proporcje na 12 kg mięsa kiełbasianego
10 kg mięsa wieprzowego (w zależności od tłustości mięsa w tym powinno być
ok 2 kg tłustego (słoniny), może być mniej)
2 kg mięsa wołowego kleistego "oczko", "udziec"
( ja czasami zamiast wołowego używam mielonego drobiowego nawet w proporcji
pół na pół z wieprzowym)

PRZYPRAWY

na 1kg mięsa stosujemy
3gramy pieprzu
3gramy czosnku
1dkg soli ( w orginalnym przepisie było 1,5 dkg soli ale ja wole dosolić
podczas wyrabiania mięsa gdy jest niesłone)
ok 1 szkl wody ale to dopiero podczas wyrabiania mięsa gdy masa mięsna jest
za gęsta

Ja teraz miałem 7 kg wieprzowego do tego 2kg słoniny
mięso pokroiłem w kawałeczki ok 1x2x3 cm wsypałem w to 7 dkg soli (tę ilosc
należy zapamiętać żeby potem odjąć od całej porcji soli )
Osobiście saletry nie używam, mój ojciec saletruje i też kiełbasa bywa szara
w środku :(
Nasolone mięso odstawiamy w chłodne miejsce na kilka dni. Ja proponuje
codziennie sprawdzać stan mięsa, ponieważ po kilku dniach moje mięsko
zaczeło sie robić nieświerze (chyba jednak pomieszczenie było za ciepłe )
zrobiłem więc płukanko mięsa, nowe solenie tym razem już dałem 10dkg soli i
następnrgo dnia mięso poszło do mielenia ( grubym sitkiem )
kupiłem 2 kg "oczka " wołowego + kilogram mięsa mielonego drobiowego, mięso
wołowe skręciłem na drobnym sitku. Wszystko do michy. Pieprz + czosnek z
proporcji. Ja dodałem jeszcze około szklanki wody i jeszcze dosoliłem i
dosypałem pieprzu. Po dokładnym wymieszaniu mięska ( nie można też mieszć za
długo ) mięsko do jelit na kije i do wędzarki.

Wędziłem od 23:20 do 1:20 drewnem jakie miałem ( gruszka (dzika) , jabłoń
sucha i świeża i jedna świeża gałąź z mirabelki) po wyciągnięciu z wędzarki
szybciutko odkroiłem kawałek i ręce mi opadły. Kiełbasa była słona jak
diabli. Plulem sobie w brodę, że dosypałem więcej soli niż w przepisie. Dziś
rano robiąc sobie jedzonko do pracy wziołem jeden kawałek tej kiełbasy. I o
dziwo kiełbasa nie była juz taka słona. Kamień spadł mi z serca że nie będę
sie wstydził przed nikim swoją kiełbasą. Kolor mięsa w kiełbasie nie jest
może rewelacyjny no ale cóż nie dodawałem saletry. Za to zapach i smak jest
bardzo dobry.
Dzisiaj biorę się za wędzenie boczków, szynek, i baleronu. Chyba najpierw
dość mocno rozgrzeje wędzarkę i mięso włożę na początek na duży ogień a
potem dopiero powolutku.

Niewyspany
Marcin M
chyba sobie zrobię kolejną kawę :)

1. Data: 2003-06-26 12:15:36

Temat: Re: Robimy swojską kiełbaskę :) mniam (długawe )
Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin napisał:
*ciach*
> Dzisiaj biorę się za wędzenie boczków, szynek, i baleronu. Chyba najpierw
> dość mocno rozgrzeje wędzarkę i mięso włożę na początek na duży ogień a
> [...]
Czlowieku litosci! Jezor mi na klawiature splynal. Mam taka chetke na
taka prawdziwa kielbase. Pewnie nie jestes z okolic Wroclawia, prawda?

ooo walkie!
o http://walkie.cegla.art.pl
+ Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-06-26 12:24:01

Od: "Marcin" <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "walkie!" <w...@w...net.pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik Marcin napisał:
> *ciach*

> Czlowieku litosci! Jezor mi na klawiature splynal. Mam taka chetke na
> taka prawdziwa kielbase. Pewnie nie jestes z okolic Wroclawia, prawda?

Przykro mi ale niestety nie, moje okolice to Kazimierz Dolny nad Wisłą

1. Data: 2003-06-26 13:01:01

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Marcin napisał:

> Przykro mi ale niestety nie, moje okolice to Kazimierz Dolny nad Wisłą

Glodnemu zawsze wiart w oczy wieje ;)

ooo walkie!
o http://walkie.cegla.art.pl
+ Nawet ząb bywa wstawiony

1. Data: 2003-06-27 04:43:45

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Marcin" <M...@w...pl>

Przykro mi ale niestety nie, moje okolice to Kazimierz Dolny nad Wisłą

================

Tam to wszystko sprzyja zdrowemu i swojskiemu :-)

Ale, jak sie dowiedzialam, niestety 'Kuncewiczowka' idzie na licytacje....
Bylam kiedys gosciem pani Marii Kuncewicz, mialam tez okazje podziwac jej wspaniale
bukiety - kwiaty z ogrodka wlasnorecznie
komponowane...
Smutne to, ze to co tak wartosciowe.. odchodzi bezpowrotnie...
Barbara

---

1. Data: 2003-06-27 05:57:24

Temat: Re: Robimy swojsk&plusmn; kie&sup3;bask&ecirc; :) mniam (d&sup3;ugawe )
Od: d...@w...pl (Darek) szukaj wiadomości tego autora

Marcin wrote:

> [...]
taka chetke na
Wroclawia, prawda?

> Przykro mi ale niestety nie, moje okolice to Kazimierz
Jak będziesz robił to może daj znać. Pozdrawiam Darek.

wyslane z serwisu easy cookbook - kukbuk izy
http://www.kuchnia.serwisy.net
http://www.kuchnia.serwisy.net.pl

mleko i śmietana UHT?
Wędzony węgorz