Rosliny swiete i uzywane w obrzedach

1. Data: 2007-01-15 12:08:19

Temat: Rosliny swiete i uzywane w obrzedach
Od: "Agnieszka Biernacka" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytam sobie ostatnio o dawnych zwyczajach i zainteresowalo mnie, jakie
rosliny na terenie Polski byly uwazane za swiete albo uzywane w
obrzedach religijnych i magicznych. Macie jakies informacje na ten
temat?

Na pewno jedna z takich roslin jest malo teraz popularna Klokoczka
poludniowa (http://ciecinski.eco.pl/index.html albo kopia na agrosanie:
http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/klokoczka/).

Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.

Pozdrawiam
Agnieszka Biernacka

2. Data: 2007-01-15 12:47:27

Temat: Re: Rosliny swiete i uzywane w obrzedach
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka Biernacka" <a...@a...com.pl> napisał w
wiadomości news:1168862898.065974.143570@v45g2000cwv.googlegrou
ps.com...
> [...]
> temat?

> Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.

Brzoza. Środek transportu dla dam. ;-)
Pozdrawiam ;-)
Janusz

3. Data: 2007-01-15 12:49:33

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Biernacka napisał(a):
> [...]
> http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/klokoczka/).
>
> Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.

Najbardziej miłośnicza roślina ze wszystkich:
http://www.atlas-roslin.pl/gatunki/Ophioglossum_vulg
atum.htm
pozdr. Jerzy

4. Data: 2007-01-15 12:49:43

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@t...pl> wrote in message

> Użytkownik "Agnieszka Biernacka" <a...@a...com.pl> napisał
> [...]

To samo żarnowiec - nie mylić z żarnówką - używaną dwoiście przez wiejskie
madamy - do kręcenia żarnami jak i do prostowania grzbietu chłopu.

5. Data: 2007-01-15 12:56:31

Od: Krystyna Chiger <k...@h...people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski wrote:
(...)

> Brzoza. Środek transportu dla dam. ;-)

Podoba mi się :)
Dodam kwiat paproci i przysłowiowe gruszki na wierzbie :)
No i najpopularniejszy lubczyk do dosypywania obiektowi marzeń.
BTW, ciekawe czy jakby mu tak sypnąć do herbaty, to też efekt byłby
pozytywny :)

Krycha - dama z nowo nabytymi srodkami transportu (wcale nie łatwo
je nabyć!)
Najpiękniejszą muzyką przed snem

6. Data: 2007-01-15 13:20:11

Od: "Rene" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/klokoczka/).
>
> Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.

Merta, mirt - róznie to nazywaja - symbol dziewictwa, wplatany we wianek
panny młodej.
Osika - trzesie liscmi na widok ludzi, bo sie ich boi, poniewaz z drewna
osikowego zrobiono krzyz dla Jezusa i osika sie boi, ze czlowiek znowu ja do
czegos uzyje.
Wiecej nie znam:)
Pozdrav.Rene

7. Data: 2007-01-15 13:22:28

Od: mabix <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Biernacka napisał(a):

> Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.
Czterolistna koniczynka :) Na szczeście :)

8. Data: 2007-01-15 13:29:49

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"mabix" <m...@o...pl> wrote in message

> Czterolistna koniczynka :) Na szczeście :)

Omiatanie izby od jednej strony otworu drzwiowego, wzdłuż ścian do drugiej
strony brzozą poświęconą na Zielone Świątki - na szczęście.

9. Data: 2007-01-15 13:36:22

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> rosliny na terenie Polski byly uwazane za swiete albo uzywane w
> obrzedach religijnych i magicznych. Macie jakies informacje na ten

Datura, jako jedem ze składników Maści Czarownic. Bez tej maści
żadna miotła nie nie uniesie się ani o metr.
Pozdrawiam.Mirzan

10. Data: 2007-01-15 13:55:42

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/klokoczka/).
>
> Jakie jeszcze? Chodzi mi o rodzime mity, wierzenia i obrzedy.

W: ",,Zielniku czarnoksięskim" przeszło 1300 takich przesądów ze świata
roślinnego a bez wielkiego trudu możnaby tę liczbę, zapewne podwoić."
opisał Dr. J. Rostafiński
pozdr. Jerzy

Eukaliptus
Wielkość kwietników / rabat
2 rano 9 st C.
Co na dach polecacie?
porady, szkodniki, opryskiwacze, nawozy, forum ogrodnicze