Słony temat.

1. Data: 2011-01-11 19:27:19

Temat: Słony temat.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.wsse.gorzow.pl/?mod=news&cID=307

"Sól w żywieniu

Sól w żywieniu Sól to niewątpliwie cenny składnik spożywczy, podnoszący
walory smakowe potraw. Sól kuchenna ze względu na swój skład chemiczny
spełnia bardzo ważną role w organizmie człowieka. Jest istotnym źródłem
sodu i chloru, które są niezbędnymi elementami tkanek i płynów ustrojowych.
To sód wpływa na prawidłową gospodarkę wodną organizmu, bierze udział w
regulowaniu ciśnienia osmotycznego. Również ważny jest chlor, z którego w
żołądku tworzy się kwas solny potrzebny m.in. do trawienia.
Jednakże przeciętnie zjadamy 30 razy więcej soli niż potrzebuje nasz
organizm. Zapotrzebowanie organizmu na sól kuchenną waha się średnio ok.
0,5 g/dobę, natomiast przeciętnie spożywamy ok. 15g/dobę. Ten nadmiar
spożycia nie jest obojętny dla naszego zdrowia.
Niestety, sól nazywana jest ,,białą śmiercią", gdyż zbyt duże jej spożycie
prowadzi do chorób cywilizacyjnych, np. nadciśnienia tętniczego, udarów
mózgu.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca ograniczenie spożycia soli do 5 - 6
g/dziennie, co oznacza 1 płaską łyżeczkę do herbaty. Należy pamiętać, że
około 60% soli, którą spożywamy dodajemy podczas gotowania i przy stole
(zupy, ziemniaki, mięso), 30% to sól z produktów przemysłowych (głównie
pieczywo i wędliny) i 10 % to sód jako naturalny mineralny składnik
żywności.
W związku z powyższym Państwowa Inspekcja Sanitarna została zobligowana
przez Głównego Inspektora Sanitarnego do prowadzenia oceny jakości posiłków
szkolnych a także do wzmocnienia oceny żywienia w szpitalach ze szczególnym
uwzględnieniem spożycia chlorku sodu na podstawie receptur i wyników badań
analitycznych.
Na terenie województwa lubuskiego do dnia 1.11.2009r. zbadano analitycznie
18 posiłków szkolnych [typu obiadowego] oraz 5 próbek całodobowych posiłków
[śniadanie, obiad, kolacja w takiej ilości w jakiej otrzymuje pacjent]
pobranych w szpitalach.
Jak już wcześniej wspomniano zawartość soli kuchennej w całodziennej racji
pokarmowej nie powinna być wyższa niż 6 g, co oznacza iż w posiłku
obiadowym nie powinna być wyższa niż 2-3 g.. W badanych próbkach posiłków
szkolnych stwierdzano zawartość soli w przedziale od 4,3 do 12,42g. W 16
przypadkach przekroczono zalecane całodzienne spożycie soli kuchennej, po
zjedzeniu tylko posiłku obiadowego. W dwóch pozostałych badanych próbkach
posiłków szkolnych stwierdzono zawartość soli w ilości 4,3 g i 5,9 g, co
przekracza też wartość jaka mogłaby znaleźć się w posiłku obiadowym.

W badanych próbkach posiłków pobranych w szpitalach stwierdzano zawartość
soli w przedziale od 7,6 g do 19g. co stanowi w każdym przypadku
przekroczenie zalecanej całodziennej ilości soli kuchennej. W jednym
przypadku % realizacji zalecanej całodziennej ilości soli kuchennej wyniósł
aż 316 a w czterech ponad 200 %.
Przyjmowanie soli w zbyt dużej ilości w stosunku do zapotrzebowania
organizmu, jest niczym innym jak przyzwyczajeniem. Istotną rolę w
zmniejszeniu dodatku soli do potraw mogą odegrać środki zastępcze, np.
niektóre zioła, które zapewniają smakowitość posiłku, redukowałyby ilość
sodu w całodziennej diecie.

Sporządziła: Małgorzata Stodolak "

2. Data: 2011-01-11 19:54:40

Temat: Re: Słony temat.
Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 20:27, Ikselka pisze:

> [...]
> zmniejszeniu dodatku soli do potraw mogą odegrać środki zastępcze, np.
> niektóre zioła, które zapewniają smakowitość posiłku, redukowałyby ilość

I ani słowa komentarza? Nawet nie podasz, jakie to zioła? Chyba, że
saletra :P

--
Pozdrawiam - Aicha

3. Data: 2011-01-11 20:04:05

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 11 Jan 2011 20:54:40 +0100, Aicha napisał(a):

> I ani słowa komentarza? Nawet nie podasz, jakie to zioła? Chyba, że
> saletra :P

Problem przesalania sygnalizuję. Zioła sobie syp, jakie chcesz, jak zawsze,
skupiona na "najistotniejszym"...

4. Data: 2011-01-11 20:11:34

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 21:04, Ikselka pisze:

> Problem przesalania sygnalizuję. Zioła sobie syp, jakie chcesz, jak zawsze,
> skupiona na "najistotniejszym"...

"NIEKTÓRE zioła" mogą zastąpić sól w dosmaczaniu - więc poradź PROSZĘ
które to mam sypać dziecku, kiedy z łyżeczką atakuje solniczkę? Podobno
w kuchni jesteś ekszpertem.

--
Pozdrawiam - Aicha

5. Data: 2011-01-11 20:23:23

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 11 Jan 2011 21:11:34 +0100, Aicha napisał(a):

> "NIEKTÓRE zioła" mogą zastąpić sól w dosmaczaniu - więc poradź PROSZĘ
> które to mam sypać dziecku, kiedy z łyżeczką atakuje solniczkę? Podobno
> w kuchni jesteś ekszpertem.

Wujek Gugiel, hasło "zioła zamiast soli":
http://tiny.pl/hccgk

A NADMIAROWĄ sól przed dzieckiem można po prostu SCHOWAĆ - po co ta dyżurna
solniczka na stole? - jakby wołała "bierz mnie!".
Wystarczy kilkanaście dni bez solniczki na stole i.. życie naprawdę staje
się prostsze :-)
No ale jeśli Twoje dziecko poza domem je czipsy i fastfudy, no to nie masz
szans.

XL ex-solna

6. Data: 2011-01-11 20:46:07

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 21:23, Ikselka pisze:

> [...]
> solniczka na stole? - jakby wołała "bierz mnie!".
> Wystarczy kilkanaście dni bez solniczki na stole i.. życie naprawdę staje

Sól stoi w kuchni na półce, nie mam dyżurnej solniczki na stole, proszę
wróżki. Zresztą, wyobrażasz sobie, że 11-letnie dziecko nie wie, gdzie
matka trzyma sól, tę w ilościach ponadsolniczkowych? :DDD

> No ale jeśli Twoje dziecko poza domem je czipsy i fastfudy, no to nie masz
> szans.

Nic nie poradzę na to, że koleżanki z klasy dostają kieszonkowe i wydają
na czipsy. Nie będę cudzych dzieci wychowywać.

--
Pozdrawiam - Aicha

7. Data: 2011-01-11 20:53:11

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 11 Jan 2011 21:46:07 +0100, Aicha napisał(a):

> Sól stoi w kuchni na półce, nie mam dyżurnej solniczki na stole,

OK, masz dyżurną solniczkę na półce:
> [...]

> wróżki. Zresztą, wyobrażasz sobie, że 11-letnie dziecko nie wie, gdzie
> matka trzyma sól, tę w ilościach ponadsolniczkowych? :DDD

Nie wystarczy, jeśli po prostu jej powiesz, żeby jej nie brała i
wytłumaczysz, dlaczego? Przecież ma już 11 lat.

> Nic nie poradzę na to, że koleżanki z klasy dostają kieszonkowe i wydają
> na czipsy. Nie będę cudzych dzieci wychowywać.

Wystarczy pogadać z własnym.

8. Data: 2011-01-11 20:58:27

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 21:53, Ikselka pisze:

> Nie wystarczy, jeśli po prostu jej powiesz, żeby jej nie brała i
> wytłumaczysz, dlaczego? Przecież ma już 11 lat.

A może ma niedobór po feriach? Babcia soli nie używa.

--
Pozdrawiam - Aicha

9. Data: 2011-01-11 21:03:34

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 11 Jan 2011 21:58:27 +0100, Aicha napisał(a):

> A może ma niedobór

Stwierdzony? 8-O

> po feriach? Babcia soli nie używa.

Babcia sobie chyba lepiej radzi z Twoją córką... bo nie przypuszczam, aby
torebkę z solą trzymała w sejfie...

10. Data: 2011-01-11 21:07:29

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 22:03, Ikselka pisze:

> Stwierdzony? 8-O

> Babcia sobie chyba lepiej radzi z Twoją córką... bo nie przypuszczam, aby
> torebkę z solą trzymała w sejfie...

Niestety nie. Tam też dosala :)

--
Pozdrawiam - Aicha