Kawiarka - jakiej wielkości?

1. Data: 2011-01-11 11:36:27

Temat: Kawiarka - jakiej wielkości?
Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć.
Wywalamy stary badziewny expres ciśnieniowy i kupujemy kawiarkę,
(tudzież "kafeterkę"?) o, tego typu: http://tinyurl.com/6yhssc4
Ma być raczej dobra niż tania, na pewno nie aluminiowa.
Ale jakiej wielkości?
Z reguły będzie robiła 2 kawy, czasem 4 ale nie espresso 50ml, tylko
takie bardziej "polskie" trochę większe.
Pytanie: czy przyrządzenie małej ilości kawy w zbyt dużej kawiarce
wpływa negatywnie na jakość zrobionego napoju?
Lepiej kupić coś małego i jak przyjdą znajomi parzyć kilka razy, czy
można kupić większe urządzenie, i zwyczajnie nie wykorzystywać całej
pojemności, bez szkody dla smaku?
(może ktoś poleci jakąś dobrą kawiarkę do ~150zl?)

________MAT_______

2. Data: 2011-01-11 11:54:23

Temat: Re: Kawiarka - jakiej wielkości?
Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lagod pisze:
> [...]
> Pytanie: czy przyrządzenie małej ilości kawy w zbyt dużej kawiarce
> wpływa negatywnie na jakość zrobionego napoju?

Ja do tego celu od wielu lat używam aluminiowej "na 9 filiżanek"
Połowa wody i kawy nie wpływa, według mnie, na jakość naparu.
Z pełnej wychodzą 4 nie za wielkie "polskie" filiżanki.
Czy nierdzewna jest lepsza? nie wiem, nie porównywałem.
Aluminiowa nie chce się jakoś zepsuć.
Krzysztof

3. Data: 2011-01-11 12:49:32

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
> [...]
> bez szkody dla smaku?
> (może ktoś poleci jakąś dobrą kawiarkę do ~150zl?)

Powiem tak:
1.Jestem posiadaczem "kawiarki" (oryginalna nazwa na niej naniesiona to
"KUPRESS") od blisko 30-tu lat (ja 20 lat, wczesniej uzytkowali ja moi
rodzice - pod moim nadzorem hehehe bo sami nie wiedzieli za bardzo jak sie
do tego zabrac), aluminiowy (ale inny gatunek aluminium niz te ktore mozna
aktualnie kupic, ciezsza jest, grubsze scianki - podejrzewam ze to gatumek
duraluminium ale nie jestem pewien)
2. Kawa w niej zaparzona wychpdzi na prawde mocna - moja ma pojemnosc mniej
wiecej 150 g (nie sprawdzalem nigdy, jak robie w niej kawe wychodzi prawie
szklanka, ale wlewam wody na "maxa" - czyli za duzo)
3. Spokojnie z jednego zalewu robi sie 2 mocne kawy
4. Do sitka wchodzi bez problemu 3 czubate lyzeczki kawy, jak mocniej
ubijesz wejda cztery
5. Robiac zonie kawe wsypuje 2,5 lyzeczki kawy, wody na maxa, wychodzi
wtedy 1 kubek ze spora iloscia dolewki mleka

Wyjscia masz 2 - kupic wiekszy kupress, robic dla "siebie" z mniejszej
ilosci wody i kawy loiczac sie z tym ze moze nie wyjsc taka mocna jak "z
pelnego nalewu" (mniej kawy - mniejszy "opor" dla pary, mniejsze cisnienie
wie wytworzy w dolnym dzbanku)
lub kupic mniejszy i robic "na dwa razy". Pamietaj jednak ze od momentu
wlania wody do dolnego pojemnika, zakrecenia go i postawienia na kuchence
mija troche czasu zanim sie kawa zrobi (byc moze w naczyniach stalowych
mniej niz w moim) na dodatek pozniej bedziesz musial kawiarke rozkrecic
(GORACA), oplukac, zalac nowa porcja wody, zasypac owa porcja kawy, ponownie
zakrecic, postawic na gaz i zrobic druga porcje kawy :-)
Wybor nalezy do Ciebie :-) Ale polecam. Kawa z tej kawiarki (Kupresszu czy
jakkolwiek inaczej to ustrojstwo nazwac) jest przednia (oczywiscieprzy
zastosowaniu kawy dobrego gatunku).

4. Data: 2011-01-11 13:46:09

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 13:49, Misiek pisze:

> [...]
> pelnego nalewu" (mniej kawy - mniejszy "opor" dla pary, mniejsze
> cisnienie wie wytworzy w dolnym dzbanku)

To rozumiem, że jest niekorzystne?

> [...]
> kuchence mija troche czasu zanim sie kawa zrobi (byc moze w naczyniach
> stalowych mniej niz w moim) na dodatek pozniej bedziesz musial kawiarke

O-nie pomyślałem o tym.

> Ale polecam. Kawa z tej kawiarki (Kupresszu
> czy jakkolwiek inaczej to ustrojstwo nazwac) jest przednia
> (oczywiscieprzy zastosowaniu kawy dobrego gatunku).

Na pewno lepsza niż z expresu ciśnieniowego Deloghi za 300zł, co się nie
chce zepsuć od 9 lat.

________MAT_______

5. Data: 2011-01-11 13:59:16

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

After serious thinking Misiek wrote :

> [...]
> aktualnie kupic, ciezsza jest, grubsze scianki - podejrzewam ze to gatumek

Też miałem taki, ale jakiś czas temu udało mi się całkowicie stopić
uchwyt :-)
Kupiłem podobny, aluminiowy, ale faktycznie to był juz inny rodzaj
stopu. Długi czas szukałem takiego rozwiązania jak swego czasu miało
"pożegnanie z Afryką" (czyli zdejmowane naczynie górne, wykonane z
ceramiki), ale okazało sie to nie do zdobycia. Kupiłem stalowy kupress
i od kilku lat jestem baardzo zadowolony - aluminiak stoi jako zapas.

> [...]

> (GORACA), oplukac, zalac nowa porcja wody, zasypac owa porcja kawy, ponownie
> zakrecic, postawic na gaz i zrobic druga porcje kawy :-)

Robienia na dwa razy niepolecam, chyba, że jakaś "wpadka" z duża
ilością gości, ale na codzień udreka. Taki o pojemności ok 200 ml
spokojnie wystarcza dla mnie na kubek mocnej i kubek słabszej dla żony
(ona taka woli, nie że jej żałuje ;-)

> Wybor nalezy do Ciebie :-) Ale polecam. Kawa z tej kawiarki (Kupresszu czy
> jakkolwiek inaczej to ustrojstwo nazwac) jest przednia (oczywiscieprzy
> zastosowaniu kawy dobrego gatunku).

Jestem zdecydowanym fanem takiego rozwiązania, tym bardziej, że
niestety dobry okspres to jednak cena wysoko powyżej 1500zł i do tego
miejsca zajmuje sporo na blacie!
Pozdrawiam
Witek

6. Data: 2011-01-11 14:30:30

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 14:59, Witek pisze:
> [...]
> "pożegnanie z Afryką" (czyli zdejmowane naczynie górne, wykonane z
> ceramiki), ale okazało sie to nie do zdobycia.

A teraz są dostępne, nawet dość ładne, ale podejrzanie tanie (~60zł na
allegro)

> [...]
> gości, ale na codzień udreka. Taki o pojemności ok 200 ml spokojnie
> wystarcza dla mnie na kubek mocnej i kubek słabszej dla żony (ona taka

No to myślę, że kupie taki 300 ml i 4 średnie kawki wyjdą.
Ale pytanie jest: czy kawa na dwie osoby zrobiona w małym smakuje tak
samo jak zrobiona w za dużym?

________MAT_______

7. Data: 2011-01-11 14:56:01

Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lagod formulated on wtorek :

> A teraz są dostępne, nawet dość ładne, ale podejrzanie tanie (~60zł na
> allegro)
Niestety to nie to rozwiązanie, w "PzA" pomysł polegał na wyprowadzeniu
z dolnego naczynia (z woda i sitkiem z kawą) specjalnej rurki
wchodzącej do ceramicznego czajniczka przez "dziubek". Kupres stawiano
na gazie (gół był chyba duraluminiowy), zaparzana kawa przez te rurke
wlewała sie do czajniczka, czajniczek zdejmowano i podawano gościom.

> No to myślę, że kupie taki 300 ml i 4 średnie kawki wyjdą.
> Ale pytanie jest: czy kawa na dwie osoby zrobiona w małym smakuje tak samo
> jak zrobiona w za dużym?
Ja jednak optowałbym, za mniejszym, tak jak napisał Ci w poście Misiek,
problem polega na "przepustowości" warstwy kawy i szybkości
przechodzenia pary wodnej. Mniejsza ilość wody i cieńsza warstwa kawy
nie będzie dawała takiego samego efektu. A jak goście przyjdą, to można
zaparzyć dla nastepnych z opóźnieniem 10 min (np inny gatunek kawy).
Chyba, że 4 kubki będziesz parzył zawsze ;-).
Pozdrowienia
Witek

8. Data: 2011-01-11 15:03:31

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 15:56, Witek pisze:
> [...]
> przechodzenia pary wodnej. Mniejsza ilość wody i cieńsza warstwa kawy
> nie będzie dawała takiego samego efektu.

Acha...

> A jak goście przyjdą, to można
> zaparzyć dla nastepnych z opóźnieniem 10 min (np inny gatunek kawy).
> Chyba, że 4 kubki będziesz parzył zawsze ;-).

No właśnie rzadko, zwykle dwa. Jeśli jeśli grubość warstwy wpływa, to
wezme mniejszy.

________MAT_______

9. Data: 2011-01-11 18:13:28

Od: "E." <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Misiek pisze:

> Wybor nalezy do Ciebie :-) Ale polecam. Kawa z tej kawiarki (Kupresszu
> czy jakkolwiek inaczej to ustrojstwo nazwac)

Makinetka.
Taki ekspresik cisnieniowy na gaz to makinetka.

E.

10. Data: 2011-01-12 08:00:38

Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-01-11 19:13, E. pisze:

> Makinetka.
> Taki ekspresik cisnieniowy na gaz to makinetka.

Coś takiego nie istnieje. Przynajmniej na Allegro. A jak nie ma na
allegro... ;-)

plesn na zoltym serze
Racuchy w mikrofali ?
Re: Grawitacja na Jowiszu