Re: Kawiarka - jakiej wielkości?

From: "Misiek" <p...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Kawiarka - jakiej wielkości?
Date: Tue, 11 Jan 2011 13:49:32 +0100

Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
news:4d2c40f8$1@news.home.net.pl...
> Cześć.
> Wywalamy stary badziewny expres ciśnieniowy i kupujemy kawiarkę, (tudzież
> "kafeterkę"?) o, tego typu: http://tinyurl.com/6yhssc4
> Ma być raczej dobra niż tania, na pewno nie aluminiowa.
> Ale jakiej wielkości?
> Z reguły będzie robiła 2 kawy, czasem 4 ale nie espresso 50ml, tylko takie
> bardziej "polskie" trochę większe.
> Pytanie: czy przyrządzenie małej ilości kawy w zbyt dużej kawiarce wpływa
> negatywnie na jakość zrobionego napoju?
> Lepiej kupić coś małego i jak przyjdą znajomi parzyć kilka razy, czy można
> [...]

Powiem tak:
1.Jestem posiadaczem "kawiarki" (oryginalna nazwa na niej naniesiona to
"KUPRESS") od blisko 30-tu lat (ja 20 lat, wczesniej uzytkowali ja moi
rodzice - pod moim nadzorem hehehe bo sami nie wiedzieli za bardzo jak sie
do tego zabrac), aluminiowy (ale inny gatunek aluminium niz te ktore mozna
aktualnie kupic, ciezsza jest, grubsze scianki - podejrzewam ze to gatumek
duraluminium ale nie jestem pewien)
2. Kawa w niej zaparzona wychpdzi na prawde mocna - moja ma pojemnosc mniej
wiecej 150 g (nie sprawdzalem nigdy, jak robie w niej kawe wychodzi prawie
szklanka, ale wlewam wody na "maxa" - czyli za duzo)
3. Spokojnie z jednego zalewu robi sie 2 mocne kawy
4. Do sitka wchodzi bez problemu 3 czubate lyzeczki kawy, jak mocniej
ubijesz wejda cztery
5. Robiac zonie kawe wsypuje 2,5 lyzeczki kawy, wody na maxa, wychodzi
wtedy 1 kubek ze spora iloscia dolewki mleka

Wyjscia masz 2 - kupic wiekszy kupress, robic dla "siebie" z mniejszej
ilosci wody i kawy loiczac sie z tym ze moze nie wyjsc taka mocna jak "z
pelnego nalewu" (mniej kawy - mniejszy "opor" dla pary, mniejsze cisnienie
wie wytworzy w dolnym dzbanku)
lub kupic mniejszy i robic "na dwa razy". Pamietaj jednak ze od momentu
wlania wody do dolnego pojemnika, zakrecenia go i postawienia na kuchence
mija troche czasu zanim sie kawa zrobi (byc moze w naczyniach stalowych
mniej niz w moim) na dodatek pozniej bedziesz musial kawiarke rozkrecic
(GORACA), oplukac, zalac nowa porcja wody, zasypac owa porcja kawy, ponownie
zakrecic, postawic na gaz i zrobic druga porcje kawy :-)
Wybor nalezy do Ciebie :-) Ale polecam. Kawa z tej kawiarki (Kupresszu czy
jakkolwiek inaczej to ustrojstwo nazwac) jest przednia (oczywiscieprzy
zastosowaniu kawy dobrego gatunku).