Studnia i energia sloneczna.

11. Data: 2011-03-06 19:04:08

Temat: Re: Studnia i energia sloneczna.
Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 18:10, Michał Gut pisze:

> Pewnien kłopot moze ci robić słońce -wiesz -on sie chowa czasem :)
>

> to nie problem. w nocy bedzie mogl wlaczyc 2 lampy halogenowe po 2kw
> kazda ktore beda oswietlac panele ;)

Wesole rady budowlanców ... W nocy przestanie posikiwac. I dobrze.

Wczesniej wspominales o pompkach akwariowych i od spryskiwaczek
- wlasnie to sie nie nadaje, bo przy tak malych natezeniach pradu
wody i tak gównianych wykonaniach wszystko ucieka nieszczelnosciami
i mam podnoszenie na metr - nie wiecej. Byly testy.

Nie chce kaskady pompek podajacych sobie wode wzajemnie.

Czyli - chce pompke malej mocy, ale zdolna do utrzymania cisnienia
circa 5 m. slupa wody i to na tyle skutecznie, by na koncu wezyka
cos jeszcze sikalo.

pozdr serd
--
A S

12. Data: 2011-03-06 19:09:14

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 15:06, Panslavista pisze:

> Obieg musi być zamknięty, a uzupełnianie wody na zasadzie zaworu sterowanego
> poziomem wody w stawku.

Czemu zamkniety? Jak zanurze koniec ssawny w studni, to wody nie
zabraknie. Nie wszystko jedno pompce, ze nie gania ciagle tej samej
wody, a co i raz inna, swieza?

Tylko dlaczego pompka CO? Czy wyróżnia sie starannoscia wykonania
i potrafi przy malej wydajnosci (mocy) dopchac strumyczek gdzie trzeba,
nie roztrwoniwszy go po drodze?

pozdro
--
A S

13. Data: 2011-03-06 19:23:33

Od: Piotr D. <p...@z...to> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 06 Mar 2011 20:09:14 +0100, Andrzej S. napisał(a):

> Czemu zamkniety?
Bo wtedy nie będziesz musiał podnosić wody tak wysoko i pompka małej mocy
wystarczy. Najwięcej energii idzie na pokonanie grawitacji i wytaszczenie
wody w górę, a nie na zapewnienie jej ruchu.

A tak z ciekawości gdzie ucieka Ci ta woda w obiegu otwartym, bo nawet przy
mizernym przepływie to będzie pewnie kilka m3 na dobę?

Piotrek D.

14. Data: 2011-03-06 20:10:06

Od: "Maniek4" <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]

> Czyli - chce pompke malej mocy, ale zdolna do utrzymania cisnienia
> circa 5 m. slupa wody i to na tyle skutecznie, by na koncu wezyka

5m to wcale nie malo. Pompy ogrodowe do takiej wysokosci potrzebuja kilkuset
wat. Obawiam sie, ze bedzie Ci trudno znalezc cos co bedzie Ci odpowiadalo.
Moze pomysl nad czyms wlasnej konstrukcji adoptujac cos innego, bo pompy
ktore testowales to zwykle jednostopniowe pompy odsrodkowe. By dzialaly to
potrzebuja mocy, bo i ze szczelnoscia konstrukcji jest tak sobie. Poszukaj
czegos o innej konstrukcji i malych gabarytach. Dobrym roziwazaniem bylaby
jakas pompa rotacyjna cos jak zebata pompa oleju silnika samochodowego. Tu
ze szczelnoscia nie bedzie problemu, zapewnia staly wydatek, wysokie
cisnienie, a wydajnosc zalezy od jej pojemnosci i szybkosci obrotowej.
Niestety stosowana do pompowania wody podejzewam, ze bedzie korodowac.
Pozostaje jeszcze kwestia dobrania jakiegos silnika o mocy gwarantujacej
pokonanie oporow samej pompy plus jej wydajnosc. Niestety nie znam urzadzen
w ktorych wykorzystywanoby takie pompy odporne dzialanie wody.

Pozdro.. TK

15. Data: 2011-03-06 20:39:03

Od: s_13 <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chodzi mi o "mikrorozwiazanie" dzialajace na okraglo.
> Studnia jest wiercona, sa w niej rury i pompa, wiec zadne
> konstrukcje typu przepompownie, półki nie zmieszcza sie w dziurze.

po pierwsze, odpuść sobie studnię, różnica poziomów na pewno większa,
niż między początkiem strumyka, a taflą wody w stawiku (więc jak
piszesz 4-6m)...
pod strumykiem układasz kawałek węża ogrodowego, którym woda wraca do
źródełka...
po drugie, zrób prosto... po co ci zamiana energii naturalnej (wiatr,
słońce) na energię elektryczną, a potem na mechaniczną, zrób wiatrak,
który mechanicznie napędza pompę, będzie prosto, niezawodnie i
efektownie (coś na wzór takich wiatraków na westernowych farmach)...

pozdrawiam
s_13

16. Data: 2011-03-06 20:47:36

Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maniek4 wrote:
> [...]
> gwarantujacej pokonanie oporow samej pompy plus jej wydajnosc.
> Niestety nie znam urzadzen w ktorych wykorzystywanoby takie pompy

niech sobie policzy ile mu jest potrzbne mocy do wywalenia 1 litra wody na
sekundę na wysokość 5 metrów :)

17. Data: 2011-03-07 06:58:04

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 21:47, Marek Dyjor pisze:

> niech sobie policzy ile mu jest potrzbne mocy do wywalenia 1 litra wody
> na sekundę na wysokość 5 metrów :)

Policzyl i wyszlo mu P = W/t = mgh/t = 50W dla Twoich zalozen.
Granica teoretyczna, bez strat i tarcia.
Poniewaz 1L/s to ponad 3m^3 na godzine czyli za duzo, pompka
kilkadziesiat W jak najbardziej porzadana.

pozdr serd
--
A S

18. Data: 2011-03-07 07:10:38

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 21:10, Maniek4 pisze:
> czegos o innej konstrukcji i malych gabarytach. Dobrym roziwazaniem bylaby
> jakas pompa rotacyjna cos jak zebata pompa oleju silnika samochodowego. Tu

Albo membranowa - czyli zamknieta elastyczna komora + 2 przeciwstawne
zaworki (jak w sercu). Ale nie widze na rynku ...

pozdro
--
A S

19. Data: 2011-03-07 07:11:40

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 21:39, s_13 pisze:

> [...]
> który mechanicznie napędza pompę, będzie prosto, niezawodnie i
> efektownie (coś na wzór takich wiatraków na westernowych farmach)...

Bardzo chetnie, ale jak to zrobic? Studnia ma fi=15 cm, nie widze
mozliwosci w rodzaju czerpania kubelkami biegajacymi z góry na dól.
Znów pompka malej mocy.
--
A S

20. Data: 2011-03-07 10:14:36

Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> Albo membranowa - czyli zamknieta elastyczna komora + 2 przeciwstawne
> zaworki (jak w sercu). Ale nie widze na rynku ...

pompy zęzowe do jachtów np.
http://www.bakista.pl/index.php?c=1051&p=1

Te nieco droższe są bardzo trwałe i w normalnych warunkach
bezobsługowe. Niestety, nie mam pojęcia jaką mają wysokość podnoszenia,
obawiam się, że za małą.

co wybrać na wąski żywopłot
Kwiaty na festiwalu
z grupy historia