Systemy półek mocowanych na pionowych szynach

1. Data: 2007-03-12 11:35:57

Temat: Systemy półek mocowanych na pionowych szynach
Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Temat już był, ale nie doczekałem się konkretnej odpowiedzi.

W supermarketach budowlanych jest dostępnych kilka systemów półek
montowanych do ściany za pomocą wsporników zaczepianych na pionowych
szynach (elementy są metalowe). Wszystkie są do siebie bardzo podobne
pod względem konstrukcji, ale pewnie mają wady i zalety. Są też pewne
różnice. Na przykład w niektórych systemach wsporniki trzeba niemal
wbijać w szyny (zdzierając przy tym powłokę), w innych wchodzą zupełnie
luźno.
Może ktoś z Grupowiczów montował coś takiego u siebie i mógłby polecić
lub odradzić konkretny system?
Chcę zainstalować drewniane półki o szerokości 20-30 cm i długości 1m na
wspornikach podwójnych. Obciążenie będzie raczej duże - książki.

Drugie pytanie dotyczy przykręcenia półek do ww. wsporników (spodnia
część ukośna). Jak to zrobić, by było solidnie, a główki wkrętów
(śrubek?) nie wystawały za bardzo.

Z góry dziękuję za pomoc.
Fonon

2. Data: 2007-03-12 13:10:46

Od: "mkonst" <m...@e...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon wrote:
> Może ktoś z Grupowiczów montował coś takiego u siebie i mógłby polecić
> lub odradzić konkretny system?

Miałem coś takiego niestety nie wiem jaki to system

> Chcę zainstalować drewniane półki o szerokości 20-30 cm i długości 1m
> na wspornikach podwójnych. Obciążenie będzie raczej duże - książki.

To się musi obwiesić na środku :(

> Drugie pytanie dotyczy przykręcenia półek do ww. wsporników (spodnia
> część ukośna). Jak to zrobić, by było solidnie, a główki wkrętów
> (śrubek?) nie wystawały za bardzo.

Te które miałem nie były przykręcane, końcowka wspornika miała wypustkę w
górę, w półce nawiercało się od spodu otwór w który wchodziła wypustka.
--
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
mkonst(malpa)et(kropka)put(kropka)poznan(kropka)pl

3. Data: 2007-03-12 17:56:51

Od: Igor Kotlicki <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon napisał(a):
> [...]
> luźno.
> Może ktoś z Grupowiczów montował coś takiego u siebie i mógłby polecić
Elfa, drogie, ale OK.

> Chcę zainstalować drewniane półki o szerokości 20-30 cm i długości 1m na
> wspornikach podwójnych. Obciążenie będzie raczej duże - książki.
Odpada. Bez bocznego podparcia, 1mb ksiazek x iles polek, wyrwie te
szyne ze sciany.
Jedna polka na dlugich szynach, jeszcze OK. Takie systemy to do
przechowywania ciuchow sa , a nie ksiazek.

> Drugie pytanie dotyczy przykręcenia półek do ww. wsporników (spodnia
> część ukośna). Jak to zrobić, by było solidnie, a główki wkrętów
> (śrubek?) nie wystawały za bardzo.
Wsporniki z wpustami.

BR
Igus'

4. Data: 2007-03-12 18:55:28

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Igor Kotlicki napisał(a):
> Odpada. Bez bocznego podparcia, 1mb ksiazek x iles polek, wyrwie te
> szyne ze sciany.
Nie sądzę. Kołki będą pracowały na ścinanie.
> Jedna polka na dlugich szynach, jeszcze OK. Takie systemy to do
> przechowywania ciuchow sa , a nie ksiazek.
Długość szyny nie ma znaczenia. Mocuje się w kilku punktach,
proporcjonalnie do długości. Wsporniki wytrzymują po 50 kg nie bez
powodu - dwa to już 100 kg na półkę. Widziałem takie półki w akcji tyle
że dłuższe, na kilku listwach. W prospektach są też przykłady. Można i
ciuchy w szafie, można i książki - chyba, że Elfa jest delikatniejsza
niż, te które widziałem.

> Wsporniki z wpustami.
Takie widziałem w pojedynczych, słabszych wspornikach i nie zapewniają
one trwałego związania półki ze stelażem.

Dziękuję za opinię i pozdrawiam.
Fonon

5. Data: 2007-03-12 21:23:03

Od: Magdalaena <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon napisał(a):
> Chcę zainstalować drewniane półki o szerokości 20-30 cm i długości 1m na
> wspornikach podwójnych. Obciążenie będzie raczej duże - książki.
To nie jest dobre rozwiązanie.
Miałam tak w moim poprzednim mieszkaniu i z rozkoszą nie powtórzyłam w
obecnym.
Po pierwsze wsporniki strasznie przeszkadzają w ustawianiu książek - są
za duże, wcinają się od góry i z tyłu. W zasadzie to one nakazują "a tu
między powieściami wstaw mały tomik poezji".
Zresztą te wsporniki po prostu widać - nie daje się uniknąć takiej
lekkiej ... magazynowatości, co nie do każdego pokoju pasuje.

Ja polecam regał Billy z IKEI. Nie jest drogi, składanie jest proste
(prostsze niż montaż półek). Regał jest funkcjonalny, ma odpowiednią
głębokość, regulowane półki (można dokupić). W dodatku w kolorze
średniobrązowym stanowi taką neutralna ramę dla książek i nie gryzie się
z klasycznymi salonowymi meblami.

Magdalaena

6. Data: 2007-03-13 08:06:36

Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za opinię. W moim przypadku regały Billi (już są na swoim
miejscu od lat) nie wchodzą w grę - muszą to być półki mocowane do
ściany, a pod nimi wolna przestrzeń. Co do mankamentów rozwiązania
"szynowego" - pełna zgoda, ale nie będzie to księgozbiór podręczny więc
dokuczliwość niewielka. Styl magazynowy - kwestia aranżacji wnętrza -
też mnie nie zraża.
Pozdrawiam,
Piotr

7. Data: 2007-03-13 21:33:16

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Fonon napisał(a):
> [...]
> montowanych do ściany za pomocą wsporników zaczepianych na pionowych
> Może ktoś z Grupowiczów montował coś takiego u siebie i mógłby polecić
Odradzam szczerze. Mialem cos takiego w firmie Te pionowe szyny niezbyt
sa solidne, a poziome wsporniki to juz wogole... Z czysto mechanicznego
puntku widzenia - policz jaka sila zadzialasz na te haczyki w wsporniku?
Polka u ciebie ma miec 20-30cm, czesc wspornika opierajaca sie o pionowa
szyne ma moze z 3-4cm. Niech bedzie nawet najlepiej - 20/4 - to jesli
zaladujesz tam 10kg ksiazek, to bedziesz 50kg sily dzialal na haczyk z
marnej blachy o grubosci 0.5mm i szerokosci 5mm.
Ja mialem 4 szyny pionowe (co okolo 40cm), na tym 3 polki (dwie waskie i
jedna szeroka ~40cm). Na tej szerokiej staly 2 monitory 15 i 17cali CRT,
i to nie jakies trinitron tylko najbadziewniejsze lekkie. Na 4
wspornikach! I to wszystko sie pewnego dnia zawalilo bo wyrwalo/wygielo
te "wasy" wchodzace w pionowe szyny...

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

8. Data: 2007-03-13 22:18:44

Od: Jo'Asia <j...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Igor Kotlicki wystukał:

> Elfa, drogie, ale OK.

Popieram. Mam pół pokoju obpółkowane Elfą, nie narzekam. System jest z
tych solidniejszych - wsporniki standardowo są podwójne (przekrój pionowy
w literę 'U'), porządnie emaliowane. W przeciwieństwie do wyróbowanego
wcześniej w mniej eksponowanym miejscu bodajże "Element System" czy jakoś
tak śruby nie przeszkadają w zamontowaniu wspornika w żadnym ze "slotów".

> Odpada. Bez bocznego podparcia, 1mb ksiazek x iles polek, wyrwie te
> szyne ze sciany.
> Jedna polka na dlugich szynach, jeszcze OK. Takie systemy to do
> przechowywania ciuchow sa , a nie ksiazek.

Nie mów tego moim półkom! Mam tego (znaczy Elfy) w sumie jakieś 50mb i nie
wybierają sie spadać... Wszystko zależy od solidności przymocowania szym
do ściany. Jeśli chodzi o szerokość - jednen z "segmentów" ma półki na
jakieś 120cm długie oparte na 2 wspornikach ale te ostatnie nie są
umieszczone na samych końcach tylko kawałek od brzegu, tak że pracujący
kawałek półki jest krótszy. Półka wiszą tak od co najmniej 5 lat, śladów
wygięcia nie stwierdzono.

Dodatkowo na Elfie zamontowaliśmy też blat (jakieś 40x150cm), na którym
stoi kombajn drukarkowo-skanerowo-kserujący, stosy CD, podręcznych książek
i najróżniejszych przydasiów. Też nie wygląda jakby chciał uciekać ze
ściany.

> Wsporniki z wpustami.

Szczerze mówiąc część półek mamy w ogóle nie przykręconych, a część tylko
na przednie otwory. Co do dobory wkrętów to najlepiej wziąć w rękę
wspornik, przejść sie z nim do działu śrubkowego i dopasować odpowiednie
nie-za-bardzo-wystające.

Jeśli chodzi o to czy to widać - część na pewno (fragmenty półki wiszące
nad biurkiem mają widoczy dół całej konstrukcji), ale dzięki solidnemu
wykończeniu Elfy nie sprawia to wrażenia magazynu.

Owszem, też bym wolała mieć gabinet z dębowymi regałami, wielkim biurkiem
i skórzanym fotelem, ale cóż, w 2pokojowym mieszkaniu w bloku raczej tego
nie da rady urządzić.

Zdjecia elementów Elfy są tu:
<http://www2.elfa.com/templates/products.cfm?SidorID
=738&ProdukterID=2279>
(strona "wyciągnięta" z layoutu, więc się nieco rozjeżdża, ale obrazki
ma).

Jo'Asia czekająca na spadek po cudownie odnalezionym stryjecznym
pradziadku milionerze żeby sobie zbudować tę wymarzoną bibliotekę z
aneksem mieszkalnym...

--
__.-=-. -< Joanna Słupek >----------------------< http://esensja.pl/ >-
--<()> -< joasia @ hell . pl >------< http://bujold.fantastyka.net/ >-

9. Data: 2007-03-14 06:27:49

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jo'Asia napisał(a):
> W przeciwieństwie do wyróbowanego
> wcześniej w mniej eksponowanym miejscu bodajże "Element System" czy jakoś
> tak śruby nie przeszkadają w zamontowaniu wspornika w żadnym ze "slotów".
Element System - dostępny w OBI. Wsporniki wchodzą bardzo ciasno w
szczeliny szyn. Elfa (chyba Castorama?) - przeciwnie. Ten luz trochę
mnie niepokoił, ale z drugiej strony nie trzeba młotkiem wbijać
wsporników i można przestawiać układ półek...
Bardzo dziękuję za pomoc i rzeczową odpowiedź. Pozdrawiam,
Piotr

10. Data: 2007-03-14 07:06:29

Od: Fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

BartekK napisał(a):
> Odradzam szczerze. Mialem cos takiego w firmie Te pionowe szyny niezbyt
> sa solidne, a poziome wsporniki to juz wogole...

A jaki system - producent? Może uogólnienie jest krzywdzące?

> Z czysto mechanicznego
> puntku widzenia - policz jaka sila zadzialasz na te haczyki w wsporniku?

Producenci to już zrobili. W katalogach zapewniają, że wspornik wytrzyma
obciążenie 50 kg.

> Polka u ciebie ma miec 20-30cm, czesc wspornika opierajaca sie o pionowa
> szyne ma moze z 3-4cm. Niech bedzie nawet najlepiej - 20/4 - to jesli
> zaladujesz tam 10kg ksiazek, to bedziesz 50kg sily

Niezupełnie. Na ucho - w kierunku od ściany - działa tylko część siły.
reszta przenoszona jest na szynę dolną częścią wspornika, a większość
działa na ścinanie ucha.

> dzialal na haczyk z
> marnej blachy o grubosci 0.5mm i szerokosci 5mm.

Czy marnej? Może nie w każdym przypadku?

> [...]
> i to nie jakies trinitron tylko najbadziewniejsze lekkie. Na 4
> wspornikach! I to wszystko sie pewnego dnia zawalilo bo wyrwalo/wygielo

Jakie wsporniki mocowały półkę 40 cm? Przy tej głębokości powinny być
potężne. Środek masy monitora crt wypada blisko powierzchni ekranu -
czyli krawędzi półki. Moja wiekowa 15tka na biurku ma prawie 40 cm.
głębokości.

Może uda się ustalić producenta? Dziękuję za ostrzeżenie i pozdrawiam,
Fonon

Szukam firmy/ekipy brukarskiej (okolice Krakowa)
Cykające rury od centralnego ogrzewania
Drewno w lazience
wybór odkurzacza
ile za robocizne budowa domu?