Tradycyjny, polski bialy ser

1. Data: 2007-09-25 19:11:21

Temat: Tradycyjny, polski bialy ser
Od: "Tomasz" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos z Was wie gdzie mozna znalezc przepis na tradycyjny, polski bialy
ser
z pelnego mleka. Obecnie sie go prawie nigdzie nie robi, zastapiono go
mokrym ciapkowatym chudym twarogiem. Mam obok domu gospodarswo ekologiczne
ale ich nauczono owszem (w szwajcarii) jak robic dobry zolty ser i to robia
z powodzeniem nie maja jednak pojecia jak sie robilo kiedys polski bialy ser
i robia owszem ale ciapkowate twarogi , takie jak w supermarkecie i do tego
chude. Sam probowalem bez zadnego doswiadczenie ale po zwarzeniu sie mleka
smietana jest oddzielona od twarogu a ja nie wiem jak to wszystko polaczyc.
Wiem ze to jest mozliwe bo jadalem takie biale pelnotluste sery ale nie wiem
jak to zrobic. Moze to trzeba scinac przy pomocy podpuszczki?

--
Tomasz

2. Data: 2007-09-25 20:50:06

Temat: Re: Tradycyjny, polski bialy ser
Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz pisze:
> [...]
> Wiem ze to jest mozliwe bo jadalem takie biale pelnotluste sery ale nie wiem
> jak to zrobic. Moze to trzeba scinac przy pomocy podpuszczki?

Potrzebne produkty:
a)mleko zsiadłe
b)mleko słodkie
Oba w równych ilościach.
Sito gęste.
2 deski drewniane.
Obciążnik ok. 1 kg (np. torebka cukru w folii, kłaść na płask).

Żadnej podpuszczki.
Mleko słodkie zagotować w dużym garnku, do wrzącego wlać lekko
rozbełtane mleko zsiadłe. Ogrzewać i mieszać powoli, aż widać będzie
wyraźne grudki sernika i przezroczysty płyn między nimi. Odstawić
garnek, można wstawić go do dużej miski z zimną wodą (lub do zlewu) dla
szybszego ostudzenia. Gdy zimne, zebrany na wierzchu ser przełożyć
dziurawą łyżką do klusek na sito, resztę serwatki odcedzić na drugim
sitku, zawartość drugiego sitka dodać do pierwszego, poczekać aż się
porządnie odsączy tj, przestanie kapać. Potem przełożyć do woreczka z
mocnego, gęstego płótna (kwadrat płótna złożony po przekątnej, zszyty
wzdłuż jednego z dwóch zetknięć wolnych boków), zawiązać, położyć na
desce drewnianej ukośnie nachylonej, przycisnąć drugą i obciążyć ją dość
mocno z góry. Zostawić na kilka godzin. Gotowe.

--
XL wiosenna
Chwilami jestem tu:

3. Data: 2007-09-25 21:02:34

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 25 septembre 2007 ? 21:11:21, dans <fdbmok$ojt$1@nemesis.news.tpi.pl> vous
écriviez :

> Czy ktos z Was wie gdzie mozna znalezc przepis na tradycyjny, polski bialy
> ser
> z pelnego mleka.

A co z tym serem o ktory sie tutaj pytales ?

Ewcia

--
Niesz
http://www.krolestwa.com

4. Data: 2007-09-25 23:31:57

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 25 Sep 2007 21:11:21 +0200, "Tomasz" <t...@w...pl>
wrote:

> [...]
>Wiem ze to jest mozliwe bo jadalem takie biale pelnotluste sery ale nie wiem
>jak to zrobic. Moze to trzeba scinac przy pomocy podpuszczki?

Zadnej podpuszczki jak juz napisano - zeby ci sie smietana nie
odwarstwila to musisz mleko slodkie zakazic bakteriami kwasu mlekowego
(troche zsiadlego mleka nastawionego przedwczoraj zalatwi sprawe) i
trzymac to w niezbyt chlodnym miejscu - dla fermentacji mlekowej 12 -
14 stopni jest wlasciwa temperatura, jak bedzie znacznie chlodniej to
zanim ci sie kazeina zetnie to tluszcz zdazy sie oddzielic.

--
Darek

5. Data: 2007-09-25 23:42:04

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message

> Le mardi 25 septembre 2007 ŕ 21:11:21, dans
<fdbmok$ojt$1@nemesis.news.tpi.pl> vous écriviez :

> A co z tym serem o ktory sie tutaj pytales ?
>

> Ewcia

Wyśmiewał się i lekceważył moje porady. A ten ciapowaty twaróg to jest
właśnie ten ser pełnotłusty - o ile mleko NIE JEST WIROWANE NA WIRÓWCE
DO MLEKA.
Śmietanę zawsze się zbiera - gdyż w mleku kwaśnym jest ona na wierzchu i
podczas ogrzewania na ser tłuszcz ze śmietany topi się.
Czyli może sobie zrobić w domu biały twarogowy ser twardy poprzez
odcedzenie na sicie twarogu z nadmiaru serwatki i przełożeniu tego co
zostanie do woreczka (woreczków) i odciśnięcie na prasie.
Opisałem jak można to zrobić w domu z miski i talerza - wkładając
woreczek z twarogiem na położoną dnem do góry miskę znajdująca się w
zlewozmywaku (serwatka ścieka do kanalizacji, położeniu na to talerza z
ciężarem powstanie wtedy nie trójkąt a gomółka.
Taki ser nadaje się na serniki - nie będą obciekały serwatką jak te z
homogenizowanych, ani też nie trzeba dodawać środków wiążących do sera...
Można też solić ser - ale trzeba mieć naczynia drewniane do
przechowywania i piwnicę suchą i zimną. Oczywiście, gdy kto ma dużo mleka, a
nie dwa litry. Ale i ser z dwu litrów można solić - najlepiej rozdrobniony
posolić na misce i dobrze wymieszać, następnie ugnieść w słoiku - to wtedy,
gdy np. nie mamy ochoty na ser i móglby zgliwieć. Taki ser jest bardzo dobry
do chleba, na pierogi ruskie, czy do makaronu czy hałuszek (nie na słodko).
Można też po posoleniu (i dodaniu kminku) ugnieść małe gomółeczki i
obsuszyć w piekarniku w niezbyt wysokiej temperaturze, aż będą twarde jak
pierniczki. Doskonałe jedzenie na wędrówki - można pogryzać bez chleba -
idąc. Do tych gomółek można dodać żółtka i całe jajko, można też
poeksperymentować z ziołami i czosnkiem.

6. Data: 2007-09-25 23:42:04

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2007-09-25 23:56:18

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

Można biały ser twarogowy zrobić z podpuszczką - ona służy do ścięcia
mleka ( w dużych mleczarniach robi się to kwasem solnym).
Ser podpuszczkowy jest półproduktem do produkcji serów żółtych
dojrzewających, ale można go jeść podobnie jak ser biały - jeżeli kto lubi
smak i skrzypienie w zębach...
Bardzo mi smakował.

8. Data: 2007-09-26 13:21:51

Od: "Tomasz" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" <i...@p...onet.pl> napisał > Mleko słodkie
zagotować w dużym garnku, do wrzącego wlać lekko
> rozbełtane mleko zsiadłe. Ogrzewać i mieszać powoli, aż widać będzie
> wyraźne grudki sernika i przezroczysty płyn między nimi.

Chyba cos w tym jest, tak jeszcze nie probowalem.
Moje pytanie czy to o czym piszesz robilas z pelnego mleka prosto od krowy
czy z pasteryzowanego z kartonu. Rzecz w tym ze na mleku od krowy oddziela
sie na wierzchu dosc gruba warstwa smietany. Ja nie chcialbym jej zbierac
tylko wszystko pozostawic w serze i to caly moj problem.

--
Tomasz

9. Data: 2007-09-26 13:57:46

Od: "Tomasz" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@w...pl> napisał

> Wyśmiewał się i lekceważył moje porady. A ten ciapowaty twaróg to jest
> właśnie ten ser pełnotłusty - o ile mleko NIE JEST WIROWANE NA WIRÓWCE

Nic sie nie wysmiewal tylko to o czym Ty piszsz to ja juz dawno wyprobowalem
i to dziala. Skoro sie zebralo cala smietane z tego zsiadlego mleka to
oczywiscie powstal ser chudy a mnie nie o taki chodzilo.
Czy sadzisz ze robiac sery zolte z zawartoscia tluszczu 45% ludzie najpierw
zbieraja smietane i uzywaja jej do czego innego?
Ja chce miec produkt z taka zawartoscia tluszczu jaka jest w pelnym mleku
prosto od krowy i to wszystko. Jesli wiesz jak to zrobic to mi poradz a nie
dawaj mi rade abym smietane zjadal oddzielnie.
--
Tomasz

10. Data: 2007-09-26 14:17:45

Od: Ikselka <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tomasz pisze:
> [...]
> sie na wierzchu dosc gruba warstwa smietany. Ja nie chcialbym jej zbierac
> tylko wszystko pozostawic w serze i to caly moj problem.

Oczywiście, że robiłam. Moja starsza córka jako dziecko jadła taki serek
tylko - my też, przy okazji :-)
Trzeba mleko zsiadłe z tą śmietaną na wierzchu właśnie delikatnie
rozbełtać, aby się znów lekko wymieszało ze śmietaną.
Sposób z wlewaniem do wrzącego mleka mleka zsiadłego jest o tyle dobry,
że nie grozi przypalenie sernika na dnie oraz konsystencja jest w sam
raz, ser nie jest "przegotowany", nie ma twardych grud, jest aksamitny,
lecz jędrny.

--

czy można robić zaczyn
Co na kolacje