Re: Tradycyjny, polski bialy ser

From: "Panslavista" <p...@w...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Tradycyjny, polski bialy ser
Date: Wed, 26 Sep 2007 01:42:04 +0200

<fdbmok$ojt$1@nemesis.news.tpi.pl> vous écriviez :

> A co z tym serem o ktory sie tutaj pytales ?
>

> Ewcia

Wyśmiewał się i lekceważył moje porady. A ten ciapowaty twaróg to jest
właśnie ten ser pełnotłusty - o ile mleko NIE JEST WIROWANE NA WIRÓWCE
DO MLEKA.
Śmietanę zawsze się zbiera - gdyż w mleku kwaśnym jest ona na wierzchu i
podczas ogrzewania na ser tłuszcz ze śmietany topi się.
Czyli może sobie zrobić w domu biały twarogowy ser twardy poprzez
odcedzenie na sicie twarogu z nadmiaru serwatki i przełożeniu tego co
zostanie do woreczka (woreczków) i odciśnięcie na prasie.
Opisałem jak można to zrobić w domu z miski i talerza - wkładając
woreczek z twarogiem na położoną dnem do góry miskę znajdująca się w
zlewozmywaku (serwatka ścieka do kanalizacji, położeniu na to talerza z
ciężarem powstanie wtedy nie trójkąt a gomółka.
Taki ser nadaje się na serniki - nie będą obciekały serwatką jak te z
homogenizowanych, ani też nie trzeba dodawać środków wiążących do sera...
Można też solić ser - ale trzeba mieć naczynia drewniane do
przechowywania i piwnicę suchą i zimną. Oczywiście, gdy kto ma dużo mleka, a
nie dwa litry. Ale i ser z dwu litrów można solić - najlepiej rozdrobniony
posolić na misce i dobrze wymieszać, następnie ugnieść w słoiku - to wtedy,
gdy np. nie mamy ochoty na ser i móglby zgliwieć. Taki ser jest bardzo dobry
do chleba, na pierogi ruskie, czy do makaronu czy hałuszek (nie na słodko).
Można też po posoleniu (i dodaniu kminku) ugnieść małe gomółeczki i
obsuszyć w piekarniku w niezbyt wysokiej temperaturze, aż będą twarde jak
pierniczki. Doskonałe jedzenie na wędrówki - można pogryzać bez chleba -
idąc. Do tych gomółek można dodać żółtka i całe jajko, można też
poeksperymentować z ziołami i czosnkiem.