Trzy sita (znalezione w sieci)

1. Data: 2018-07-17 13:44:14

Temat: Trzy sita (znalezione w sieci)
Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Któregoś dnia zjawił się u filozofa Sokratesa jakiś człowiek i chciał się z nim
podzielić pewną wiadomością.
- Posłuchaj Sokratesie, koniecznie muszę ci powiedzieć, jak się zachował twój
przyjaciel.
- Od razu ci przerwę - powiedział mu Sokrates - i zapytam, czy
pomyślałeś o tym, żeby przesiać to, co masz mi do powiedzenia przez trzy
sita?
A ponieważ rozmówca spojrzał na niego nic nierozumiejącym wzrokiem, Sokrates tak to
objaśnił:
- Otóż, zanim zaczniemy mówić, zawsze powinniśmy przesiać to, co chcemy powiedzieć,
przez trzy sita. Przypatrzmy się temu.
Pierwsze sito to sito prawdy. Czy sprawdziłeś, że to co masz mi do powiedzenia, jest
doskonale zgodne z prawdą?
- Nie, słyszałem, jak o tym mówiono, i...
- No cóż... Sądzę jednak, że przynajmniej przesiałeś to przez drugie sito, którym
jest sito dobra. Czy to, co tak bardzo chcesz mi powiedzieć, jest przynajmniej jakąś
dobrą rzeczą?
Rozmówca Sokratesa zawahał się, a potem odpowiedział:
- Nie, niestety, to nie jest nic dobrego, wręcz przeciwnie...
- Hm! - westchnął filozof. - Pomimo to przypatrzmy się trzeciemu situ. Czy to, co
pragniesz mi powiedzieć, jest przynajmniej pożyteczne?
- Pożyteczne? Raczej nie...
- W takim razie nie mówmy o tym wcale! - powiedział Sokrates. - Jeżeli
to, co pragniesz mi wyjawić, nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani
pożyteczne, wolę nic o tym nie wiedzieć. A i tobie radzę, żebyś o tym
zapomniał.

I tak Sokrates nigdy się nie dowiedział, że Platon przeleciał mu żonę.

2. Data: 2018-07-17 15:07:28

Temat: Re: Trzy sita (znalezione w sieci)
Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 17.07.2018 o 13:44, Jakub A. Krzewicki pisze:
> Któregoś dnia zjawił się u filozofa Sokratesa jakiś człowiek i chciał się z nim
podzielić pewną wiadomością.

A czy Ty przesiałeś to przez trzy sita:
czy ta wiadomość jest prawdziwa? czy dobra, czy pożyteczna?

3. Data: 2018-07-17 15:14:58

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 17.07.2018 o 15:07, pinokio pisze:
> A czy Ty przesiałeś to przez trzy sita:
> czy ta wiadomość jest prawdziwa? czy dobra, czy pożyteczna?

Jesteś zwolennikiem kolekcjonowania danych o świecie, nieważne czy
pożytecznych, nawet czy prawdziwych.
Polecam
Wyprawa szósta, czyli jak Trurl i Klapaucjusz demona drugiego rodzaju
stworzyli, aby zbójcę Gębona pokonać

4. Data: 2018-07-18 04:14:22

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> wrote in message
ps.com...
> [...]
> to, co pragniesz mi wyjawić, nie jest ani prawdziwe, ani dobre, ani
> pożyteczne, wolę nic o tym nie wiedzieć. A i tobie radzę, żebyś o tym

Zauważam tu pewien (częstowystępujący) błąd logiczny... a Ty?

> I tak Sokrates nigdy się nie dowiedział, że Platon przeleciał mu żonę.

I słusznie...

Wieki ciemne.
Wolność słowa i jaskiniowcy
Dlaczego uważam Chrystusa za oszusta.