Zapytanie o chleb

1. Data: 2003-03-03 12:43:19

Temat: Zapytanie o chleb
Od: r...@i...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich!!! Jestem u Was po raz pierwszy i grupa jest extra. Mam
pytanie odnośnie pieczenia chleba - czy taki zrobiony w domu z zakwasu da się
upiec w piecyku elektrycznym? I jeszcze prośba - czy mogę prosić o przepis na
dobry chlebek bo nigdy nie robiłam a chciałabym spróbować.
Pozdrowienia - Renata

1. Data: 2003-03-04 12:38:07

Temat: Re: Zapytanie o chleb
Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

I jeszcze prośba - czy mogę prosić o przepis na
> dobry chlebek bo nigdy nie robiłam a chciałabym spróbować.
> Pozdrowienia - Renata
Witaj
Wklejam przepisy z grupy
z pozdrowieniami
Myszka

Chleb zytni z maslanka
6dkg drozdzy
2 lyzki miodu
1/2 litra maslanki (kefiru)
60dkg maki zytniej razowej
40dkg maki krupczatki
1 lyzeczka soli
Drozdze rozgniesc w misce z miodem. Dolac ciepla maslanke, wymieszac. Wsypac
make zytnia, wyrobic ciasto (dobrze wymieszac).Oproszyc maka, odstawic na
1/2 godz. w cieple miejsce, zeby wyroslo. Dodac krupczatke, sol, zagniesc.
Przykryc i odstawic do wyrosniecia. Uformowac chleb, wlozyc do blaszki
wylozonej papierem do pieczenia. Odstawic, zeby uroslo. Nakluc widelcem,
posmarowac ciepla woda. Odstawic jeszcze na ok. 10 min. Piec 40 min w temp.
200 stopni.

Chleb pszenny:
5-6 szklanek maki pszennej (ja daje pol na pol z pszenna razowa)
2 szkl. cieplej (nie goracej!!) wody
5dkg drozdzy
1 lyzeczka miodu
3 lyzki roztopionego masla
1 lyzka soli
Do miski wlac 2 szkl. cieplej wody, dodac drozdze, lyzeczke miodu i 2 szkl.
maki. Wymieszac, odstawic na 1/2 godziny. Roztopic i ostudzic maslo. Do
wyrosnietego ciasta dodac 3 szkl. maki i sol. Zagniatac, dodac maslo i
wygniesc.. Wlozyc do foremki, albo podzielic na 12 kulek-buleczek. Wygladzic
woda, posypas ziarnem slonecznika, albo czym kto lubi. Wstawic do
piekarnkia. Piec 30 minut w temp. 180 stopni.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
chleb na zakwasie

*************************
Prawdziwy chleb jest na zakwasie. Jezeli chcesz sie pobawic, to zrob swój
zakwas:
Prosty zakwas
W duzym sloiku wymieszac dokladnie 2 szklanki cieplej wody, 50 gr swiezych
drozdzy, 1 lyzke cukru, 1 szklanke maki. Przykryc gaza, albo sciereczka i
zostawic w temperaturze pokojowej. Od czasu do czasu pomieszac, zeby nie
kipialo, jak drozdze beda rosly. Po 6-8 godzinach powinno sie uspokoic.
Zamieszac dobrze i odstawic na 2-3 dni w temperaturze pokojowej (czy
kuchennej
:). Po 3 dniach odlac 1 szklanke zakwasu na chleb, dodac 1/2 szklanki
cieplej
wody i 1/2 szklanki maki. Gdy zabulgoce, odstawic do lodowki (przykryc). W
lodowce zakwas moze zyc sto lat, jezeli jest karmiony co dwa tygodnie
(najlepiej co tydzien). Karmi sie zakwas przez ujmowanie czesci i dodawanie
maki i wody (pol na pol) w takiej samej ilosci, jaka sie ujelo. Jesli zakwas
nabierze rozowego koloru, nalezy go wyrzucic. Aby nadac zakwasowi mocniejszy
charakter, mozna do niego dodac kawalki wyrosnietego, nie-upieczonego ciasta
chlebowego, ktore postalo dzien w pokojowej temperaturze. Do zakwasu nie
nalezy
dodawac soli, ani kawalkow ciasta chlebowego, ktore bylo solone.

Chleb na zakwasie
1 szklanka zakwasu
1/2 szklanki bardzo cieplej wody
1 szklanka maki wysoko glutenowej
1/4 szklanki maki żytniej, ciemnej
1 szklanka maki pszennej (albo dwie - ile wejdzie, żeby chleb nie był lepki)
1 lyzeczka soli
1 lyzeczka kminku

Zakwas doprowadzic do temperatury pokojowej. W misce wymieszac wode z sola,
dodac zytnia make, wymieszac, dodac zakwas, wymieszac, dodac pozostale
skladniki i wyrobic ciasto miekkie, ale nie lepiace sie. Regulowac lepkosc
ciasta przez dodawanie pszennej maki. Gdy gladkie, i elastyczne, uformowac w
bochenek, obtoczyc w mace, naciac w poprzek ostrym nozem, przykryc sucha
sciereczka, i odstawic w cieple miejsce na 6 godzin (ja wlaczam swiatlo w
wylaczonym piecu i to daje mi wystarczajaca temperature). Rozgrzac piec do
260C/500F. Tuz przed wlozeniem chleba do pieca wrzucic na dno pieca kilka
kostek lodu i szybkim ruchem wstawic chleb, zamknac piec. Ten topiacy sie
lod i
para z niego daja chleb bardziej sprezysty, gumiasty. Chleb piecze sie 18-20
min. 3-4 minuty przed ostatecznym wyjeciem umoczyc pedzel kuchenny lub
sciereczke w wodzie i opedzlowac caly bochenek woda. Da to chrupka skorke.
Zostawic w piecu na 3 minuty, wyjac, ostudzic na kratkach. Kroic zebatym
nozem.

Powodzenia
Magdalena

W zakwasie zawsze musza byc drozdze. Zakwas to zawiesina, w ktorej zyja
drozdze
w stanie spoczynku, zerujac na mace, ktora ten zakwas karmisz. Cukier sie
daje
tylko na poczatku, zeby dac kopa calemu procesowi.
Drozdze do zakwasu moga byc rowniez ze starego ciasta, z powietrza, z piwa,
winogron, albo z zywych drozdzy. Zakwas mozna nawet zrobic ze splesnialego
chleba, byle bylby on bez soli. W ten sposob uzyskuje sie inne odmiany
zakwasu
i inny smak chleba. Zaczynanie zakwasu od zywych drozdzy jest po prostu
najlatwiejszym sposobem dla poczatkujacych.
Magdalena

1. Data: 2003-03-04 15:16:59

Od: "Piotr Szuta" <l...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Można upiec, całkiem dobry bez żadnych drożdży, taki który ma trwałość
7-10 dni i się nie kruszy.

Piotr

Piekarnik Pomoc!!!
Pusta lodówka