Żelazo ?

1. Data: 2006-02-03 17:19:53

Temat: Żelazo ?
Od: "mike" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam
w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam maly niedobor i
musze go uregulowac ;)

2. Data: 2006-02-03 17:32:22

Temat: Re: Żelazo ?
Od: "Zulka" <i...@w...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mike" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> witam
> w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam maly
> niedobor i
> musze go uregulowac ;)

najlepiej przyswajalne to mieso, najlepiej czerwone + duzo zieleniny. Duzo
żelaza ma tez zółtko kurze
Pozdrawiam
Zullka

3. Data: 2006-02-03 18:03:34

Od: "Kamilka" <k...@r...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> witam
> w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam maly
> niedobor i
> musze go uregulowac ;)

duzo zelaza maja watroby (np. watrobka) a ponadto wszystko co zielone
(salata, kapusta) zelazo dobrze tez kupic w tabletkach chyba ze to malutki
niedobr (aspargin)
niektorzy twierdza ze dobrze od czasu do czasu polizac tory :) :D (zartuje
oczywiscie)

4. Data: 2006-02-03 19:38:39

Od: "Radosław Rossa" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam maly
> niedobor i
> musze go uregulowac ;)

Jeżeli chodzi o rośliny, to najwięcej z dostępnych w naszej strefie klim.
zawiera szpinak (więcej niż wiele czerwonych mięs), ale żelazo z mięsa jest
prawdopodobnie lepiej przyswajalne.

5. Data: 2006-02-03 22:52:25

Od: Sławek SWP <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W: news:4155.000001c7.43e390b8@newsgate.onet.pl
Od: mike <k...@o...pl>
Było:
> witam
> w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam
> maly niedobor i musze go uregulowac ;)

Wszystko to co ci już napisali PLUS witamina C, w jedzeniu! Bez tego żelaza
nie przyswoisz.

http://www.google.pl/search?num=50&hs=eD9&hl=pl&clie
nt=firefox-a&rls=org.mozilla%3Apl-PL%3Aofficial_s&q=
%22du%C5%BC%C4%85+zawarto%C5%9Bci%C4%85+%C5%BCelaza%
22&btnG=Szukaj&lr=lang_pl

http://www.miody-tomala.pl/leczenie.html
"... Wyjątkowo duża zawartość łatwo przyswajalnego żelaza, witaminy C i
białka, w porównaniu z miodami jasnymi, czyni miód gryczany wyjątkowo
cennym w leczeniu niedokrwistości z niedoboru żelaza, zarówno u dzieci, jak
i u dorosłych. Dodatkowo obecność w tym produkcie zestawu innych
biopierwiastków oraz enzymów warunkuje jego wykorzystanie u chorych w
okresie rekonwalescencji, po zabiegach operacyjnych z utratą krwi, w
zaburzeniach na tle nerwowym, stanach wyczerpania psychicznego. Badania
słoweńskie wskazują, że systematyczne przyjmowanie tego produktu przyczynia
się do wzrostu
poziomu hemoglobiny we krwi, a także pobudza procesy odnowy i wzmacnia
organizm po długich i wyczerpujących chorobach..."

Z tym, że nie kupuj miodu z hipermarketu, bo po pierwsze to on jest z Chin
(przyjechał już nafaszerowany antybiotykami) a po drugie napewno był ogrzany
co skutecznie przemieniło go w smaczny cukier - większość opisywanych
związków rozkłada się w wysokiej temperaturze.

6. Data: 2006-02-05 08:02:37

Od: "Iwona_s" <i...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> witam
> w jakich radzajach poakrmu znajduje sie najwiecej zelaza ? mam maly

Niestety nie mam zrodla/linku i pozwole sobie wkleic calosc (z moich
zasobow):
ŻELAZO

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina - czerwony barwnik
transportujący tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w
płucach i rozprowadza po całym organizmie, bez żelaza nie było by to
możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do
pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i
transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także
składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie
organizmu.

Źródła:

Melasa

Wątroba

Mięso

Fasola

Krewetki

Płatki śniadaniowe

Chleb pełno pszenny

Brokuły

Groch

Szpinak

Są dwa źródła żelaza: żelazo hemowe, które jest łatwo przyswajalne przez
organizm i żelazo nie hemowe zawarte miedzy innymi w roślinach, które jest
znacznie trudniej przyswajalne przez organizm. Przyswajalność żelaza zależy
od wielu czynników, np. witaminy C.

Takie składniki jak herbata, kawa, pokarmy bogate w błonnik zaburzają
przyswajanie żelaza.

Niedobory

Objawy:

Niedobory żelaza w organizmie u dzieci często współistnieją z ADHD (zespół
zaburzeń zachowania u dzieci), objawy wyczerpania, niemożność koncentracji.
Często te objawy pojawiają się wcześniej niż wykrywanie obniżonego poziomu
żelaza we krwi. Spowodowane jest to tym, iż mózg dziecka znacznie wcześniej
reaguje na zmiany poziomu żelaza niż są to w stanie wykryć standardowe
testy.

Dorośli, u których występują niedobory żelaza często stają się apatyczni i
objawy te poprzedzają rozwój anemii.

W przypadku niedoboru żelaza hemoglobina nie jest w stanie związać
odpowiedniej ilości tlenu, tak aby zapewnić jego stały dowóz do tkanek.

Anemia objawia się: osłabieniem, bólami głowy, apatią i bladością skóry.

Przedawkowanie i objawy uboczne.

Zbyt duża zawartość żelaza może odkładać się w wątrobie, trzustce i w innych
narządach powodując tzw. hemochromatozę.

Ważne informacje.

Organizm potrzebuje witaminy C do prawidłowego wchłaniania żelaza. Niektóre
składniki diety powodują zahamowanie wchłaniania żelaza np. kawa, herbata,
pokarmy bogate w błonniki, sole fosforu.

Czy jest możliwe przedawkowanie żelaza? Zdecydowanie tak. Przedawkowanie
żelaza powoduje wzrost ryzyka zachorowania na choroby serca oraz choroby
nowotworowe w szczególności raka odbytnicy. Żelazo wraz z wolnymi rodnikami
działa uszkadzająco na komórki powodując wzrost ryzyka wystąpienia
nowotworu. Większość dietetyków zgadza się, że dieta bogata w różnego
rodzaju produkty dostarcza odpowiednią ilość żelaza i nie jest wymagane
stosowanie suplementacji preparatami żelaza (chyba, że dotyczy to kobiet w
ciąży). Niektórzy naukowcy uważają, że należy ograniczyć spożywanie
czerwonego mięsa i zalecają regularne oddawanie krwi, pomaga to w zachowaniu
długich i zdrowych lat życia.

Norma:

F i M 9 - 13 lat: 8mg - max 40mg

M 14 - 18 lat: 11mg - max 45mg

M 19 - 70 i pow. lat: 8mg - max 45mg

F 14 -18 lat: 15mg - max 45mg

F 19 - 50 lat: 18mg - max 45mg

F 50 - 70 i pow. lat: 8mg - max 45mg

Iwona
// Wlasciwoscia czlowieka jest bladzic, glupiego - w bledzie trwac / /
Cyceron

7. Data: 2006-02-05 08:11:45

Od: "Iwona_s" <i...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kamilka" <k...@r...com.pl> napisał w wiadomości

>zelazo dobrze tez kupic w tabletkach chyba ze to malutki niedobr (aspargin)

Chyba pomylias sie...pewnie chodzi ci o Ascofer ;)

Iwona
// Wlasciwoscia czlowieka jest bladzic, glupiego - w bledzie trwac / /
Cyceron

Zawroty głowy.
Leki a latanie
krwawienie z nosa, nabrzmiałe żyły...