Zielone szparagi

1. Data: 2000-01-15 14:07:52

Temat: Zielone szparagi
Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Troche nie sezon co prawda na szparagi, ale mam ciekawostke warto
opowiedzenia. Otoz w wielu przepisach, szczegolnie zagranicznych wystepuje
szlachetna , zielona odmiana szparaga. Coz z tego, kiedy w Polsce nigdy jej
nie spotkalem.
Po dokladnych badaniach okazalo sie, ze zielone szparagi to amerykanski :)))
wynalazek polegajacy na maszynowym zbiorze szparaga. Ale, ze maszyna
szparaga z kopca nie wykopie ani po polu z kopcami nie przejedzie, to
uprawiawia sie na plaskim polu a zbiera jak wyrosna kilkanascie cm ponad
ziemie, przez co zielenieja. Potem wystarczy wmowic ludziom, ze to jest
lepsze i oryginalne i pewnie drozsze.....
A ja narzekalem na zacofanie polskich plantatorow we wprowadzaniu nowych
odmian :)))))

Przemyslaw Koziarski

--
Przemyslaw Koziarski
p...@k...net.pl UIN : 853916

1. Data: 2000-01-15 17:08:23

Temat: Re: Zielone szparagi
Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski wrote:

> [...]
> ziemie, przez co zielenieja. Potem wystarczy wmowic ludziom, ze to jest
> lepsze i oryginalne i pewnie drozsze.....

W Stanach produkcja warzyw musi byc zmechanizowana, bo inaczej
kosztowalyby straszne pieniadze. W Stanach w produkcji rolnej pracuje
zaledwie 3% ludnosci, ktore zywi caly kraj. Wyobraz sobie zbieranie na
krajowa skale (375 milionow ludzi) szparagow recznie, bo biale bardziej
estetyczne i lepiej smakuja. Ha ha haa aaaaa ha ha ha.

Oczywiscie sa drogie sklepy, w ktorych dostaniesz swieze biale
organiczne szparagi (bo w puszkach zawsze i wszedzie mozna dostac, nie
wiem dlaczego, pewnie z eksportu z krajow, gdzie robocizna jest tania),
ale te kosztuja dwa razy tyle, co zielone, tzn. okolo $7 za pol kilo,
gdy tymczasem zielone, dla plebsu, szparagi kosztuja "zaledwie" $3-4 za
pol kilo (my jeszcze ciagle wazymy w funtach i uncjach. Bawi mnie to, ze
czasem, gdy jestem w Polsce, przeliczam wagi w owrotna strone, bo
latwiej "czuje" pol funta w reku niz cwierc kilo :))).

A wiec, jak widzisz, nikt nic nikomu nie wmawia, jest to tylko kwestia
kosztow robocizny. Dla mnie biale szparagi maja kompletnie inny smak,
niz zielone, sa duzo delikatniejsze, i zupa z nich jest dziesiec razy
lepsza, niz z zielonych, ale musze przyznac, ze w Stanach kupuje tylko
zielone, a w Polsce sie rzucam na biale.
Magdalena

1. Data: 2000-01-15 17:41:05

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lepsza, niz z zielonych, ale musze przyznac, ze w Stanach kupuje tylko
> zielone, a w Polsce sie rzucam na biale.

Wmawiaja autorzy przepisow. Przynajmniej ci europejscy, gdzie malo kto wie o
co chodzi. A swoja droga to strasznie drogie te szparagi u Was. W Polsce
funt ( :)))) ) kosztuje w sezonie ok. 5-6 zl czyli 1.5 USD. W USA (gdzie
ogolnie przeciez zywnosc jest tania) zielone badziewie jest 2 - 3 razy
drozsze a biale 5 razy drozsze. Dziwne. Moze oplacaloby sie eksportowac
szparagi :)

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-01-15 17:46:35

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ogolnie przeciez zywnosc jest tania) zielone badziewie jest 2 - 3 razy
> drozsze a biale 5 razy drozsze. Dziwne. Moze oplacaloby sie eksportowac

W sezonie to sie zdazaja po $2 za funt, ale teraz jeszcze wczesnie,
sezon sie zacznie za kilka tygodni, choc znajomym w ogrodzie juz wylaza,
takie cieniutkie, pyszniutkie, mozna jesc na surowo
Magdalena

1. Data: 2000-01-15 20:20:28

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sezon sie zacznie za kilka tygodni, choc znajomym w ogrodzie juz wylaza,
> takie cieniutkie, pyszniutkie, mozna jesc na surowo

W lutym jesc szparagi :))) co sie porobilo. U mnie wlasnie jest -5 i sypie
snieg :)))) Zawsze chcialem mieszkac w miejscu o klimacie srodziemnomorskim,
bez zimy.....

Przemyslaw Koziarski

1. Data: 2000-01-15 21:13:12

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> snieg :)))) Zawsze chcialem mieszkac w miejscu o klimacie srodziemnomorskim, bez

Ja tez, dlatego wlasnie w srodku zycia porzucilam ukochane gory, i znow
przenioslam sie nad ukochane morze, wybierajac ten klimat kalifornijski
Santa Barbary, bo tu mi najbardziej odpowiada, nigdy nie ma mrozu, ani
strasznych upalow. Caly rok cos kwitnie, ciagle trzeba przycinac krzewy
i drzewa (wole, niz odgarnianie sniegu), ale i tez modlic sie o wode.
Narazie mamy znow susze, w ciagu ostatnich 8 miesiecy spadlo 5 cm
deszczu, w ciagu jednego dnia. I koniec. Wiec placimy slono za te wode,
zeby miec zielono. Dzis jest pochmurno, nagle, po raz pierwszy od
tygodni, wiec moze cos kapnie?
Magdalena

1. Data: 2000-01-15 21:59:50

Od: "Przemyslaw Koziarski" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

. Wiec placimy slono za te wode,
> zeby miec zielono. Dzis jest pochmurno, nagle, po raz pierwszy od
> tygodni, wiec moze cos kapnie?
> Magdalena

Ach, Kalifornia : rodzynki, sliwki (przysmak mojej zony), no i oczywiscie
..... E&J Gallo :))))
Faktycznie milo jest przycinac krzewy przez caly rok. Choc kto wie, czy po
dluzszym czasie czlowiek nie zateskni za mala zaspa :))
Ale odeszlismy od tematu, bo bylo o szparagach (zielonych zreszta).

A tak z innej beczki : rosna u Was grzyby? Bo mam swiwtnych pare przepisow
(sprawdzonych) na dania z kurkami.

Przemyslaw Koziarski

P.S. Od razu dodam, ze w polskich supermarketach mozna ostatnio kupic kurki
mrozone, wiec temat jest aktualny :)

1. Data: 2000-01-16 06:06:53

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Przemyslaw Koziarski
>
> P.S. Od razu dodam, ze w polskich supermarketach mozna ostatnio kupic kurki

Okazuje sie, ze kurki kochaja Kalifornie. Poniewaz zbieram grzyby co
roku w Polsce, i teraz rowniez w Kaliforni, wiec mam porownanie. Na
rynku mozna dostac kurki od rolnikow, ktorzy maja pola w gorach i tam
zbieraja kurki, ja natomiast ze znajomym geologiem, Niemcem, chodzimy po
poblizszych wzgorzach, tam, gdzie lasy narodowe, a nie prywatne terenmy,
i zbieramy kurki pod sosnami. Sa one tu ogromne, trzy-cztery razy
wieksze od polskich, miesiste i wielgachne. I nie tak intynsywnie
pieprzne w smaku, jak te polskie, ale i tak sa doskonale, szczegolnie z
ryzem, albo dzikim miesem. Jesli masz atlas, to spojrz na wzgorza ponad
Santa Barbara, szczegolnie kolo Figueroa Mountain i La Cumbre Peak i
bedziesz wiedzial, gdzie te moje kurki sie znajduja.
Jednego roku w Polsce ususzylam kurki, i potem probowalam je odrodzic i
bylo to jedno z wiekszych rozczarowan. Byly obrzydliwe.
Teraz na rynku nie ma, ale sa zawsze w sklepach, po $20 za funt, to ja
poczekam na sezon.
Magdalena

1. Data: 2000-01-16 06:14:22

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2000-01-16 10:09:07

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Przemyslaw Koziarski <p...@k...net.pl> wrote:

> szlachetna , zielona odmiana szparaga. Coz z tego, kiedy w Polsce nigdy jej
> nie spotkalem.

Nigdy nie byles w zadnym supermarkecie?

> [...]
> szparaga z kopca nie wykopie ani po polu z kopcami nie przejedzie, to
> uprawiawia sie na plaskim polu a zbiera jak wyrosna kilkanascie cm ponad

Wszystkie zrodla jakie przejrzalem podaja, ze szparagi zielone, poza tym
ze rosna dluzej wystawione na swiatlo, hoduje sie z innych odmian niz
biale. W szczegolnosci "Larousse gastronmique" podaje, ze we Francji
biala odmiana, zbierana w momencie przebicia sie pedow nad ziemie,
uprawiana jest glownie w Alzacji orza sprowadzana z Belgii i pn. Afryki.
Szaparag purpurowy, zbierany gdy wystaje kilka centymetrow nad ziemie
uprawiany jest w Akwitanii, Charentes, nad Loara oraz sprowadzany z
Wloch. Odmiana zielona -- Lauris -- uprawiana jest nad Rodanem,
zbierana, gdy pedy maja ok. 15 cm. wysokosci i uwazana jest za odmiane
najbardziej luksusowa i najsmaczniejsza. Jest jeszcze ponadto dziki
zielony szparag, gorzkawy, ale tez ceniony przez znawcow.

Holenderskie kompendium kulinarne "Lekker koken" podaje natomiast, ze we
Francji, Wloszech i Hiszpanii nie przywiazuje sie takiej wagi di hodowli
szparagow jak w Holandii i pozwala im wyrosnac ponad grunt i nabrac
zielonego koloru. Podobnie w Wielkiej Brytanii i USA. Jednak w opinii
autorow holenderskich, to wlasnie bialy szparag jest najsmaczniejszy.

Wydaje sie, ze po prostu w krajach takich jak Niemcy (gdzie skadinad
uwielbiaja szparagi), Holandia i Belgia, oraz we Francji w Alzacji,
wyzej cenione sa odmiany biale, Natomiast w franko- i anglofoni cenia
sobie odmiany zielone.

Wladyslaw

pizza a Przemysław K.
Odp: Apropo odkurzacza RAINBOW...