Żurrrrr

21. Data: 2009-02-16 09:27:13

Temat: Re: Żurrrrr
Od: Kyllyan <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ia/index.html#Zur

Dobrze jest wiedzieć, że najłatwiej kwasi sie mąka żytnia i owsiana
( lub płatki z tych zbóż ), a najtrudniej pszenna.
Czosnek działa bakteriobójczo, więc ja go do zakwasu nie dodaję -
dopiero po ukwaszeniu.
mam suchy zakwas do żuru. Dobrym zakwasem zalewam płatki owsiane, po
dwóch, trzech dniach płatki suszę, przechowuję w lodowce kilka miesicy.
Dodatek suchego zakwasu powoduje, że nawet mąka przenna kwasi się bez
problemu. Nie rozumiem natomiast dodawania skórki od chleba, przecież po
upieczeniu jest ona calkiem jałowa. No, chyba, że chodzi o smak ;)

--
Sławomir Jan Marusiński
Gdańsk. GG 5420750

22. Data: 2009-02-16 10:07:35

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 16 Lut, 10:27, Kyllyan <m...@o...pl> wrote:
> [...]
> problemu. Nie rozumiem natomiast dodawania skórki od chleba, przecież po
> upieczeniu jest ona calkiem jałowa. No, chyba, że chodzi o smak ;)

Mąka pszenna zakwasza się najszybciej. Mój zakwas powstaje z jednej
trzeciej paczki (0,5kg) płatków owsianych górskich (mogą być zwykłe,
ale odpad jest duży) i jednej lub dwu łyżek maki pszennej zalanych
wodą z filtra RO lub czystą przegotowaną do wysokosci 1/3 litrowego
słoja. Wystaczy postawić na noc na kaloryfer, a rano wstawić słój do
chłodziarki z niedokręcona zakrętką (dla łatwego uchodzenia CO^2). Po
około czterech dniach zakwas jest gotowy.
Wystarczy przecedzić przez gęste sitko i to co zostanie na sitku dać
ponoiwnie do słoja, dosypać trochę platków owsianych i maki pszennej
(jest zagęstnikiem żuru), nalać wody, ci którzy lubią cienki nie muszą
dodawać. Za drugim razem nie musimy stawiać na kaloryfer...
Taki sam żur można zrobić z mąki żytniej, owsianej lub mieszanej.

23. Data: 2009-02-16 14:19:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Feb 2009 02:07:35 -0800 (PST), Panslavista napisał(a):

> [...]
> trzeciej paczki (0,5kg) płatków owsianych górskich (mogą być zwykłe,
> ale odpad jest duży) i jednej lub dwu łyżek maki pszennej zalanych

No, właśnie ten owies się zakwasza szybciej i kieruje fermentacją pszenicy.
Mnie sama pszenica zawsze fermentuje alkoholowo.

24. Data: 2009-02-16 14:44:36

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 16 Lut, 15:19, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> Mnie sama pszenica zawsze fermentuje alkoholowo.- Ukryj cytowany tekst -

Drzazga... Wystarczy sam owies w postaci mąki. Gdy mam płatki dodaję
pszennej - nie cierpię cienkich zupek - toleruję zaledwie kilka:
rosół, barszcz czysty na rosole, pomidorówkę i ogórkowa na rosole -
resztę lubię gęstszą nieco...
No i grzybową ze świeżo zebranych maślaków z ziemniakami (ewentualne
kluseczki) zabieloną ale nie zagęszczoną.

25. Data: 2009-02-16 19:21:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Feb 2009 06:44:36 -0800 (PST), Panslavista napisał(a):

> (...)
> No i grzybową ze świeżo zebranych maślaków z ziemniakami (ewentualne
> kluseczki) zabieloną ale nie zagęszczoną.

Maślaki świeżo zebrane - to ja tylko duszone w śmietanie. Przysmak. Zupę
robię z innych grzybów - podgrzybków, koźlarzy, prawdziwków i tylko z tych.

26. Data: 2009-02-16 22:12:01

Od: Panslavista <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 16 Lut, 20:21, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> Maślaki świeżo zebrane - to ja tylko duszone w śmietanie. Przysmak. Zupę
> robię z innych grzybów - podgrzybków, koźlarzy, prawdziwków i tylko z tych.

To zrób kiedyś wyłącznie z maślaków, a szczególnie modrzewiowych...
Znałem człowieka, który z nich skórki nie zdejmował, a na dodatek
wrzucał trochę igieł sosnowych. Cudownie to pachniało.

27. Data: 2009-02-16 22:14:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 16 Feb 2009 14:12:01 -0800 (PST), Panslavista napisał(a):

> To zrób kiedyś wyłącznie z maślaków, a szczególnie modrzewiowych...
> Znałem człowieka, który z nich skórki nie zdejmował, a na dodatek
> wrzucał trochę igieł sosnowych. Cudownie to pachniało.

W sumie to niezdejmowane skórki niby moge sobie wyobrazic, ale te igły -
może chociaż kardamonem by zastapić?

28. Data: 2009-02-16 22:40:23

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" napisał:

> wrzucał trochę igieł sosnowych.

Do pasztetu z dzika Okrasa też wrzucał, ale świerkowe.

--
Pozdrawiam - Aicha

29. Data: 2009-03-14 18:32:01

Od: FD <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie lepiej poświęcić te kilka minut i zaoszczędzić znacznie więcej dzięki
> uniknięciu alergii czy chorób cywilizacyjnych?

nooo.... zdrowszy umrzesz.....

czekolada gorzka 99%
OBIADEK
Miody miodziki