Żurrrrr

1. Data: 2009-02-12 12:07:49

Temat: Żurrrrr
Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Jak zakwasić mąkę na żurek? Wszędzie znajduję przepisy z użyciem gotowego,
naładowanego konserwantami żurku w proszku.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

2. Data: 2009-02-12 12:15:21

Temat: Re: Żurrrrr
Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy można użyć zakwasu chlebowego?

3. Data: 2009-02-12 12:15:40

Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Werbiński pisze:
> Jak zakwasić mąkę na żurek? Wszędzie znajduję przepisy z użyciem
> gotowego, naładowanego konserwantami żurku w proszku.

A nie mozesz uzyc gotowego butelkowego zakwasu?

th

--
http://theli.fotosik.pl/albumy/534167.html

4. Data: 2009-02-12 12:31:32

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Theli" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> A nie mozesz uzyc gotowego butelkowego zakwasu?

Co to jest gotowy butelkowy zakwas?

Przypuszczam, że zdrowiej jest zrobić sobie swój, bez konserwantów. Mam cały
worek mąki żytniej. :-)

5. Data: 2009-02-12 12:51:38

Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Werbiński pisze:
> Użytkownik "Theli" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> Co to jest gotowy butelkowy zakwas?

To jest zakwas, ktory producent zrobil i zapakowal w butelki ;)
Jedyny obrazek, jaki znalazlam to http://www.zphbanpol.com.pl/?a=3
Czesto w sklepach stoi w lodowce, stad moja teza o braku konserwantow, a
w skladzie ma wlasnie maka zytnia.

th

--
http://theli.fotosik.pl/albumy/534167.html

6. Data: 2009-02-12 13:21:31

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jedyny obrazek, jaki znalazlam to http://www.zphbanpol.com.pl/?a=3
> Czesto w sklepach stoi w lodowce, stad moja teza o braku konserwantow, a w

Ale po co mam chodzić po sklepach, jeżeli wszystkie składniki mam w domu w
ilościach wystarczających na obiad dla 1000 osób???
Nie wydaje Ci się to bez sensu???

Zakwas do chleba robię bez problemu. Pytanie teraz jak kwasić mąkę na żurek?

7. Data: 2009-02-12 13:40:54

Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Werbiński pisze:
> Użytkownik "Theli" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
>
> Ale po co mam chodzić po sklepach, jeżeli wszystkie składniki mam w domu
> w ilościach wystarczających na obiad dla 1000 osób???
> Nie wydaje Ci się to bez sensu???

Nie, a czemu ma byc? Wyjscie do sklepu w sprzyjajacych warunkach to 5
minut, a na zakwas trzeba kilka dni poczekac.
No, ale ja nigdy nie robilam zurku dla 1000 osob, na 2 kilka razy do
roku szkoda by mi bylo calego zachodu z samodzielnym robieniem zakwasu.

th

--
http://theli.fotosik.pl/albumy/534167.html

8. Data: 2009-02-12 13:59:57

Od: "Barto" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:gn13us$a71$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> Jak zakwasić mąkę na żurek? Wszędzie znajduję przepisy z użyciem gotowego,
> naładowanego konserwantami żurku w proszku.

Na tej stronie
http://pychotka.pl/pychotka/index.php?option=com_con
tent&task=view&id=414&Itemid=122
znalazłem taki przepis:
PRZEPIS NA WŁASNY ŻUR
Na targu kupujemy mąkę żytnią "żurek" / bardzo gruby przemiał /Wsypujemy do
gliniaka i zalewamy trzema objętościami wody, dodajemy lekko zmiażdżony
czosnek i piętkę żytniego chleba. Całość odstawiamy w ciepłe miejsce na parę
dni. Następnie rozlewamy do butelek i do lodówki.

Natomiast tu:
http://home.arcor.de/zjazd05/swietaWielkanocne/Kuchn
ia/index.html#Zur jest
przepis na żur z mąki pszennej, ale myślę, że z powodzeniem można użyć do
tego celu mąki żytniej.
Kwaszenie żuru
Przygotować litr letniej przegotowanej wody, 20 dkg pszennej mąki razowej,
ząbek czosnku, skórkę razowego chleba, trochę cukru i soli. Mąkę wsypać do
kamiennego garnka, zalać wodą, wymieszać, dodać roztarty czosnek, odrobinę
soli i cukru oraz skórkę z razowego chleba. Garnek przykryć płótnem lub
gazą. Gdy ukiśnie ma smak kwaskowaty.

Pozdrawiam. B.

9. Data: 2009-02-12 14:49:22

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

> Nie, a czemu ma byc? Wyjscie do sklepu w sprzyjajacych warunkach to 5
> minut, a na zakwas trzeba kilka dni poczekac.

Mam dużo czasu. Bardzo dużo. Mogę czekać. Mogę w tym czasie jeść coś innego.
8-)

> No, ale ja nigdy nie robilam zurku dla 1000 osob, na 2 kilka razy do roku
> szkoda by mi bylo calego zachodu z samodzielnym robieniem zakwasu.

Zakwas do chleba, to 3 minuty dziennie przez 3-4 dni.

Nie lepiej poświęcić te kilka minut i zaoszczędzić znacznie więcej dzięki
uniknięciu alergii czy chorób cywilizacyjnych?

10. Data: 2009-02-12 14:51:46

Od: Jan Werbiński <j...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barto" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> czosnek i piętkę żytniego chleba. Całość odstawiamy w ciepłe miejsce na
> parę dni. Następnie rozlewamy do butelek i do lodówki.

A ciekawe. Wypróbuję.
Żytnia 720ka chyba będzie ok? Następna w kolejności w młynie to razowa 1800.
Chlebowy robię na 720ce.

> [...]
ia/index.html#Zur jest
> przepis na żur z mąki pszennej, ale myślę, że z powodzeniem można użyć do

A coś testowałeś na sobie? :)

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

czekolada gorzka 99%