bigos

71. Data: 2015-02-17 21:54:10

Temat: Re: bigos
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Feb 2015 19:22:28 +0100, Trefniś napisał(a):

> Przyjęło się uważać, że kwas glutaminowy (glutaminian sodu)

Po pierwsze to nie to samo - kwas glutaminowy to tzw glutamina, a
glutaminian sodu to sól sodowa kwasu glutaminowego.

Po drugie - bardzo swobodnie traktujesz ten produkt jako "zastępnik soli",
a tymczasem... :

http://dziecisawazne.pl/glutaminian-sodu/

"Glutamina (kwas glutaminowy) jest naturalnie występującym aminokwasem
znajdującym się w wielu produktach spożywczych w różnych stężeniach. Jego
naturalne stężenie zwykle nie przekracza 0,1 g/100 g produktu. W 1908 r.
japoński uczony prof. Kikunae Ikeda wyizolował z listownicy ? wodorostu ?
kwas glutaminowy, który sam w sobie nie ma wyrazistego smaku, ale doskonale
podkreśla intensywność innych.
E 621 = glutaminian sodu

Glutaminian sodu dziś syntetyzowany jest chemicznie ? szybko rozpowszechnił
się jako przyprawa znana ?istotą smaku?. Obecnie stosuje się go w coraz
większej ilości w celu wydobycia i wzmocnienia smaku produktów spożywczych.
Dodaje się go w ilościach 0,2-0,8 g/100 g produktu.

W ciągu roku produkuje się 400 tysięcy ton glutaminianu sodu, a znajdziemy
go w: kostkach rosołowych, vegecie i innych suszonych jarzynkach,
mieszankach ziołowych, przyprawach do mięsa, soli ziołowej, czosnkowej,
zupach w proszku, sosach w proszku i gotowych w słoikach, keczupie oraz w
produktach, które po rozrobieniu mają intensywny smak i zapach.

Glutaminian sodu nie jest obojętny dla układu nerwowego.

Kwas glutaminowy, który przekształca się w glutaminian, jest jednym z
najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu. Umożliwia przekazywanie impulsów
w centralnym systemie nerwowym. Jednak jego stężenie jest bardzo małe
(poniżej 8-12 ?M). Natomiast glutaminian sodu może powodować wzrost
stężenia neuroprzekaźnika ? wówczas neurony zostają nadmiernie pobudzone. W
zależności od tego, jak wrażliwy jest organizm, taki stan komórki nerwowej
może doprowadzić do jej śmierci.
Czy glutaminian sodu jest bezpieczny?

Amerykańska Food and Drug Administration, organizacja zajmująca się
badaniem i dopuszczaniem żywności i leków do sprzedaży, uważa, że
glutaminian jest bezpieczny. Wyniki wielu badań wskazują jednak na jego
szkodliwość.
Naukowcy stwierdzili, że może się odkładać i kumulować w organizmie, jego
szkodliwe działanie może być opóźnione, a efekty negatywne mogą być
widoczne dopiero po latach.

badacze z Uniwersytetu w Północnej Karolinie donoszą, że dieta bogata w
E 621 zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości do 3 razy, nawet przy
stosowaniu diety zgodnej z zaleceniami profilaktycznymi otyłości
w Zakładzie Fizjologii na AWF w Warszawie udowodniono, że glutaminian
sodu przyjmowany nawet w małych ilościach powoduje niekorzystny wpływ na
przewodnictwo nerwowo-mięśniowe
badania profesora Jima Stevensona wykazały, że u dzieci przyjmujących z
pożywieniem mieszankę dodatków spożywczych (barwniki stosowane od lat w
produktach dla dzieci, substancje konserwujące np. benzoesan sodu)
zaobserwowano wyraźne zmiany w zachowaniach, w tym nadpobudliwość
badania prowadzone w Japonii i Waszyngtonie wskazują na toksyczność
glutaminianu sodu. Spożycie większej ilości E621 uszkadza siatkówkę i może
doprowadzić do zaburzeń hormonalnych.

Osoby z alergiami powinny całkowicie wyeliminować produkty zawierające
glutaminian sodu: chociaż sam nie uczula, może wywołać atak epileptyczny, a
nawet sparaliżować układ oddechowy.
Nadmierne spożycie E 621 lub nadwrażliwość na niego może być przyczyną tzw.
syndromu chińskiej restauracji: zawrotów głowy, palpitacji serca,
nadmiernej potliwości, niepokoju i podrażnienia śluzówki żołądka."

72. Data: 2015-02-17 22:13:38

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 21:54 XL <i...@g...pl> pisze:

> Po pierwsze to nie to samo

Ikselka, ty wiesz co...

--
Trefniś

73. Data: 2015-02-17 22:16:40

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Feb 2015 22:13:38 +0100, Trefniś napisał(a):

> Ikselka, ty wiesz co...

Pstro. A dalej czytałeś, czy utknąłeś na tym?
:-]

74. Data: 2015-02-17 22:18:21

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-02-17 22:13, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> Ikselka, ty wiesz co...

Na pl.rec.dom też już wiedzą.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

75. Data: 2015-02-17 22:25:24

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Feb 2015 22:18:21 +0100, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-02-17 22:13, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> Na pl.rec.dom też już wiedzą.

Widzę, że monitorujesz. Chwali się.

76. Data: 2015-02-18 11:21:53

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 17.02.2015 o 21:38, XL pisze:

> Bardzo proszę nie myśl za mnie, OK?

No co Ty... co Ty... Na żartach się nie znasz?
Ale przesrane by miał, nieprawdaż? :)

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

77. Data: 2015-02-18 12:49:32

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 18 Feb 2015 11:21:53 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

> No co Ty... co Ty... Na żartach się nie znasz?
> Ale przesrane by miał, nieprawdaż? :)

Ale z jakiego powodu? - jego okreslenie było jak najbardziej adekwatne.

78. Data: 2015-02-18 21:05:49

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL pisze:

> Glutasól NIE MA smaku. To WZMACNIACZ smaku.

Ikselko, czy kiedykolwiek miałaś okazję spróbować czystego glutaminianu?
Bo ja owszem, i zapewniam cię że ma całkiem konkretny smak, podobnie jak
inne wzmacniacze smaku (sacharoza, chlorek sodu...)

--
Darek

79. Data: 2015-02-18 21:31:59

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 18 Feb 2015 21:05:49 +0100, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

> Ikselko, czy kiedykolwiek miałaś okazję spróbować czystego glutaminianu?
> Bo ja owszem, i zapewniam cię że ma całkiem konkretny smak, podobnie jak
> inne wzmacniacze smaku (sacharoza, chlorek sodu...)

Mówiąc "nie ma smaku" mam na myśli brak specyficznego smaku,który może
zdominowac potrawe.jakis tam smak to on mieć musi, przecież to nie woda - a
i woda dla mnie ma smak, nawet różny w zależności od źródła.

80. Data: 2015-02-21 19:09:44

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-17 o 15:22, masti pisze:

> czyli to nie był sam glutaminian bo inaczej wzmocniłby smak wody

Miałeś do czniania kiedy z takim czystym, bez żadnych dodatków,
specyfikiem?

W sprawie kłamstw w filmie "Ida".
jaki czajnik elektryczny
targi kuchenne (meble+wyposażenie)