brrr mikrofalom!!!

1. Data: 2001-08-27 17:41:39

Temat: Re: brrr mikrofalom!!!
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: Wladyslaw Los <w...@t...com.pl>
To: <p...@n...pl>
Sent: Monday, August 27, 2001 6:52 AM
Subject: Re: brrr mikrofalom!!!

> Mikrofalowka z kolei to ... (ciach)
> W koncu mikrofalowka pozwala gotowac bardziej zdrowo, niz przy uzyciu
> tradycyjnych metod.
>
> Wladyslaw
Zgadzam sie, ale Wladyslawie czy nie przecholowales z ta zdrowotnoscia
mikrofalowki ? - w koncu watpliwosci dotyczace jej dzialania na ludzki
organizm nie zostaly ostatecznie rozwiane. Nie pasjonowalam sie tym
tematem - ale wydaje mi sie, ze watpliowsci te nie byly bezpodstawne.
Herbatka

1. Data: 2001-08-28 05:50:44

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Herbatka <b...@d...com.pl> wrote:

> [...]

A jakie to mogloby byc niby dzialanie? W mikrofalowce stosowane sa fale
radiowe o czestotliwosci 896 MHz, zblizonej do tych stosowanych w
telefonach komorkowych GSM (880 i 960 MHz), tyle ze kuchenki maja
znacznie wieksza moc. W przeciwienstwie do telefonu kuchenka jest
jednak dokladnie ekranowana. Najslabiej ekranowane sa szklane drzwiczki
, ale tez na tyle dobrze, ze jezeli ktos nie patrzy z bliska caly czas
na potrawe (fale silnie dzialaja na siatkowke!), to nic sie nie moze
stac.
Fale radiowe z kuchenek mikrofalowych nie wzbudzaja tez zadnej wtornej
promieniotworczosci w gotowanych potrawach.
Natomiast, poniewaz gotowanie trwa krocej, w nizszej temperaturze i bez
wody, to potrawy zachowuja po ugotowaniu wiecej witamin i soli
mineralnych. Nie zachodzi tez reakcja Maillarda i trudno o przypalenie
potraw, wiec nie tworza sie zwiazki rakotworcze.

Wladyslaw

1. Data: 2001-08-28 07:28:39

Od: <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 20 sierpnia, w odpowiedzi na jedna z wiadomosci, skrytykowalem (choc moze to
> nieladnie) temat frytkownic i mikrofalowek. Zostalem poproszony o
wytlumaczenie
> sie z tego "brrrr!", ale niestety z powodu wyjazdu na Kaszuby czynie to
dopiero
> teraz.
>
> Dla mnie gotowanie to cos wiecej niz przygotowanie szybkiego posilku.
Oczywiscie
> [...]
> poprzez dobor odpowiednich trunkow (czyt. najczesciej win), a skonczywszy na
> delektowaniu sie widokiem dodawanych do tradycyjnego (!!!) naczynia kolejnych
> skladnikow, przyprawami, aromatem tego wszystkiego z osobna i razem itd. Nikt
> mnie nie przekona, by wspomniany osprzet mogl w jakimkolwiek stopniu
> zagwarantowac owe doznania. To kwestia tego, czy po prostu lubi sie gotowac i
> wklada w to serce.
>
> Pozdrawiam
>
> Wok
>

> P.S. I bynajmniej nie chodzilo mi o wzgledy zdrowotne, bo w koncu samo zycie

Tak sobie czytam te kolejne wiadomosci w sprawie kuchenek mikrofalowych i
okazuje sie, ze w zasadzie powinnismy ich uzywac na codzien i w swieta. Sa
przeciez zdrowe i co najwazniejsze, daja mozliwosc uzyskiwania nowych smakow, o
czym pisze Wladyslaw. Wladyslawie-jakiez to nowe mozliwosci smakowe mozna
uzyskac w kuchence, jakich nie moga dac metody tradycyjne??? Gdybym byl zlosliwy
(a raczej nie jestem) zaproponowalbym tytul kolejnego odcinka "Podrozy
kulinarnych" R. Maklowicza: "Smak kuchenki mikrofalowej". Jak Wam sie podoba?
Wydaje sie logiczny. A faktu, ze w potrawach zostaje wiecej witamin nie
przedkladalbym jednak nad "to cos" co daje tradycyjne gotowanie... Witaminy
uzupelniam potrawami surowymi, chocby salatkami np. kuchni srodziemnomorskiej i
kazdej innej...

Pozdrawiam

Wok

1. Data: 2001-08-28 12:03:58

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1eyscnu.14k5tcs5do71oN%w...@t...com.pl...
> <w...@p...onet.pl> wrote:
[...]
> W koncu mikrofalowka pozwala gotowac bardziej zdrowo, niz przy uzyciu
> tradycyjnych metod.
Szczególnie polecana do mięs! Nieprawdaż?
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-08-28 12:34:51

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1eyu9a2.nlob4l1i76tvsN%w...@t...com.pl...

> A jakie to mogloby byc niby dzialanie?
Takie same jak na potrawy.

> W mikrofalowce stosowane sa fale
> radiowe o czestotliwosci 896 MHz, zblizonej do tych stosowanych w
> telefonach komorkowych GSM (880 i 960 MHz), tyle ze kuchenki maja
> znacznie wieksza moc.
Do pieczenia/gotowania potrzebna jest moc od 500 do ponad 1000 watów, a
komórka emituje promieniowanie o mocy maksymalnej od 1 do 2 watów.
Z obu należy korzystać z umiarem.

> [...]
> , ale tez na tyle dobrze, ze jezeli ktos nie patrzy z bliska caly czas
> na potrawe (fale silnie dzialaja na siatkowke!), to nic sie nie moze
A jak się odwróci [ale stoi w pobliżu] to już nie działa na niego?
Podstawowa zasada, im dalej jesteśmy od tych urządzeń tym lepiej. Nic tak
nie "ekranuje" jak odległość od tych urządzeń.

> [...]
> mineralnych. Nie zachodzi tez reakcja Maillarda i trudno o przypalenie
> potraw, wiec nie tworza sie zwiazki rakotworcze.
To się zgadza. Ale ten smak i wygląd potraw mnie nie przekonują do niej.
Nawet te z grillem nie zmieniły mojej opinii o tym urządzeniu.
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-08-28 16:50:49

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-08-29 08:22:24

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <0...@m...pl> wrote:

> Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisa":1eyscnu.14k5tcs5do71oN%w...@t...com.pl...
> [...]
> Szczególnie polecana do mięs! Nieprawdaż?

Akurat miesa przyrzadzane wylacznie w kuchence nie wychodza dobrze,
glownie z powodu zbyt niskiej temperatury. Ale mozna tu stosowac
techniki kombinowane. Warzywa, ryby, kasze, sosy wychodza czesto
wysmienicie.

Wladyslaw

1. Data: 2001-08-29 08:22:27

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

<w...@p...onet.pl> wrote:

> Tak sobie czytam te kolejne wiadomosci w sprawie kuchenek mikrofalowych i
> okazuje sie, ze w zasadzie powinnismy ich uzywac na codzien i w swieta.

Alez oczywiscie, czemu nie?

> Sa przeciez zdrowe i co najwazniejsze, daja mozliwosc uzyskiwania nowych
> smakow, o czym pisze Wladyslaw. Wladyslawie-jakiez to nowe mozliwosci
> smakowe mozna uzyskac w kuchence, jakich nie moga dac metody tradycyjne???

Np. sos pomidorowy sporzadzony ze swiezych pomidorow, ktory zachowuje
wiecej smaku swiezego surowca niz sporzadzony tradycyjna metoda.

> Gdybym byl zlosliwy (a raczej nie jestem) zaproponowalbym tytul kolejnego
> odcinka "Podrozy kulinarnych" R. Maklowicza: "Smak kuchenki mikrofalowej".
> Jak Wam sie podoba? Wydaje sie logiczny.

A tam podac np. przepis na kaczke a la Brillat-Savarin wg. przepisu
Herve Thisa.

Do 100 ml. likieru Cointreau wsypujemy pokruszony lisc bobkowy i
tymianek. Kiedy juz nasiakna, odcedzamy je.
6 udek kaczych obsmazamy krotko na goracym sklarowanym masle, tyle, zeby
uzyskac chrupiaca skorke, a mieso pozostawic surowe. Nastepnie osuszamy
je papierem kuchennym i wstrzykujemy w nie za pomoca strzykawki z gruba
igla uprzednio przygotowany likier. W kazdede udko wbijamy jedno ziarnko
gozdzika. Wstawiamy do kuchenki mikrofalowej na kilka minut, tyle, by
mieso udek sie ugotowalo.

> [...]
> surowymi, chocby salatkami np. kuchni srodziemnomorskiej i kazdej innej...

Jedno nie wyklucza drugiego. Ja np. uwielbiam kalarepke surowa i
gotowana i z zadnej nie chcialbym rezygnowac. A najlepiej gotuje sie
kalarepke w kuchence mikrofalowej.

Wladyslaw

1. Data: 2001-08-29 08:22:29

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <0...@m...pl> wrote:

> Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisa":1eyu9a2.nlob4l1i76tvsN%w...@t...com.pl...

> Takie same jak na potrawy.

Widziales kiedys ugotowanego w mikrofalach kucharza?

> Do pieczenia/gotowania potrzebna jest moc od 500 do ponad 1000 watów,

> komórka emituje promieniowanie o mocy maksymalnej od 1 do 2 watów.

Za to przyklada sie ja do glowy. Natomiast moc fal na zewnatrz kuchenki
wynosi ponizej 5 miliwatow na cm kwadratowy w odleglosci 5 cm od
kuchenki.
Dodam jeszcze, ze mikrofale o malej mocy -- 100 -- 200 mW stosuje sie w
kuracjach diatermalnych. Sam bylem kilkakrotnie tak leczony.

> A jak się odwróci [ale stoi w pobliżu] to już nie dzia"a na niego?
> Podstawowa zasada, im dalej jesteśmy od tych urządzeń tym lepiej. Nic tak
> nie "ekranuje" jak odleg"ość od tych urządzeń.

To akurat nieprawda. Ekranowanie-- bez cudzyslowu, to termin
techniczny, oznacza odizolowanie zrodla pola elektromagnetycznego za
pomoca materialu przewodzacego, uziemionego. Powietrze nie jest ekranem
dla fal elektromagnetyczynch, blacha metalowa obudowy kuchenek oraz
siatka w szkle drzwiczek jest.

> To się zgadza. Ale ten smak i wygląd potraw mnie nie przekonują do niej.

Widocznie nie trafiles na apetyczne potrawy przyrzadzane w kuchence
mikrofalowej. Albo -- co tez prawdopodobne -- nie wiedziales, ze to co
jesz jest przyrzadzane przy pomocy mikrofal. Kuchenki mikrofalowe mozna
obecnie spotkac w kuchniach najbardziej snobistycznych hoteli i
restauracji.

> Nawet te z grillem nie zmieni"y mojej opinii o tym urządzeniu.

Ostatnio udalo mi sie za pomoca kuchenki z grillem przyrzadzic calkiem
znosny szaszlyk. Mysle, ze jeszcze troche poprobuje i spodziewam sie
rezulatatow lepszych i szybszych niz na zwyklym grillu elektrycznym.

Wladyslaw

1. Data: 2001-08-29 12:07:44

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Widziales kiedys ugotowanego w mikrofalach kucharza?
Przyznam szczerze, ze nie. Ale robiono rózne badania itd. itp.
potwierdzajace szkodliwosc mikrofal. Przy czym, fakt kuchenka jest
wzglednie bezpieczna.

[...]
Proponuje lekture: http://www.et.put.poznan.pl/~szostka/bhp.htm

> Widocznie nie trafiles na apetyczne potrawy przyrzadzane w kuchence
[...]
Nie zaprzecze, nie trafilem a to co mi oferowano nie napawalo mnie
apetytem, a po snobistycznych hotelach i restauracjach nie chodze. Dlatego
widze, to urzadzenie jako "podgrzewacz" do potraw wykonanych tradycyjnymi
metodami.

> Ostatnio udalo mi sie za pomoca kuchenki z grillem przyrzadzic calkiem
> znosny szaszlyk. Mysle, ze jeszcze troche poprobuje i spodziewam sie
> rezulatatow lepszych i szybszych niz na zwyklym grillu elektrycznym.
Dobrze, ze tego nie czyta moja zona. Teraz pewnie bym sie poddal. A jaki
model testujesz?
pozdr. Jerzy
PS
Musze zapytac, czy to ty byles w sobote o 19.20 na sciezce rowerowej nad
Wisla?
Na poczatku ogródków od strony Zoliborza?

to i ja sie melduje
rokola-pojawila sie w wwie
Prażona cebulka
No dobra, juz jestem...