brzoza

1. Data: 2007-04-13 05:42:57

Temat: brzoza
Od: "OkO" <o...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Mam zaraz na wstepie pytanie do was.
Posadziłem sobie w ogrodzie brzozy. Zwykłe nie szczepione czy tam jakies
inne.
Jednak nie chciałbym zeby mi urosły z nich jakies wielkie drzewa.
Tak sie zastanawiam czy mozna je w jakis prosty, domowy sposob spowodowac
aby te drzewka
ukształtowac, tak aby ich galezie rosły np. dp dołu.
Czy przycinanie czubków może zatrzymać przyrost drzewka w gore?

Przepraszam, ze nie urzywam fachowego nazwewnictwa ale dopiero rozpoczynam
przygode z ogrodem.

pozdr_

2. Data: 2007-04-13 07:53:18

Temat: Re: brzoza
Od: "Wojtas" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]> Posadziłem sobie w ogrodzie brzozy. Zwykłe nie szczepione czy tam jakies
> inne.
> Jednak nie chciałbym zeby mi urosły z nich jakies wielkie drzewa.
[...]

Witam
Skoro posadziles jeda ze "zwyklych" odmian, to bedzie rosla tak jak jej sie
bedzie podobalo. Odpowiednie ciecie, nie zahamuje wzrostu, a spowoduje ze beda
powstawaly coraz to nowe odrosty. Mozesz je oczywiscie kontrolowac, i rezultatem
pewnie bedzie drzewko o silnych konarach, ale nienaturalnym ksztalcie.
Wybacz ale dla mnie to jest okrutne. Natura ma swoje prawa. Skoro drzewo rosnie
w gruncie a nie w pojemniku, to "strzeli" w gore.
Jesli zmienisz zdanie, wciaz mozesz jej jeszcze przesadzic do miejsca gdzie
bedzie swobodnie roslo, a w pozostala przestrzen wsadzic jedna z odmian
szczepionych. Sa naprawde urocze.
Wazna uwaga. Pamietaj, ze brzozy pzycinamy tylko pozna jesienia. Inaczej beda
"plakac" z powstalych ran i tracic duze ilosci sokow.
Pozdrawiam
Wojtek - Dumny Wlasciciel Okazalej Brzozki

3. Data: 2007-04-13 10:23:37

Od: "MM" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Brzoza jest bardzo odporna (i nie słyszłem, żeby się ją szczepiło), ale
wiem, że są odmiany karłowate. Nie sądzę także, żeby formowanie jej
zaszkodziło. Będzie inny problem. Brzozy się rozsiewają i s tymisamosiejkami
będzie Pan moał problemy.

4. Data: 2007-04-13 12:25:18

Od: Piotr Kieracinski <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

OkO napisał(a):

> Posadziłem sobie w ogrodzie brzozy
Oj, to beda duze, pikne drzewa! Gratuluje! Ja tez bardzo je lubie. Jak
sie piele grzadki to brzozy samosiejki na nich nie wyrosna; jak sie
strzyze trawnik - tez nie. zatem samosiejki nie sa grozne. Jak
przytniesz, bedziesz mial brzydsze i mniej foremne. Zostaw je naturalne,
a jak beda juz za duze, wytnij, zrob sobie mile ognisko i posadz w to
miejsce mniejsze drzewa (mozesz osadzic wczesniej, zbey mialy juz jaks
posture, gdy bedziesz wycinal brzozy)

pik

5. Data: 2007-04-13 13:22:41

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kieracinski wrote:

> [...]
> a jak beda juz za duze, wytnij, zrob sobie mile ognisko i posadz w to
> miejsce mniejsze drzewa (mozesz osadzic wczesniej, zbey mialy juz jaks

Brzoza wycięcia się nie boi. Dwanaście lat temu moją brzozę zniszczyło
robactwo (po tutejszemu to borers; żeruje pod korą). Wycięta przy ziemi
zaczęła pięknie odrastać. Robactwo nie dało za wygraną i jeszcze kilka
razy musiałem obcinać zeschnięte części. A brzoza ciągle rośnie, chociaż
bardziej poziomo niż pionowo.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2007-04-13 14:23:47

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Apr 2007 12:23:37 +0200, MM napisał(a):

> Brzoza jest bardzo odporna (i nie słyszłem, żeby się jš szczepiło), ale
> wiem, że sš odmiany karłowate. Nie sšdzę także, żeby formowanie jej
> zaszkodziło. Będzie inny problem. Brzozy się rozsiewajš i s tymisamosiejkami
> będzie Pan moał problemy.

Pisz pod postem. Zwróć uwagę na kodowanie. Nie pisz bzdur jak nie masz
pewności i nie wprowadzaj ludzi w błąd (to o brzozach).

Pozdrawiam,
Marta

PS. Przepraszam resztę grupy, ale nie wytrzymałam:(

7. Data: 2007-04-13 14:28:45

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Apr 2007 09:22:41 -0400, Michal Misiurewicz napisał(a):

> Brzoza wycięcia się nie boi.

To prawda, ale lepiej je znosi w połowie lata, kiedy soki nie krążą juz tak
intensywnie.

Dla mnie cięcie brzóz (szczególnie brodawkowej) i formowanie ich w kulkę
jest swego rodzaju profanum. Brzozy wpisały się w polski krajobraz i ich
smukłe sylwetki są jego nieodłączną częścią. Jak się nie ma miejsca w
ogrodzie to się nie powinno takich drzew sadzić i tyle. Zawsze można sobie
te pokraczne 'Youngi' posadzić tytułem namiastki.

Pozdrawiam,
Marta fanatyczna miłośniczka brzóz

8. Data: 2007-04-13 14:43:12

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zawsze można sobie
> te pokraczne 'Youngi' posadzić tytułem namiastki.

Wszystko tylko nie te Youngii. Nie lubię brzóz w mieście (co innego park,
miedza, brzezina), ale te Y. to jakaś kpina i koszmarna pomyłka!

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2007-04-13 14:59:21

Od: "OkO" <o...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

hmmm.....no coz w takim razie chyba bede zmuszony zeby przesadzic je w ine
miejsce ogrodu, tak jakos raczej z tyłu domu
niz jak jest w obecnej chwili od frontu. Mysslem ze bede mogl w jakis sposob
na nie wplynac tzn na ich wyglad.
W ich miejsce zakupie sobie jakas brzozke szzcepiona tak zeby bylo bardziej
dekoracyjnie.

Cały czas pracuje nad swoim ogrodem i tak w 60% jest to freestyle - bez
wczesniejszego profesjonalnego planowania.
Mam nadzieje ze po zakonczeniu tej ciezkiej pracy moj ogrod bedzie wygladał.

pozdro_

10. Data: 2007-04-13 15:07:51

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra wrote:

> [...]
> intensywnie.
>
> Dla mnie cięcie brzóz (szczególnie brodawkowej) i formowanie ich w kulkę

Ależ oczywiście podzielam Twój pogląd. Tnę tylko to, co uschnięte.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz