co daje sama grupa inwalidzka?

1. Data: 2006-04-08 11:57:37

Temat: co daje sama grupa inwalidzka?
Od: "irena" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Grupowiczow

Jesli ktos kwalifikuje sie na rente, tzn moze ze wzgledu na stan zdrowia
dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta grupa
upowaznia, inaczej - w czym ona pomaga.
Prosze o informacje

2. Data: 2006-04-08 12:10:24

Temat: Re: co daje sama grupa inwalidzka?
Od: "Jeanne" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "irena" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Jesli ktos kwalifikuje sie na rente, tzn moze ze wzgledu na stan zdrowia
> dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta

Troszeczkę wymieszałaś.
Aby otrzymać rentę lekarz orzecznik ZUS musi przede wszystkim orzec
niezdolność do pracy, potem dopiero sprawdza się, czy danej osobie
przysługuje renta (czy spełnia określone przepisami warunki) i ewentualnie
przyznaje rentę lub też tej renty odmawia.
Sama niezdolność do pracy (czyli ta grupa) bez świadczeń pieniężnych
teoretycznie nic nie daje i nie pomaga w niczym.
Do ulg i przywilejów trzeba wyrobić sobie orzeczenie o stopniu
niepełnosprawności (zajmują się tym zespoły ds. orzekania o
niepełnosprawności, PCPR-y). Zespół ds. orzekania o stopniu
niepełnosprawności kwalifikuje osobę do jednego z trzech stopni
niepełnosprawności:
- znacznego,
- umiarkowanego,
- lekkiego.
Tak jak wspominałam na podstawie tego orzeczenia można skorzystać z różnych
przywilejów np. osoba, która ma umiarkowany lub znaczny stopień
niepełnosprawności nie może pracować więcej niż 7 godzin dziennie i 35
godzin tygodniowo, ma też prawo do dodatkowej przerwy w ilości 15 minut. Ma
również prawo do dodatkowego urlopu w ilości 10 dni (wtedy, gdy nie posiada
urlopu powyżej 26 dni) itd....

Jeśli chciałabyś wiedzieć coś więcej, musisz uściślić pytanie, o co
dokładnie Ci chodzi, ponieważ zadałaś pytanie dość ogólne i trudno
stwierdzić, co masz na myśli.

Jeanne

3. Data: 2006-04-08 12:26:40

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 08-kwietnia-2006 o godzinie 13:57:37 irena napisał/a

>Jesli ktos kwalifikuje sie na rente, tzn moze ze wzgledu na stan zdrowia
>dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta grupa
>upowaznia, inaczej - w czym ona pomaga.

Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, które kiedyś nazywano "grupą
inwalidzką" pozwala korzystać z różnych przywilejów, jak na przykład,
w niektórych miastach, darmowe korzystanie z komunikacji miejskiej czy
mozliwość darmowego korzystania z miejsc parkingowych w mieście.

Zapewne jest szereg innych przywilejów, które mi do głowy nie
przychodzą, na przykład związanych z prawem pracy.

Adam Pietrasiewicz

4. Data: 2006-04-08 16:46:57

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Jesli ktos kwalifikuje sie na rente, tzn moze ze wzgledu na stan zdrowia
> dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta
--------------
Sama "grupa inwalidzka" daje możliwość narzekania, że ma się ją, a nie można
skorzystać z żadnych udogodnień, które powinno się mieć (najczęściej). Jeśli
z orzeczeniem o niepełnosprawności nie są związane świadczenia pieniężne, to
inne udogodnienia (przywileje) mają charakter albo symboliczny, albo
najczęściej teoretyczny (daje się o tym poczytać w różnych programach
dotyczących polityki społecznej) z powodu braku albo wykonawcy albo
(najczęściej) braku środków pieniężnych.

Zdrówko!
--
Zbig A Gintowt

5. Data: 2006-04-09 15:00:20

Od: "irena" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jeanne" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

> witam
> Interesuje mnie np. to czy pracodawca odprowadza ZUS od pracownika, który
ma przyznana grupę inwalidzka i może dorabiać.

6. Data: 2006-04-09 15:06:42

Od: "Bogusława" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Jesli ktos kwalifikuje sie na rente, tzn moze ze wzgledu na stan zdrowia
> dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta
-------------------
Poniżej podaję link do poczytania na temat "Orzekanie o niepelnosprawnosci
do celów pozarentowych" dajacy odpowiedz na powyższe zagadnienie:

http://www.niepelnosprawni.info/ledge/x/2435

Pozdrawiam
Bogusława

7. Data: 2006-04-10 16:37:25

Od: "Jeanne" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ma przyznana grupę inwalidzka i może dorabiać.

Oczywiście, że tak. Nawet, gdy zatrudnia niepełnosprawnego z przyznaną
rentą, to również musi odprowadzać składki na ZUS (społeczne i zdrowotne).
Posiadanie orzeczenia nie zwalnia z tego obowiązku. Oczywiście nie mówię o
sytuacji, gdy chodzi o pracę na czarno.

Jeanne

8. Data: 2006-04-19 19:14:28

Od: Zbigniew Żygadło <z...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 8 Apr 2006 13:57:37 +0200, "irena" <i...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>dostac grupe inwalidzka bez swiadczen pienieznych, to do czego sama ta grupa

W sumie to daje jakieś szanse na rynku pracy.
Np przykład jest dofinansowanie dla firmy zatrudniającej z PFRON.
Różne w zależności od wielkości firmy.

Można to wykorzystać do namowienia pracodawcy do zatrudnienia nas.

cytat ze strony PFRON:
http://www.pfron.org.pl/zwi/zwi.nsf/graph?OpenFrames
et

"Należy jednocześnie podkreślić, że w art. 26a ust. 1 ustawy
określono, iż dofinansowanie do wynagrodzeń przysługuje pracodawcy
zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, które nie osiągnęły wieku
emerytalnego i przepisu tego w żaden sposób nie powiązano czy
uzależniono od pobierania lub nie świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych."

Może ktoś wie więcej i poda lub zweryfikuje

Pozdrawiam
Zigzag
"Legolas jest idealnie śliskim elfem bez masy w stanie spoczynku..."

Dofinansowanie z PFRON-Warszawa
praca
[Olesnica] Chałupnictwo - szycie cholewek
alkohol...
2 grupa(alimenty)