co to jest brioszka?

1. Data: 2003-06-27 15:34:25

Temat: co to jest brioszka?
Od: "rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

widzialam dzis w sklepie takie wielkie, ciemne bylu - byly w folii i w
skladzie nie mialy nic slodkiego, a mi sie jakos slodko kojarza? czy ktos
moze mnie uswiadomic, co to jest brioszka i czy ona pochodzi z rosji czy z
francji?

1. Data: 2003-06-27 16:35:25

Temat: Re: co to jest brioszka?
Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kiedyś też mnie to nurtowało i oto co znalazłam:

"Briosze"

Briosze są typowym przykładem ciastek drożdżowych nieprzekładanych,
jednak w Polsce mało popularnych. Mimo, że wywodzą się z Francji "nasze"
podręczniki szkolne do nauki technologii ciastkarstwa wymieniają briosze
jako wyrób z ciasta drożdżowego, nie podając jednak receptury ani
bliższych informacji o przebiegu procesu technologicznego.

Będąc na szkoleniu we Francji w Ośrodku Badawczym Przemysłu Piekarskiego
firmy "Lasaffre" uczestniczyłam w produkcji brioszy i zdobytymi
informacjami chciałabym podzielić się z nauczycielami technologii
ciastkarskiej, a być może skorzystają z nich również producenci i
umieszczą ten wyrób w harmonogramie swojej produkcji.

Receptura:

SUROWCE ROZCZYN CIASTO ( w gramach) %

mąka

2 000
100

sól

40
2

drożdże świeże

100
5

polepszacz

20
1

cukier

240
12

masło

800
40

mleko w płynie

600
30

jaja

600
30

Proces technologiczny:

TYP MIESIARKI
planetarna

TEMPERATURA CIASTA
25°C

MIESIENIE WOLNE
3 min. bez masła

MIESIENIE SZYBKIE
4 min. bez masła

MIESIENIE WOLNE
3 min. z masłem

MIESIENIE SZYBKIE
2 min. z masłem

FERMENTACJA
45 min./28°C

DZIELENIE
40-300 g

RELAKS
20 min.

FORMOWANIE

ROZROST
1h 45 min. /28°C

WYPIEK ( PIEC OBROTOWY )
10-25 min. / 210°C

Uwagi technologiczne:

O Wszystkie składniki oprócz masła miesza się razem

O Masło wprowadza się porcjami, a jego temperatura powinna być
zbliżona do temperatury ciasta

O Dzielenie i formowanie - briosze mogą być różnej wielkości (
40-300g ) i w zależności od tego różna jest technika ich formowania (
podstawą jednak jest kęs zaokrąglony )

Wyróżnia się:

ü brioszki małe paryskie (40g) - z zaokrąglonego kęsa oddziela się
( nie odrywając ) tzw. główkę, którą następnie wciska się palcami w
środek pierwotnego kęsa

ü duża briosza z formy - należy przygotować okrągłą formę karbowaną,
w której układa się zaokrąglone kęsy; najpierw cztery kęsy układa się na
obwodzie formy, a piąty kęs wciska się w środek

ü tzw. nanterki - należy przygotować podłużną formę, w której układa
się wzdłuż jej dłuższych boków zaokrąglone kęsy ( 2 rzędy )

O Rozrośnięte kęsy ciasta przed wypiekiem smaruje się masą jajową,
można posypać kruszonką.

Zdyb Maria

1. Data: 2003-06-27 16:39:42

Od: "Blancanieves" <k...@b...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ups, numerki sie rozjechały...:)
Przepraszam,
Kasia

1. Data: 2003-06-29 07:59:22

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Blancanieves <k...@b...onet.pl> wrote:

> ups, numerki sie rozjecha"y...:)
> Przepraszam,
> Kasia

Nic to. Biegne kupic mieszarke planetarna do swojej kuchni.

Wladyslaw

1. Data: 2003-06-29 07:59:23

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

rena <r...@p...pl> wrote:

> [...]
> moze mnie uswiadomic, co to jest brioszka i czy ona pochodzi z rosji czy z

Brioszki (franc. brioche) sa robione z ciasta drozdzowego z dodatkiem
masla i jajek. Nazwa wywodzi sie zapewne od staronormandzkiego "brier"
(ubijac, ugniatac). Znane sa we Francji pod ta nazwa przynajmniej od
przelomu XIV i XV wieku. Pochodza prawdopodobnie z Normandii, ale
istnieje wiele odmian regionalnych. Moga byc slodkie lub nie. Moga miec
rozna wielkosc i ksztalt. Moga byc nadziewane roznymi dodatkami.

Wladyslaw

Gołąbki z groszkiem na lato
Co z agrestu ?
automat do pieczenia chleba