czarna polewka

1. Data: 2001-11-28 15:58:48

Temat: czarna polewka
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dla wszystkich wiedzacych i niewiedzacych informacja : u nas juz mozna w
szystko dostac.
Zalatwila mnie wywieszka w sklepie : czernina w koncentracie - cena 3,80 zl.
Kubeczek wielkosci malego jogurtu z pokrywka.
" Przygotowany tak , aby sie nie zwazyl- jak bedzie pani chciala do wywaru z
gaski dodac":)))
Dziewczyny, jakby niewygodny absztyfikant na horyzoncie sie pojawil - to lup
go czarna polewka:)))

Jola L-L

PS : w sieci masarni "Krasnal" bylo ...jakby kto pilnie zapotrzebowal:))) 3-
city

1. Data: 2001-11-28 18:20:45

Temat: Re: czarna polewka
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-11-28 21:17:56

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Herbatka <b...@d...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:000c01c17838$f184d2c0$0200a8c0@tea...
> [...]
godnie
> podjac "absztyfikanta" podala czarna polewke - w ogole bez zadnej

ufff, mamy szczescie, ze sie wszystko wyjasnilo, bo nie byloby Cie z nami
dzisiaj Herbatko mila:))

Jola L-L

1. Data: 2001-11-28 21:47:51

Od: "Agata Solon" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jola L-L <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9u3kgi$h17$...@n...tpi.pl...

> [...]
> refleksji
>
> ufff, mamy szczescie, ze sie wszystko wyjasnilo, bo nie byloby Cie z nami

A ja nie moge sie powstrzymac i musze dac upust mojej mentorskiej naturze.
Otoz moje mile ta czarna polewka na odstraszenie absztyfikanta to w zadnym
wypadku czernina. Ta, uznawana za danie wykwintne, godne najwybredniejszych
podniebien, byla podawana gosciom darzonym specjalnymi wzgledami. Jezeli
chciano dac komus do zrozumienia, ze nie jest mile widziany, podawano zupe
uznawana za pospolita, plebejska. Zrobienie w ten sposob afrontu mialo byc
odczytane wlasnie jako "splawienie". Czy mozna bylo zrobic to podajac cos
szlachetnego, rarytas? Nie! Ta legendarna czarna polewka to zupa z ciemnej
soczewicy, bedaca symbolem czegos tak byle jakiego, ze gosc dostawszy ja w
talerz mial pomyslec "tu dla mnie wysilac sie na goscinnosc nie beda".
Dawniej soczewica byla uznawana za pokarm biedoty, (ta przyslowiowa "miska
soczewicy" to taka haniebnie niska cena za jaka ktos jest w stanie sie
sprzedac).W takim razie Babcia Herbatki byla jak najbardziej correct.

Pozdrowienia, Agata Solon, naturalna

1. Data: 2001-11-29 06:46:31

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Agata Solon <a...@p...onet.pl> wrote:

> Otoz moje mile ta czarna polewka na odstraszenie absztyfikanta to w zadnym
> wypadku czernina.

A co w takim razie ze staropolskim powiedzeniem "Dostal odprawe --
czernine na potrawe"?

To bardzo ciekawe o piszesz, ale mam watpilwosci czy masz racje. Czy
moglabys to lepiej uzasadnic -- podac jakies zrodla etc.?

Nie mazadnych watpiwosci, ze czernina lub czarna polewka nazywano u nas
zawsze zupe z krwi. Podobnie zreszta w innyc krajach no. w Szwecji jes
"swartsoppa". Nazwy te zwiazane sa z faktem czerniania krwi w trakcie
gotowania, stad wiel potrawe z krwi ma w swej nazwie "czarny" jak np.
francuski "boudin noir" czy nagielski "black pudding".

> [...]
> szlachetnego, rarytas? Nie! Ta legendarna czarna polewka to zupa z ciemnej

Niewykluczone w koncu,ze czarna polewka nazywano tez zupe z czarnej
soczewicy. Jednak w to watpie. Poniewaz z cala pewnoscia zupe z krwi
nazywano zarowno czernina jak i czarna polewka i z cala pewnoscia
czernine podawano jako oznake rekuzy. Gdyby bylo tak jak piszesz
mielibysmy dwie zupelnie rozne zupy o takich samych nazwach i takich
samych konotacjach obyczajowych.

> bedaca symbolem czegos tak byle jakiego, ze gosc dostawszy ja w
> talerz mial pomyslec "tu dla mnie wysilac sie na goscinnosc nie beda".

Mysle, ze chodzi tu po prostu o symbolike zwiazana z kolorem czarnym,
czyli smutnym.

> Dawniej soczewica byla uznawana za pokarm biedoty,

Watpie, zeby uchodzila za taki w Polsce. Soczewica pochodzi z cieplych
krajow i uprawiana jest i byla w krajach o lagodniejszym od naszego
klimacie.

> (ta przyslowiowa "miska
> soczewicy"

"Miska soczewicy" nie jest "przyslowiowa" lecz biblijna. Historia
dziedzictwa Ezawa pochodzi z innego kraju i innych czasów.

Wladyslaw

1. Data: 2001-11-29 07:39:16

Od: "Nea" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jola L-L" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Jola L-L
>
> PS : w sieci masarni "Krasnal" bylo ...jakby kto pilnie zapotrzebowal:)))

o Boszzzz toz to bleeee bleeee i jeszcze raz bleeeeeee do kwadratu
jak mozna jesc takie obrzydliwstwo, ochyda i wampiryzm ;))))))))

pozdrooffka
NeeA

1. Data: 2001-11-29 11:40:35

Od: "DanaB" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
> gotowania, stad wiel potrawe z krwi ma w swej nazwie "czarny" jak np.
> francuski "boudin noir" czy nagielski "black pudding".[...]

W malej restauracji na Hradczanach (Praha) jako czarna polewke podano mi
wlasnie zupe z soczewicy -niezbyt smaczna.
--
DanaB
www.kuchnia.com.pl

1. Data: 2001-11-29 11:40:35

Od: "DanaB" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-11-29 12:34:36

Od: "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci

> zadnym

od siebie dodam, ze czasem czernina -czarna polewka bywa nazywana tez szarym
barszczem i jest rewelacyjna z suzzonymi sliwkami i lazankami

> W malej restauracji na Hradczanach (Praha) jako czarna polewke podano mi
> wlasnie zupe z soczewicy -niezbyt smaczna.
Nie jestem pewien czy byla to czarna polewka czy tez dosc znana czeska (czy
raczej morawska jadlem ja w Olomuncu) zupa soczewicowa czyli czoczkowa
(prawie na pewno pisze sie to inaczej ale chyba tak sie wymawia)
Czarek

1. Data: 2001-11-29 12:42:49

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

DanaB <d...@n...pl> wrote:

> Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci

> zadnym

Nigdy sie z tym w Czechach nie spotkalem Zupa z soczewicy jest tam
wprawdzie w restauracjach popularna ale zawsze spotykalem ja pod nazwa
"cockova" (czytaj "czoczkowa). W oich zbirach czeskich przepisown
natomiast nie znalazlem zupy z soczewicy w ogole. Moze wiec to byla
jakas specjalnosc tej akurat restauracji.

Wladyslaw

Co ma wspolnego gotowanie z podrywaniem?
Melasa ?????
Szafran
moze jakis smakowite danie na zime
Chleb z orzechami wloskimi