drewno - olej

1. Data: 2012-03-31 13:34:40

Temat: drewno - olej
Od: "lamia" <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy posmarowanie drewna olejem kuchennym (stół z marketu - z podłych zapewne
deseczk) - będzie ok?
żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).

(szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

2. Data: 2012-03-31 14:23:57

Temat: Re: drewno - olej
Od: anhin <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-03-31 15:34, lamia pisze:
> [...]
> żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).
>
> (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

nie, nie będzie. Większość olejów kuchennych to oleje nieschnące
-miesiącami będą lepkie i dadzą się wymyć byle detergentem, a nawet
wypłukać deszczem. Możesz spróbować z olejem słonecznikowym (półschnący,
co w praktyce oznacza że schnie baardzo długo) albo winogronowym (niby
schnący, ale osobiście nie miałbym zaufania). Jeśli bardzo Ci zależy
właśnie na olejowaniu drewna, kup w sklepach dla plastyków olej lniany,
jest całkiem tani. Nie używaj spożywczego oleju lnianego, a już broń
Boże "bio" -zawiera śluzowate resztki nasion, które przeszkadzają w
zasychaniu. Z profesjonalnymi impregnatami jest też tak, że niektóre (te
droższe ;-)) mogą zawierać naturalny pokost z sykatywami, tzn. trującymi
solami metali ciężkich. O ile nie jest wyraźnie zaznaczone, że nadają
się do kontaktu z żywnością, do mebli na których się jada bym ich raczej
unikał.
Tym niemniej, jeśli stół stoi na zewnątrz i jest narażony na wpływy
atmosferyczne, zastanawiałbym się nad lakierowaniem. Samo olejowanie
będzie niewystarczające na powierzchniach wystawionych na deszcz. No,
chyba że będziesz to powtarzać co 2-3 dni, ale i tak powierzchnia będzie
nieciekawie wyglądać po paru miesiącach...

3. Data: 2012-03-31 15:18:25

Od: "lamia" <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"anhin" <a...@g...pl> wrote in message
> -miesiącami będą lepkie i dadzą się wymyć byle detergentem, a nawet
hmmm, nie spotkałam się by olej był lekpki - po tym jak wejdzie w strukturę
drewna reszta się zmywa i nie robi żadncyh efektów, nawet po krótkim czasie
tak jak olejowanie deseki do krojena

> słonecznikowym (półschnący, co w praktyce oznacza że schnie baardzo długo)
> albo winogronowym (niby schnący, ale osobiście nie miałbym zaufania).
> właśnie na olejowaniu drewna, kup w sklepach dla plastyków olej lniany,

świetne info

> [...]
> solami metali ciężkich. O ile nie jest wyraźnie zaznaczone, że nadają się
> do kontaktu z żywnością, do mebli na których się jada bym ich raczej

wow - bardzo przydatna wiedza.
thx

4. Data: 2012-03-31 15:50:41

Od: anhin <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> hmmm, nie spotkałam się by olej był lekpki - po tym jak wejdzie w
> strukturę drewna reszta się zmywa i nie robi żadncyh efektów, nawet po
> krótkim czasie
> tak jak olejowanie deseki do krojena

no właśnie, zmywa się, więc nie zabezpiecza powierzchni drewna. W
deseczce do krojenia to dopuszczalne, bo ona wysycha po myciu bardzo
szybko i tak naprawdę olejowanie nawet nie jest potrzebne żeby ją
zabezpieczyć przed wodą -drewno które ma szanse wyschnąć, na ogół nie
gnije. Ale Tobie chodzi o porządną impregnację mebla narażonego na
deszcz, długotrwałą wilgoć itp. Jednorazowe posmarowanie olejem w tym
wypadku nic nie da, a nawet pogorszy sytuację (dlaczego, to już dłuższa
historia). Olej trzeba wcierać wiele razy, aż przestanie wsiąkać, a
potem przez kilkanaście dni przetrzymać w ciepłym, suchym i najlepiej
jasnym miejscu, żeby miał czas podeschnąć. Jeśli nie -lepiej go nie
impregnować w ogóle, niektóre gatunki drewna, nawet sosna czy świerk,
bardzo ładnie wyglądają i nieźle się trzymają na zewnątrz bez żadnej
impregnacji (tyle że zmieniają kolor i trochę porowacieją).

5. Data: 2012-03-31 18:00:15

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 31 Mar 2012 15:34:40 +0200, lamia napisał(a):

> [...]
> żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na zewnątrz).
>
> (szkoda mi $ na profesjonalne impreganty, kosztujące 1/5 ceny stołu).

Kup pokost lniany.
Nie olej!!!
http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic.php?t=1124
--

XL wiosenna

6. Data: 2012-03-31 18:14:29

Od: awow <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/00046786/

--
awow

7. Data: 2012-03-31 18:23:55

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 31 Mar 2012 20:14:29 +0200, awow napisał(a):

> http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/00046786/
To olej do olejowania drewna wewnątrz - raczej do podłóg.
Stół ma stać cały rok na zewnątrz.
"(...)żeby nie wsiąkało wody, żeby pożyło (stół stoi cały rok na
zewnątrz)."

Tylko pokost, jeśli ma być tanio i bez lakierowania.
--

XL wiosenna

8. Data: 2012-03-31 20:07:25

Od: "lamia" <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kup pokost lniany.

dzięki za info
a czy można wierzyć, że nie zawiera jakiegoś tam ołowiu?

9. Data: 2012-03-31 20:12:06

Od: JK <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 31.03.2012 22:07, lamia wrote:

> dzięki za info
> a czy można wierzyć, że nie zawiera jakiegoś tam ołowiu?

To jakaś paranoja. Jadasz prosto ze stołu i po posiłku wylizujesz deskę
do czysta?

JK

10. Data: 2012-03-31 20:56:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 31 Mar 2012 22:07:25 +0200, lamia napisał(a):

> dzięki za info
> a czy można wierzyć, że nie zawiera jakiegoś tam ołowiu?

Pokost to najstarszy środek do impregnacji drewna, sprawdzony. Nie truj :-)
--

XL wiosenna

bateria wannowa - problem ze zdjęciem kurków
Bateria wannowa
Jak usunąć plame po oleju
listwy podszafkowe
Ściemniacz dotykowy - używał ktoś?