dys... a wymagania znajomości ortografii

1. Data: 2006-12-05 18:19:59

Temat: dys... a wymagania znajomości ortografii
Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dowiedziałam się, ze dziecko z dysortografią musi znać zasady ortografii i
jest pytane ustnie. Niestety nie znalazłam nigdzie szczegółów.
Moje dziecko chodzi do V klasy. Niesteyty, a może stety zmienił się
nauczyciel. Chciałam przepytać syna, ale nigdzie nie mogę znaleźć zakresu
wiedzy, nie mówiąc o przykładowych pytaniach. Bo jak zapytam się go jak się
pisze "kura" to mam 50 % szans na "ó". No może więcej bo kiedyś napisał tak
na klasówce i był rozczarowany, że nie odmienia się na "kogut"
(autentycznie). Czy ktoś może podać jakieś linki ,działające forum, czy coś.
Jak pytać dziecko?co zmaczy że zna zasady ortografii?
Kolejna wizyta w poradni za kilka miesięcy...
pozdr TMK

2. Data: 2006-12-05 19:10:40

Temat: Re: dys... a wymagania znajomości ortografii
Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"TMK" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> Jak pytać dziecko?co zmaczy że zna zasady ortografii?
> Kolejna wizyta w poradni za kilka miesięcy...

Mojego syna nauczycielka przepytywala (w podobnych okolicznościach) z ZASAD,
czyli na pytanie np. kiedy się pisze rz dziecię musi umieć odpowiedzieć, że
wymiana na r, że zawody, że po spółgłoskach (tu podać wyjątki np. pszenica)
itp, itd. Ale nikt nie powinien pytać go wprost np. jak się pisze "murarz".
Kup mu książeczkę "Ortografia na bardzo dobry" Agencja Wydawnicza "GRAM".
Tam są wszystkie zasady, których znajomość obowiązuje ucznia klas IV-VI SP i
gimnazjum. Ale są w niej tylko zasady w formie tabelek, zestawień itp, nie
ma żadnych ćwiczeń.
Anka & Adam (14,5)

3. Data: 2006-12-05 23:21:43

Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 05 Dec 2006 20:10:40 +0100, miranka <a...@m...pl> wrote:

> [...]
> pszenica)
> itp, itd. Ale nikt nie powinien pytać go wprost np. jak się pisze

Nic dodać, nic ująć :)

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj

4. Data: 2006-12-06 13:02:08

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości
> Ale nikt nie powinien pytać go wprost np. jak się pisze "murarz".

Oczywiście ma prawo spytać i nawet zrobić klasówkę pisemną w wersji:
"Uzupełnij brakujące litery:
Mura.... buduje dom z cegieł.
Podaj zasadę ortograficzną, z której korzystałeś".

Joanna (syn Michał 19 lat, córka Anna 17 lat)
http://jduszczynska.republika.pl/

5. Data: 2006-12-06 13:47:44

Od: Elske <k...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

miranka napisał(a):

> [...]
> itp, itd. Ale nikt nie powinien pytać go wprost np. jak się pisze "murarz".

Dlaczego?

E.

--
*Archeologom udało się całkowicie odszyfrować napis
na płytach darowanych Mojżeszowi. Przykazanie było
tylko jedno: "Nie z czasownikami pisze się osobno:
nie zabijaj, nie kradnij, nie cudzołóż...*

6. Data: 2006-12-06 13:48:29

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elske" <k...@n...o2.pl> napisał w wiadomości

> Dlaczego?

Pytać może, ale nie powinien prosić "napisz: murarz". Problem w tym, że jak
się dziecku z "dys" każe napisać pięć razy to samo słowo, to ma się dużą
szansę, że za każdym razem napisze inaczej. Może jednak powiedzieć jak to
się pisze, albo uzupełnić brakującą literę. To jest inna forma sprawdzenia
wiedzy. Takie dziecko może wiedzieć i nie umieć napisać. Wie, jak się nauczy
i dlatego można sprawdzać jego znajomość ortografii, tylko trzeba użyć
odpowiedniej metody.

7. Data: 2006-12-06 16:44:34

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> wrote in message

> Pytać może, ale nie powinien prosić "napisz: murarz".

Masz rację. To ja się źle wysłowiłam.
Ale... nam psycholożka mówiła, żeby nie robić ćwiczeń na uzupełnianie
brakujących liter, bo one dzieciom z dys.... funkcjami nic nie dają. Już w
tej chwili nie pamiętam dokładnie jej argumentów.
Anka

8. Data: 2006-12-06 20:01:58

Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:el6g5m$k2q$1@news.onet.pl...

> [...]
> "Uzupełnij brakujące litery:
> Mura.... buduje dom z cegieł.
> Podaj zasadę ortograficzną, z której korzystałeś".

Ja nawet wiem jak wyglądałaby odpowiedź. wpierw przekreślone rz, nad tym
przekreślone ż, nad znowu rz tym razem nie przekreślone no i zasada podana
poprawnie ale też z jakimiś innymi błędami

9. Data: 2006-12-06 22:21:45

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> podana
> poprawnie ale też z jakimiś innymi błędami

Jeśli sprawdza to Nauczyciel (taki normalny dobry nauczyciel), to za taką
odpowiedź u dziecka z "dys" powinien przyznać maksymalną ilość punktów.
Joanna
http://www.jduszczynska.republika.pl/

10. Data: 2006-12-06 22:29:31

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> brakujących liter, bo one dzieciom z dys.... funkcjami nic nie dają. Już w
> tej chwili nie pamiętam dokładnie jej argumentów.

Ale to nie ma być ćwiczenie tylko sprawdzian wiedzy, a to co innego...
BTW trochę takich sprawdzianów trzeba wykonać, żeby nabyć umiejętności
pisania takich sprawdzianów.
Michałowi jakoś to nie zaszkodziło... BTW obecnie jest studentem
biotechnologii.
Joanna (syn Michał 19 lat, córka Anna 17 lat)
http://jduszczynska.republika.pl/

10 gier, ktorych nalezy unikac (link)
połknięcie klocka-co robić?
problemy z zasypianiem