dys... a wymagania znajomości ortografii

11. Data: 2006-12-06 23:24:51

Temat: Re: dys... a wymagania znajomości ortografii
Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> wrote in message
news:el7g94$1vi$2@news.onet.pl...

> Ale to nie ma być ćwiczenie tylko sprawdzian wiedzy, a to co innego...
> BTW trochę takich sprawdzianów trzeba wykonać, żeby nabyć umiejętności
> pisania takich sprawdzianów.

Ja się nie powinnam wypowiadać, bo koniec końców okazało się, że Adam nie ma
dysleksji ani dysortografii, tylko skrzyżowaną lateralizację. (teraz już
robi błędy naprawdę sporadycznie) Wiem tylko, w jaki sposób nauczycielka
przepytywała go z zasad przed wizytą u psycholożki i co ta psycholożka nam
mówiła na temat nauki ortografii.
Ale tak się zastanawiam - jak nauczycielka może wymagać od autentycznego
dyslektyka czy dysortografa poprawnego ZASTOSOWANIA zasady? Dziecko jeszcze
terapii nie zaczęło. Nauczycielka ma wydać zaświadczenie, że dziecko zna
teorię. Zastosowanie teorii w praktyce to dopiero kolejny etap terapii.
Zaczynanie od tego chyba byłoby błędem w sztuce. To, co proponujesz w sumie
nie różni się niczym od zwyczajnego dyktanda, z którym - jak wiadomo -
dziecko sobie nie radzi. Przecież dlatego idzie do psychologa. To tak, jakby
chcieć dziecku po raz kolejny udowodnić, że nie umie poprawnie napisać słowa
mimo, że zna zasadę.

> Michałowi jakoś to nie zaszkodziło... BTW obecnie jest studentem
> biotechnologii.

Gratulacje! Na PW?
Anka

12. Data: 2006-12-07 09:04:14

Od: "Anna LT" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TMK" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nauczyciel. Chciałam przepytać syna, ale nigdzie nie mogę znaleźć zakresu
> wiedzy, nie mówiąc o przykładowych pytaniach. Bo jak zapytam się go jak
> się
> pisze "kura" to mam 50 % szans na "ó". No może więcej bo kiedyś napisał
> tak
> na klasówce i był rozczarowany, że nie odmienia się na "kogut"
> (autentycznie). Czy ktoś może podać jakieś linki ,działające forum, czy
> coś.
> Jak pytać dziecko?co zmaczy że zna zasady ortografii?
> Kolejna wizyta w poradni za kilka miesięcy...

przesyłam kilka linków
na pewno znajdziesz tam onfo jak sprawdzać umiejętności syna w domu:
http://dysleksja.univ.gda.pl/
http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj
http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/idd/68
9/
http://www.vulcan.edu.pl/rodzice/dom/problemy/dyslek
sja.html
http://www.republika.pl/problemywychowawcze/dysleksj
.htm

pozdrawiam
anka

13. Data: 2006-12-08 11:06:19

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości

> Ale tak się zastanawiam - jak nauczycielka może wymagać od autentycznego
> dyslektyka czy dysortografa poprawnego ZASTOSOWANIA zasady?

Jedną konkretną wymyśloną wcześniej literę wpisze. Problem jest z całym
słowem.

> Dziecko jeszcze
> terapii nie zaczęło.

Problem polega na wczesnym rozpoczęciu ćwiczeń - terapia to jest jakby za
poważne słowo...

> Nauczycielka ma wydać zaświadczenie, że dziecko zna
> teorię.

Nauczycielka tylko kieruje do psychologa - ona nie wydaje żadnego
zaświadczenia. Od tego sprawdzianu ortograficznego z zasad jest właśnie
psycholog i to dopiero jak wydaje zaświadczenie uprawniające do ulg na
egzaminie gimnazjalnym tudzież kończącym podstawówkę. Ale wcześniej dziecko
ma się też wykazać ćwiczeniami.
Czyli jeśli badanie pierwsze jest np. w czwartej lub jeszcze lepiej we
wcześniejszych, to jak dziecko idzie w szóstej klasie lub w gimnazjum po
zaświadczenie do egzaminów to już jest po kilku latach ćwiczeń u uczenia się
zasad ortografii

> Gratulacje! Na PW?

SGGW...

Joanna (syn Michał 19 lat, córka Anna 17 lat)
http://jduszczynska.republika.pl/

14. Data: 2006-12-08 12:45:03

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> psycholog i to dopiero jak wydaje zaświadczenie uprawniające do ulg na
> egzaminie gimnazjalnym tudzież kończącym podstawówkę. Ale wcześniej

To się nie rozumiemy. Adam (i chyba syn autorki wątku też) musiał zaliczyć
teorię (i TYLKO teorię) przed pierwszą wizytą u psychologa. Jak rozumiem
chodziło o to, żeby odsiać dzieci, które robią błędy ortograficzne, bo po
prostu nie znają zasad ortografii. To nie jest żadne oficjalne
zaświadczenie, tylko odręczna kartka od nauczycielki do psychologa, że
dziecko WIE, jak się powinno pisać, a ja ono pisze w rzeczywistości to już
faktycznie psycholog ocenia.

> [...]
> wcześniejszych, to jak dziecko idzie w szóstej klasie lub w gimnazjum po
> zaświadczenie do egzaminów to już jest po kilku latach ćwiczeń u uczenia

Zgadza się, tylko my o innych zaświadczeniach mówimy.
Anka

15. Data: 2006-12-08 12:57:09

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To się nie rozumiemy.

Być może teraz jest inaczej...

16. Data: 2006-12-08 14:59:55

Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 08 Dec 2006 13:57:09 +0100, Joanna Duszczyńska
<j...@p...onet.pl> wrote:

> Byae mo?e teraz jest inaczej...

Chyba nie w tym rzecz. O ile wiem nie ma ustalonych zasad, które miałyby
obowiązywać ogólnopolsko. Jak wygląda współpraca między szkołą a poradnią
w sporym stopniu zależy od ustaleń, jakich między sobą dokonają. Parę lat
temu moja lepsza połowa sprawdzała znajomość zasad na terenie szkoły,
przed wysłaniem dziecka do poradni, ostatnio poradnia zażyczyła sobie, że
będą to robić sami. Co będzie dalej nie wiadomo, bo się w poradni dyrekcja
zmienia.

Borek
--
http://www.chembuddy.com/?left=BATE&right=pH-calcula
tor

17. Data: 2006-12-08 15:00:31

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości

> Być może teraz jest inaczej...

Bo pewnie za dużo tych dys..ków się pojawia w przychodniach, a przy
bliższych oględzinach wychodzi, że to nie żadne ułomności, tylko zwyczajne
niedouczenie:)
Anka

18. Data: 2006-12-11 10:37:55

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo pewnie za dużo tych dys..ków się pojawia w przychodniach, a przy
> bliższych oględzinach wychodzi, że to nie żadne ułomności, tylko zwyczajne
> niedouczenie:)

Z określeniem ułomność to chyba przesadziłaś...

Joanna
http://www.jduszczynska.republika.pl/

19. Data: 2006-12-11 10:46:32

Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 11 Dec 2006 11:37:55 +0100, Joanna Duszczyńska
<j...@p...onet.pl> wrote:

> Z okre?leniem u?omno?ae to chyba przesadzi?a?...

Niekoniecznie - Angole zaliczają dysleksję do 'disabilities', tak jak
głuchotę, ślepotę, brak członków itpd.

Borek

20. Data: 2006-12-11 16:37:49

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości

> Z określeniem ułomność to chyba przesadziłaś...

Joanna, przecież żartuję!!!! Jeśli Cię uraziłam, to przepraszam.
Anka

10 gier, ktorych nalezy unikac (link)
połknięcie klocka-co robić?
problemy z zasypianiem