fenomen manipulacji

1. Data: 2002-11-17 00:39:04

Temat: fenomen manipulacji
Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Przedruk postu z innej grupy dyskusyjnej. :)

Tiger:
> Zastanawiający jest fenomen serialu "Ally McBeal".
> Młoda, ładna, atrakcyjna, inteligentna prawniczka boryka się
> ze swoją samotnością, wypełnioną jedynie pracą....

... meska. :D

Warto zwrocic uwage ze fenomen tego serialu polega na
wykorzystaniu pewnego zabiegu socjotechnicznego: role
meskie i zenskie zostaly odwrocone. :)

Kazdy patrzy se, patrzy i wydaje sie ze to takie ciekawe,
jakby-typowe, czesto blyskotliwe, zaskakujace, niecodzienne,
pociagajace... a w sumie kazdy ulega pewnemu 'oczarowaniu'
tym wlasnie niewyszukanym 'chwytem'.

Innym serialem ktory zawdziecza swa popularnosc m.in.
identycznemu zabiegowi jest 'X Files' (para bohaterow ma
zamienione cechy meskie i zenskie).

Tak samo jest ze zdjeciami w kolorowych poczytnych tygodnikach
ktore drukuje sie jak w lustrze - dzieki temu wydaja sie bardziej
atrakcyjne i pociagajace poprzez pewna ulotna (nieidentyfikowalna)
'niezwyklosc'.

> Czy samotność jest lepsza niż życie wbrew sobie??

Ludzie w jakis sposob 'karmieni' nierzeczywista aczkolwiek
atrakcyjna iluzja propagowana w mediach moga byc bardziej
bezbronni w zderzeniu z rzeczywistoscia, ktora w wiekszym
stopniu moze wydawac sie szara i nijaka. Niestety. :)

Oprocz tego pewne tresci nadbudowane na trudnej do zdefiniowania
manipulacji moga powodowac pewne 'zaburzenia' powiedzmy
instynktu samo-zachowawczego czlowieka. :)
Obecnie zas media sa wykorzystywane m.in. do 'reperowania'
swiadomosci plciowej spoleczenstw w zawiazku z aktywnymi
dazeniami mniejszosci seksualnych do afiliacji.

Tak w przyblizeniu uwazam. :)

Czarek

1. Data: 2002-11-17 06:34:22

Temat: Re: fenomen manipulacji
Od: "Mania" <m...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

"cbnet" news:ar6ohj$84n$1@news.onet.pl...
> Tak w przyblizeniu uwazam. :)

absolutnie się nie zgadzam

Mań
~~
_________
antykwariat
www.atticus.pl
_____________
alt.pl.hum.sztuka
http://groups.google.com/groups?hl=pl&group=alt.pl.h
um.sztuka
______________
pl.sci.psychologia
http://www.psphome.htc.net.pl

1. Data: 2002-11-17 11:18:05

Od: "Bozenna Prochniak" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> napisał w wiadomości
> [...]
>
> ... meska. :D
>
> Warto zwrocic uwage ze fenomen tego serialu polega na
> wykorzystaniu pewnego zabiegu socjotechnicznego: role

Przypadkiem , to nie manipulacja, tylko rzeczywistośc. Duza ilość młodych
kobiet w USA żyje bardzo podobnie.KARIERA - to słowo klucz!
Mnie ostrzegano, żeby uważać na kobiety za kierownicą - jeżdżą niezwykle
ostro i niebezpiecznie. Uczulona na to zjawisko zaczęłam zwracać uwagę.
Zgadza sie. U nas nie do pomyślenia.
Pozdrawiam
Bożenna

1. Data: 2002-11-17 11:48:38

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Mania:
> absolutnie się nie zgadzam

No tak, tylko zapomnialas(?) napisac dlaczego... :D

Czarek

1. Data: 2002-11-17 11:49:12

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Bozenna Prochniak:
> Przypadkiem , to nie manipulacja, tylko rzeczywistośc.
> Duza ilość młodych kobiet w USA żyje bardzo podobnie.
> KARIERA - to słowo klucz!

I wszystkie maja male cycki, sa twarde, mysla wylacznie
racjonalnie (zdajac se niejako sprawe ze to stanowi o ich
nieatrakcyjnosci) i maja intuicyjnych kolegow ktorzy
zachowuja sie jak kobiety? :)
Przesada. :)

> Mnie ostrzegano, żeby uważać na kobiety za kierownicą
> - jeżdżą niezwykle ostro i niebezpiecznie. Uczulona na
> to zjawisko zaczęłam zwracać uwagę.
> Zgadza sie. U nas nie do pomyślenia.

Taaa... za duzo testosteronu maja. :)
U nas w Polsce maja tak podobno tylko chlopaczki przed 25-ka. ;)

A panie? Jezdza _niekiedy_ bez pojecia i takimi autami dzieki
ktorym nie sprawiaja wrazenia nabuzowanych testosteronem. ;DDD

Czarek

1. Data: 2002-11-17 12:31:41

Od: "Saulo" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet wrote:
[cut]
> [...]

Errata:_tradycyjne_role meskie i zenskie.

[cut]
[cut]

Niestety dla Ciebie Czarusiu, rzeczywistość od jakiegoś czasu nie jest już
taka, jak Ci się wydawało, że zawsze będzie.

Jest coś na rzeczy w Twojej obserwacji o odwróceniu (tradycyjnych) ról,
tylko że takie zjawiska jak Ally McBeal, X-Files, czy ilustrowane tygodniki
nie tylko być może przyspieszają i sankcjonują demontaż tradycyjnego
podziału ról, ale i odzwierciedlają rzeczywiście zachodzący już od dłuższego
czasu demontaż tradycyjnego podziału ról.
Czlowiek jest plastyczny. Na dość płynnych psychicznych różnicach pomiędzy
płciami i malejącym znaczeniu różnic fizycznych, w warunkach wolności i
równouprawnienia kobiet nabudować się mogą społeczeństwa bardzo różne od
społeczeństw tradycyjnych i nie będzie w tym nic nienaturalnego czy
nierzeczywistego. Człowiek, przez swą plastyczność, jest szczytem
'nienaturalności'. Jego naturą jest 'nienaturalność'.

Do 'swiadomosci plciowej spoleczenstw' mozna odniesc to samo co do demontazu
tradycyjnych ról męskich i żeńskich. Mniejszosci seksualne nie musza zas
dazyc do afiliacji, bo zawsze byly czescia spoleczenstw, choćby tacy ludzie
jak Ty próbowali im wmawiać, że wzięły się z kosmosu (i tam powinny wrócić).

Generalnie nic nowego. Stara konserwa.

Saulo

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

1. Data: 2002-11-17 15:03:04

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Saulo:
> Niestety dla Ciebie Czarusiu, rzeczywistość od jakiegoś
> czasu nie jest już taka, jak Ci się wydawało, że zawsze będzie.

Nie w pelni zrozumiales o co chodzi. :)
Nie mam nic przeciwko przeobrazeniom rzeczywistosci, jej ewolucji...
Co innego jednak gdy w gre wchodzi manipulacja ktora subtelnie
moze wplywac na znieksztalcenie odwzorowania rzeczywistosci
w umysle czlowieka na podstawie prezentowanego obrazu
rzeczywistosci...
Ja nie mam nic przeciwko temu aby prezentowano nierzeczywistosc
(np w filmach grozy, strzelankach itd...), ale zle znosze manipulacje. :)
Konkretnie odnosze sie do manipulacji wrecz z pewna istotna pogarda,
co powoduje ze np serial w ktorym faceci wzdychaja i przejmuja sie
swoim wygladem, a babeczki tlumacza im ze wszystko OK wydaje
mi sie zalosnawy... ;D

> [...]
> tradycyjnego podziału ról, ale i odzwierciedlają rzeczywiście zachodzący
> już od dłuższego czasu demontaż tradycyjnego podziału ról.

Znowu wyciagasz zbyt daleko idace wnioski z mojego stanowiska. :)

> Czlowiek jest plastyczny.

Owszem. :)

> Na dość płynnych psychicznych różnicach pomiędzy płciami i malejącym
> znaczeniu różnic fizycznych...

Hmmmm.... nie-nie, nie rozumiesz. Istnieje ideal medialny k/m i
rzeczywistosc.
I teraz ja twierdze ze nie jest dobrze kiedy takie _dwie_ rzeczywistosci:
realna i medialna - rozjezdzaja sie.... :)
gdyz w sytacji ulegania oczarowaniu para-rzeczywistoscia medialna,
przyjmowania jej za ideal do ktorego nalezy dazyc, czlowiek, ktorego
umysl jest chlonny (jak zauwazyles) na wykreowane gotowe 'modele'
rzeczywistosci zanurza sie w konflikcie pomiedzy tym co widzi dokola
i tym co bezskutecznie chcialby zobaczyc gdy wylaczony jest telewizor. :)

Nawiasem mowiac: bulimie zawdzieczamy wlasnie takiemu zjawisku
jak wykreowanie idealu kobiety przypaminajacej wieszak na ubrania. :D

> w warunkach wolności i równouprawnienia kobiet nabudować się
> mogą społeczeństwa bardzo różne od społeczeństw tradycyjnych
> i nie będzie w tym nic nienaturalnego czy nierzeczywistego.

A wiec: wlasnie bedzie MZ i wlasnie o tym se pisalem. :)

Wjakim stopniu nieprzystosowanie do rzeczywistosci wsrod k/m
(m.in. doskwierajaca im samotnosc wynikajaca z niezdolnosci
do trwania w stalych zwiazkach) jest skutkiem ulegania iluzorycznych
idei medialnych pozostanie pewnie tajemnica.
Wydaje sie jednak slusznym upatrywanie sie pewnej korelacji o
nieokreslonym kierunku (w sensie 'sprawczym') pomiedzy
prezentacjami medialnymi (identyfikowanymi przez pewna czesc
jako ~iluzja zas przez pozostalych jako ~norma) oraz codziennoscia
ktore _obecnie_wtraznie_sie roznia_ - chyba nie ma co do tego watpliwosci.

> Człowiek, przez swą plastyczność, jest szczytem 'nienaturalności'.
> Jego naturą jest 'nienaturalność'.

Uuuuu... W ten sposob przedstawiasz czlowieka jako biedna
'tabularaze' bez 'kregoslupa', a ten poglad zarzucono juz dawno
temu jako niezupelnie rzeczywisty. :)

> Do 'swiadomosci plciowej spoleczenstw' mozna odniesc to samo
> co do demontazu tradycyjnych ról męskich i żeńskich.

Czy spoleczenstwo (my wszyscy) nie placi pewnej ceny za taki
demontaz? :)

> Mniejszosci seksualne nie musza zas dazyc do afiliacji, bo zawsze
> byly czescia spoleczenstw...

Yhy, taaaa.... ;DDD

> choćby tacy ludzie jak Ty próbowali im wmawiać, że wzięły się
> z kosmosu (i tam powinny wrócić).

Yhy, taaa... bardzo wymowne. :DDD

> Generalnie nic nowego. Stara konserwa.

Jasne, jasne. ;D
Fajnie. :D

Czarek

1. Data: 2002-11-17 16:09:58

Od: "Saulo" <a...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet wrote:
> [...]

OK. Teraz wyraziłeś to jaśniej. Faktycznie źle zrozumiałem.

OK

Tak, bo niedokładnie zrozumiałem.

Nie uważasz, ze trochę jednak za mało istnieje takich filmów i prasy, żeby
można było aż mówić o ideale medialnym, ale w sumie może nie powinienem się
wypowiadać, bo przecież o Ally McBeal tylko slyszalem od innych ludzi,
obejrzałem dwa odcinki X-files, a znawcą prasy kobiecej też nie jestem.

Nie to miałem na myśli, pisząc o plastyczności.
Ale jest chłonny.

Jakkolwiek wzory medialne na pewno mają jakiś wpływ, to nie przeceniałbym
go. Jeśli mówimy o Polsce, to dla większości społeczeństwa Ally McBeal czy
X-Files pozostaną jednak pocztówkami z innego świata. Jakieś przełożenie
może być, ale selektywne i jednak przefiltrowane, a nie podświadome. Ludzie
chyba nie są w swojej masie aż tak durni, jak być może Ci się wydaje.

Raczej anoreksję.
Ale nie jest to do końca prawdą, bo z tego, co czytałem wynika, że
'jadłowstręt psychiczny' pojawiał się już przed współczesnością. Poza tym
moda na pewien rodzaj wyglądu przyjmie się dużo łatwiej niż moda na pewien
określony rodzaj zachowań czy relacji k/m.

Jeśli coś będzie skutecznie funkcjonować, to nie będzie.:-)

Co nie znaczy, że akurat model z Ally McBeal. On może pewnie co najwyżej w
jakimś tam stopniu rozluźnić społeczne wymogi co do ról męskich i kobiecych
i dać większą wolność osobistą, ale wcale nie musi sam stać się nowym
tradycyjnym wzorem, bo takich tradycyjnych funkcjonujących wzorów będzie w
ogóle raczej ubywać.

Zgoda.

Bez przesady.
Naddatek plastyczny jest jednak imponująco duży.
Czy wiesz na przykład, że jedyną normą moralną występującą we wszystkich
kulturach jest zakaz kazirodztwa? Cała reszta kształtowała się bardzo
różnie.

Pewnie czymś płaci (np. mniejszą pewnością i stałością) i czymś zyskuje (np.
większą wolnością i różnorodnością).
A poza tym żyjemy w okresie przejściowym. Jeszcze 100 lat temu żyliśmy w
zupełnie innym świecie. Cena może być więc również przejściowa pod
warunkiem, że w pewnym momencie nastąpi jakaś stabilizacja.

No i co Ci to mówi?

No pewnie, że fajnie. Jakaś stałość w tym zmiennym świecie też jest
potrzebna ;D

Saulo

1. Data: 2002-11-17 16:34:27

Od: "Bozenna Prochniak" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> co powoduje ze np serial w ktorym faceci wzdychaja i przejmuja sie
> swoim wygladem, a babeczki tlumacza im ze wszystko OK wydaje

Mało wiedzy i mało wyobraźni...sorry..

> I teraz ja twierdze ze nie jest dobrze kiedy takie _dwie_ rzeczywistosci:
> realna i medialna - rozjezdzaja sie.... :)
GDZIE??? gdzie się rozjeżdzają?
W Polsce? czy w USA?
Widzisz, co widzisz.. A co nie widzisz, tego nie ma...
To juz było w filozofii.
Pozdrawiam
Bożenna

1. Data: 2002-11-17 17:41:35

Od: "Tris von Bis" <t...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bozenna Prochniak:

Czarek:
> [...]
> racjonalnie (zdajac se niejako sprawe ze to stanowi o ich
> nieatrakcyjnosci) i maja intuicyjnych kolegow ktorzy

Ale kto mowil, ze wszystkie.
Zastanawiam sie o jakiej rzeczywistosci Ty mowisz.
W Polsce tez znajdziesz na peczki kobiety, ktore musza przepychac sie
lokciami w tzw. meskim swiecie. Musza byc twarde, a wielkosc cyckow nie ma
najmiejszego znaczenia :)
A Ci intuicyjni koledzy?
Znow cala masa.
Jakos tak dziwnie sie dzieje - w rzeczywistosci, ze coraz wiecej jest
zniewiescialych facetow i coraz wiecej meskich kobiet. To dla zachowania
rownowagi.

Manipulacja?
Raczej rzeczywistosc. Przerysowana rzeczywistosc, ale dla
wiekszosci 'ogladaczy' zupelnie nieszkodliwie.
I raczej nie grozi nam przenoszenie wzorcow z tego filmu.
O! Jest tam "kozetka" w kazdym odcinku - wielu psychologow/psychoterapeutow
by sie ucieszylo :)
Trudno mi sobie wyobrazic, ze ktos bierze na serio osobe, ktora widzi
jednorozce, czy inne 'wirtualne' niemowlaki.

Tris

Nie wiem co mam zrobic ?
OD PONIEDZIAŁKU START KONFERENCJI W TRÓJMIEŚCIE
Jak wzbudzic zaufanie ?
o z ta nerwica
Moje dziecko