garnek żeliwny na ognisko - konserwacja

1. Data: 2007-05-14 07:23:13

Temat: garnek żeliwny na ognisko - konserwacja
Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam żeliwny garnek na nóżkach ,z przykręcaną pokrywką do przygotowywania na
ognisku tzw. prażonek.
Czy może mi ktoś powiedzieć jak należy wnętrze tego garnka konserwować aby
nie rdzewiał.
Wymyłam go od środka i dokładnie osuszyłam, ale czy to wystarczy?

Pozdrawiam

Monika

2. Data: 2007-05-14 07:30:27

Temat: Re: garnek żeliwny na ognisko - konserwacja
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> wrote in message
> [...]
> nie rdzewiał.
> Wymyłam go od środka i dokładnie osuszyłam, ale czy to wystarczy?

Jeżeli to czyste żeliwo, to trzeba garnek (kociołek) rozgrzać i wycierać
wnętrze (zewnętrze też) szmatką namoczoną w dowolnym oleju jadalnym -
powstanie czarna warstwa konserwacyjna z węgla - prawie jak emalia.
UWAGA - nie może być zbyt gorący, ani tej czynności nie wolno prowadzić przy
ogniu - pary oleju mogą się zapalić.

3. Data: 2007-05-14 09:36:33

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"MONI|<A" <moni| wrote in message news:46480e15@news.home.net.pl...
> [...]
> nie rdzewiał.
> Wymyłam go od środka i dokładnie osuszyłam, ale czy to wystarczy?

Nie wystarczy. Powinnaś jeszcze naoliwić.

Bożenka z Wilna :)
słoneczna miodzio dziewczyna
Strona grupowa - http://kuchenna.host.sk

4. Data: 2007-05-14 16:23:42

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wystarczy. Powinnaś jeszcze naoliwić.

Naoliwiłam poprzednim razem wg rady mojego taty, po miesiącu wnętrze garnka
miało okropny zapach.
Wymyłam, zrobiłam prażonki i coś okropnego, ziemniaki miały taki sam okropny
zapach jak ten garnek :-(
Proszę pomóżcie, moja rodzina uwielbia prażonki, a ja nie mogę sobie
poradzić z konserwacją tego garnka

Monika

5. Data: 2007-05-15 09:42:44

Od: "morghul" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Naoliwiłam poprzednim razem wg rady mojego taty, po miesiącu
> wnętrze garnka
> miało okropny zapach.

Ale nie na zimno i nie ma być na nim warstwy oleju bo ci pewnie
po prostu zjełczeje.
Powinno się to zrobić jak napisał tfu Panslavista. Gorący garnek
smarujesz bardz cienko (tak żeby był tylko tłusty a nie
ociekający olejem) i podgrzewasz w ognisku kilka razy na
przemian. W zasadzie ten olej powinnien się za każdym razem
'spalić' na ściankach garnka i zczernieć.

--

ETERSTAR
Dawid Talarczyk

6. Data: 2007-05-15 13:59:41

Od: "MONI|<A" <moni|<...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przemian. W zasadzie ten olej powinnien się za każdym razem
> 'spalić' na ściankach garnka i zczernieć.

Muszę to wypróbować, dziękuję wszystkim za podpowiedzi

Pozdrawiam

Monika

7. Data: 2007-05-15 14:29:43

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Muszę to wypróbować, dziękuję wszystkim za podpowiedzi
>
> Pozdrawiam
>
> Monika

Tylko uważaj na palce, żebyś nie pluła jak poprzednik...

tarta ananasowa
Jakie oświetlenie blatu??
co to jest - pytanie
pytanie