gotujemy słoną wodę na makaron, czy dosalamy wrzątek?

1. Data: 2006-06-03 11:33:30

Temat: gotujemy słoną wodę na makaron, czy dosalamy wrzątek?
Od: JackOss <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Sól wpływa na temperaturę gotowania wody, ale jak: obniża, czyli lepiej
wsypać sól i gotować wodę na makaron, czy podnosi: zatem lepiej by było
poczekać, aż się zagotuje, dosypać soli i dopiero wrzucić makaron?
A może różnica jest niewyczuwalna w normalnej kuchni?

--
JackOss - obchodzi się bez sygnaturki

2. Data: 2006-06-03 12:30:51

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"JackOss" <p...@o...pl> wrote in message
> [...]
> poczekać, aż się zagotuje, dosypać soli i dopiero wrzucić makaron?
> A może różnica jest niewyczuwalna w normalnej kuchni?

Sol podwyzsza temperature wrzenia wody oraz obniza temperature jej
marzniecia i wyjasnienie tych zjawisk wcale nie jest proste, ale na kazde
29,2 g (czyli ok. dwoch lyzek stolowych) NaCl rozpuszczonego w 1 kg wody
jej temperatura temperatura wrzenia rosnie o pol stopnia C (a temp.
zamarzania oniza sie o 1,85C.) Podobne dzialanie ma cukier i sole mineralne
(a wiec czym twardsza woda, tym wyzsza temperatura wrzenia.) O "prawdziwej"
temperaturze wrzenia wody decyduje takze wysokosc npm i pogoda (cisnienie
atmosferyczne), ksztalt naczynia w ktorym sie ja gotuje (czym szersze i
nizsze tym temp. wrzenia jest nizsza), dodatki (np. dodatek alkoholu w
procesie gotowania obniza punkt wrzenia calosci dopoki alkohol nie
wyparuje), etc.

A czy jest to wazne w kuchni? Chyba tak, bo w sytuacjach krancowych (silnie
osolona woda, gotowana w wysokim, waskim garnku w czasie burzy, bedzie
wrzala w temp. ponad 100C co moze doprowadzic do szybkiego rozgotowania sie
potrawy.)

3. Data: 2006-06-03 12:35:15

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> wrote in message
> w czasie burzy,
^^^^^^^^^^^^^
Sorry, oczywiscie odwrotnie - burza (niskie cisnienie) powoduje nizsza temp.
wrzenia wody z co za tym idzie potrawy gotuja sie dluzej. zamiast burzy
mialo byc w czasie suszy :-)))

4. Data: 2006-06-03 17:12:22

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

eM eL schrieb:
> [...]
> wrzenia wody z co za tym idzie potrawy gotuja sie dluzej. zamiast burzy

no i oczywiście nad brzegiem Morza Martwego ;-)

Waldek

5. Data: 2006-06-03 18:30:47

Od: PasQdka <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL napisał(a):
> "JackOss" <p...@o...pl> wrote in message

ksztalt naczynia w ktorym sie ja gotuje (czym szersze i
> nizsze tym temp. wrzenia jest nizsza),

He he he a to mnie zastrzeliles tym stwierdzenem. A mozesz dokladniej
wyjasnic co ma wspolnego krzalt naczynia z temperatura wrzenia wody?

Pozdrawiam
PasQdka

6. Data: 2006-06-03 19:02:06

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"PasQdka" <p...@g...pl> wrote in message
news:e5skgt$ac1$1@news.task.gda.pl...> eM eL napisał(a):

> He he he a to mnie zastrzeliles tym stwierdzenem. A mozesz dokladniej
> wyjasnic co ma wspolnego krzalt naczynia z temperatura wrzenia wody?

To proste - w waskim, wysokim naczyniu woda na dnie jest pod wyzszym
cisnieniem niz taka sam ilosc wody w szerokim naczyniu, gdyz wysokosc slupa
wody jest wieksza. A czym wyzsze cisnienie tym wyzszy punkt gotowania sie
wody.

7. Data: 2006-06-03 20:10:45

Od: PasQdka <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL napisał(a):
> [...]
> wody jest wieksza. A czym wyzsze cisnienie tym wyzszy punkt gotowania sie

Hmmmm... Studiuje oceanografie i z tego co mnie ucza to w morzu zmiana
cisniena spowodowana naporem slupa wody widoczna jest dopiero okolo
dwudziestego metra glebokosci ;D
Nabralam ochoty na przeprowadzenie doswiadczenia z plytkim i glebokim
garnkiem :)

Pozdrawiam
PasQdka

8. Data: 2006-06-03 21:43:55

Od: "Wojtek H." <s...@p...ciach.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Użytkownik PasQdka <p...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:e5sqcc$6d9$...@n...task.gda.pl...

(...)
> Hmmmm... Studiuje oceanografie i z tego co mnie ucza to w morzu zmiana
> cisniena spowodowana naporem slupa wody widoczna jest dopiero okolo
> dwudziestego metra glebokosci ;D
(...)
Całe szczęsie że płetwonurkowie o tym nie wiedzą.

Zdrówka - Wojtek H.

9. Data: 2006-06-03 22:00:22

Od: Waldemar <w...@i...de> szukaj wiadomości tego autora

PasQdka schrieb:

> [...]
> dwudziestego metra glebokosci ;D
> Nabralam ochoty na przeprowadzenie doswiadczenia z plytkim i glebokim

coś ciebie dziwnie uczą. Ciśnienie nie zmienia się skokowo ;-) Wzrost
ciśnienia w słupie wody jest mniej więcej 0.1 bar/m, czyli na 20m masz
ok. 3barów. Przy tym ciśnieniu woda wrze w ok. 140 stopniach C. Liniowo
aproksymując (niezbyt poprawnie) w garnku o wysokości 50cm będzie
temperatura wrzenia 101 stopni, zakładając normalne ciśnienie
atmosferyczne (1013,25hPa)

Waldek

10. Data: 2006-06-03 22:02:02

Od: robbi <r...@n...frompoznan.com> szukaj wiadomości tego autora

PasQdka napisał(a):

> ksztalt naczynia w ktorym sie ja gotuje (czym szersze i
>
> He he he a to mnie zastrzeliles tym stwierdzenem. A mozesz dokladniej
> wyjasnic co ma wspolnego krzalt naczynia z temperatura wrzenia wody?

Zapytalem siostre (inz chemik) o co z tym biega - odpowiedz jest
trywialna - liczy sie powierzchnia wymiany - a mowiac po ludzku - im
wieksza powierzchnia dna naczynia tym szybciej zagotuje sie woda :)

a co do soli - soli sie wode goraca :) - bo w goracej sol sie szybciej
rozpuszcza niz w zimnej ;)
<M.Konrad ING mode on>
Tak na zdrowy rozum
</M.Konrad ING mode off>

w ramach relaksu polecam to:
http://www.ippt.gov.pl/~mstan/ongrys/kettle0d/kettle
0d.html ;D

pzdr
robbi

Godne polecenia tajskie restauracje w W-wie?
CZYSTA WODA - ZDROWA WODA
przepis na ciasteczka dla dziecka - pytanie
Sprzęt kuchenny - noże
CENA WODY