hedera, korzenie

1. Data: 2018-08-20 12:21:54

Temat: hedera, korzenie
Od: Fiora <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak głęboko korzeni się hedera?
Chcę posadzić w miejscu gdzie
nie powinno być głębokich agresywnych korzeni
bo pod ziemią jest garaż.
pozdrawiam
Fiora

2. Data: 2018-08-20 12:45:59

Temat: Re: hedera, korzenie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Fiora pyta:

> Jak głęboko korzeni się hedera?
> Chcę posadzić w miejscu gdzie
> nie powinno być głębokich agresywnych
> korzeni bo pod ziemią jest garaż.

U mnie, obok garażu właśnie, nie przejawia
najmniejszej skłonności do agresji. Płoży się
i wije po ziemi, co kawałek zapuszcza korzonki.
Nie na tyle silne i głębokie, by nie dało się
jej oderwać i namówić, aby swoją ekspansję
skierowała w inną stronę -- na drzewo czy też
murek.

Jarek

--
Za oknem zasadź bluszcz,
Niech się gadzina wije,

3. Data: 2018-08-20 18:27:11

Od: Mateusz Viste <m...@w...tell> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 20 Aug 2018 12:21:54 +0200, Fiora wrote:
> Jak głęboko korzeni się hedera?
> Chcę posadzić w miejscu gdzie
> nie powinno być głębokich agresywnych korzeni bo pod ziemią jest garaż.

Jeśli chodzi o Hedera Helix, czyli bluszcz pospolity, to nie zapuszcza on
głębokich korzeni. Korzonki ma cieniutkie i krótkie, ale za to ma ich
bardzo dużo, na całej swojej długości. Nie ma szans by roślina przedbiła
się do garażu :) Do tego bluszcz rośnie straaasznie powoli - trzeba dużo
cierpliwości.

Mateusz

4. Data: 2018-08-20 19:10:18

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
> bardzo dużo, na całej swojej długości. Nie ma szans by roślina przedbiła
> się do garażu :) Do tego bluszcz rośnie straaasznie powoli - trzeba dużo

Mój rośnie dość szybko. Zwłaszcza jeśli porównam tempo wzrostu z roślinami
mającymi opinię szybko rosnących, które próbuję mu sadzić dla towarzystwa.
W lokalnych warunkach, gdzie sucho i cieniście, wygrywa współzawodnictwo.

--
Jarek

5. Data: 2018-08-21 09:20:03

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 20.08.2018 12:21, Fiora pisze:

> Jak głęboko korzeni się hedera?

Tak głęboko jak bluszcz pospolity, czyli płytko.
U mnie najchętniej lazłby po ziemi, po całym ogrodzie,
chociaż podobają mu się też sosny do wspinaczki.
Sosnom to lata, bo bluszcz nic od nich nie chce,
poza podparciem, chociaż te jego korzonki czepne
wyglądają na normalne, pitne.

6. Data: 2018-08-21 11:58:01

Od: Mateusz Viste <m...@w...tell> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Aug 2018 09:20:03 +0200, collie wrote:
> poza podparciem, chociaż te jego korzonki czepne wyglądają na normalne,
> pitne.

Bo to są "normalne" korzonki, wbrew temu iż literatura określa je jako
przybyszowe. Bluszcz żywi się na całej swojej długości. Odetniesz w
jednym miejscu - odcięta część rośnie dalej, pod warunkiem tylko że
pozostałe korzonki mają wilgotno.

Drzewom faktycznie to nie szkodzi, co najwyżej lekko im wierzchnią
warstwę kory osusza, a to może nawet i na zdrowie im wychodzić. Korzonki
bluszczu nie dochodzą do wnętrza drzewa, właśnie z racji swojej
płytkości, z tego powodu nie jest rośliną pasożytniczą.

Mateusz

7. Data: 2018-08-21 12:04:47

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 21 sierpnia 2018 11:58:02 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:
> właśnie z racji swojej
> płytkości, z tego powodu nie jest rośliną pasożytniczą.

Tu na domu pasożytuje;)
https://zapodaj.net/eba7b4fc87389.jpg.html

8. Data: 2018-08-21 13:05:33

Od: Mateusz Viste <m...@w...tell> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Aug 2018 03:04:47 -0700, Kris wrote:
> Tu na domu pasożytuje;)
> https://zapodaj.net/eba7b4fc87389.jpg.html

No to teraz pytanie (prawdziwe, bo nie znam odpowiedzi ani nigdy nie
natknąłem się na jednoznaczne i konsekwentne badania w tym temacie): czy
w takim domu wilgotność jest wyższa (bo roślina zatrzymuje wilgoć, nie
pozwala jej odparować) czy niższa (bo roślina spija wodę z powierzchni
murów) od analogicznego, ale nieporośniętego budynku?

Mateusz

9. Data: 2018-08-21 13:13:58

Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 21 sierpnia 2018 13:05:34 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:

> [...]
> pozwala jej odparować) czy niższa (bo roślina spija wodę z powierzchni
> murów) od analogicznego, ale nieporośniętego budynku?

Byłem w tym domu w mieszkaniu na parterze i przy okazji klatką schodową wyżej
wlazłem- śladów wilgoci/grzyba nie widać. Osoby u z parteru u których byłem tez
żadnych negatywnych opinia o tej elewacji nie wypowiadały.

10. Data: 2018-08-21 14:28:04

Od: Mateusz Viste <m...@w...tell> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 21 Aug 2018 04:13:58 -0700, Kris wrote:
> [...]
> wyżej wlazłem- śladów wilgoci/grzyba nie widać. Osoby u z parteru u
> których byłem tez żadnych negatywnych opinia o tej elewacji nie

No tak, ale ktoś mógłby powiedzieć że to anegdotyczny dowód... bo równie
dobrze mogłoby być tak samo bez tej roślinności, albo może budynek
wyjątkowo dobrze przewiewny, albo wręcz okazałoby się że bez bluszczu
mury nagle wilgotne. Na jednostkowym przykładzie pt. "wszystko gra" nie
sposób wyciągnąć jakichkolwiek wniosków. Trzeba by taki sam budynek
postawić, w tej samej technologii, w tym samym miejscu, i na przestrzeni
10 lat porównać. Albo oprzeć się na większej próbce statystycznej. Lub
zaufać jakimś badaniom w temacie, ale nie wiem czy jakiekolwiek mądre
głowy tego typu badania wykonały/wyliczyły.

Mateusz

cięcie jabłoni po owocowaniu?
jak zabezpieczyć jabłka
Kiedy najlepiej podlewać trawę?