jajka i cholesterol

1. Data: 2001-06-18 16:04:01

Temat: jajka i cholesterol
Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello All!

Jaka jest przecietna zawartosc cholesterolu w jajku i jak sie ma do
dopuszczalnego dziennego poziomu spozycia cholesterolu?

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

2. Data: 2001-06-19 07:57:34

Temat: Odp: jajka i cholesterol
Od: Joanna Słocka <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mariusz Mroczkowski <Marius
z.Mroczkowski@p9.f128.n480.z2.fidonet.org> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9...@p...f128.n480.z2.ftn...
> Jaka jest przecietna zawartosc cholesterolu w jajku i jak sie ma do
> dopuszczalnego dziennego poziomu spozycia cholesterolu?

jajo kurze całe (100g) 604 mg cholesterolu
żółtko jaja kurzego (100g) 1650 mg
białko 0 mg
jajo całe w proszku (100g) 2200 mg
żółtko w proszku (100g) 3100 mg
białko w proszku (100g) 0 mg
źródło :"Wielkie tabele kalorii i wartości odżywczych" prof. Muskat i prof.
Elmadf

3. Data: 2001-06-19 13:58:34

Temat: Re: jajka i cholesterol
Od: "Beve" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Słocka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> jajo kurze całe (100g) 604 mg cholesterolu
Skoro już o tym mowa: w jakim stopniu poziom cholesterolu we krwi zależy od
ilości spożywanego cholesterolu? Bo są ludzie którzy stosują drakońskie
diety warzywne a cholesterol im nie spada. I może na odwrót, ale tego nie
jestem pewien.

4. Data: 2001-06-19 18:14:02

Od: "Dariusz Walczak" <d...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mariusz Mroczkowski
<M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9...@p...f128.n480.z2.ftn...
> Hello All!
>
> Jaka jest przecietna zawartosc cholesterolu w jajku ...

To kiedyś przeczytałem na stronie http://www.ppr.pl/

"Nie ma w przyrodzie drugiego bardziej doskonałego surowca spożywczego niż
jaja. Nikt się nad tym nie zastanawia, że normalnie zniesione i zapłodnione
jajo kurze po dostarczeniu energii w postaci ciepła (39 st. C przez 21 dni)
przeistacza się w żywy organizm (pisklę), w którym jest układ kostny,
mięśniowy, pokarmowy, nerwowy, immunologiczny itd. Powstał żywy organizm
zdolny do wzrostu i dalszego rozwoju, jedynie energia była potrzebna do
wzbudzenia życia. Zatem wszystkie niezbędne substancje potrzebne do jego
stworzenia zawarte są w jaju. Ten właśnie fakt świadczy wystarczająco o jego
wartości biologicznej i wskazuje, jak cenne zawiera składniki. Z prostej
kalkulacji wynika, że aby w pełni zaspokoić zapotrzebowanie organizmu
człowieka na wszystkie składniki niezbędne do funkcji życiowej, wystarczy
konsumować jedynie jaja. Stanowią one najlepsze źródło aminokwasów, w tym
szczególnie egzogennych, kwasów tłuszczowych, witamin, związków mineralnych.
Należy dodać, że proporcje pomiędzy poszczególnymi składnikami chemicznymi,
ich treści są idealne, brak jest jedynie witaminy C. Białko jaja zostało
uznane przez organizację FAO/WHO za międzynarodowy wzorzec. Przyswajalność
poszczególnych składników jest imponująca i nieporównywalna z innymi
produktami, na przykład białko jest przyswajalne w 94%, tłuszcz w 95%,
węglowodany w 98%, związki mineralne w 76%. Porównajmy - przyswajalność
białka zawartego w mleku kształtuje się na poziomie 85%, w ziemniakach 77%,
w mięsie 78%, w roślinach strączkowych 40-60%. Szkoda, że bez uzasadnienia
często w wielu gabinetach lekarskich zakazuje się spożycia jaj, a przecież
jest to przede wszystkim żywność niskokaloryczna i pełnowartościowa. Dwa
duże jaja zawierają tylko 150 kcal, a więc mogą stanowić doskonały składnik
diety odchudzającej."

"W Polsce dość skutecznie w wyniku rozpętanej cholesterolofobii ograniczono
konsumpcję jaj, których spożycie wynosi zaledwie 170 sztuk (przez rok) na
mieszkańca, podczas gdy w UE, USA spożywa się około 240 sztuk, w Czechach,
Brazylii i Meksyku około 300, a w Japonii i Izraelu około 400 sztuk i - o
dziwo - jak wynika z powszechnych informacji, zachorowalność w tamtych
rejonach na choroby serca i krążenia nie jest większa niż u nas. "

Prof. Tadeusz Trziszka

Pozdrawiam zimno :)
Dariusz Walczak

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aktywność fizyczna i przemyślany sposób odżywiania,
mogą być przyczyną, przewlekłego zdrowia :)
http://morsy.viapc.pl

5. Data: 2001-06-19 19:25:00

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Beve <b...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9gnllk$5q8$...@n...tpi.pl...

> Skoro już o tym mowa: w jakim stopniu poziom cholesterolu we krwi zależy od
> ilości spożywanego cholesterolu?

W niewielkim.
W moim przypadku, kiedy zaczęłem jeść sześć jajek dziennie, to poziom ogólny
spadł z 290 na 260.

Pozdrawiam
Leszek

6. Data: 2001-06-19 21:37:42

Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jajko zawiera duze ilosci Lecytyny i to redukuje cholesterol.....A wiec nie
ma sie czego obawiac...
Pozdrawiam
Marcin

7. Data: 2001-06-20 01:58:02

Od: b...@o...com.au (George Zieba) szukaj wiadomości tego autora

W zoltku jajka ( 100g ) jest ok. 1600 mg cholesterolu - no i co z tego
?

> Skoro ju? o tym mowa: w jakim stopniu poziom cholesterolu we krwi zale?y od
> ilo?ci spo?ywanego cholesterolu?

W stopniu niestotnym.

> Bo s? ludzie którzy stosuj? drako?skie
> diety warzywne a cholesterol im nie spada. I mo?e na odwrót, ale tego nie
> jestem pewien.

Poniewaz nie rozumieja podstawowych zasad powstawania (syntezy)
cholesterolu.
Trzeba zajrzec do Biochemii dla lekarzy medycyny, lub troche poczytac
podobnych lubg innych zrodel , ktore czasami tlumacza bardziej
obrazowo.

1. Cholesterol z pozywienia stanowi zaledwie ok. 5% cholesterolu,
ktory
jest wytwarzany przez nasz organizam ( nie tylko watrobe ).
W zwiazku z tym, jesli nawet bedziemy jesc produkty BEZ jakiegokolwiek
cholesterolu zmiana bedzie niemalze nieuchwytna. Stad wlasnie ci,
ktorzy
w obledny sposob stosuja drakonskie diety nie rozumiejac mechanizmow
powstawania
cholesterolu nie maja dobrych rezultatow. Rzeczywiscie, czesto u nich
sie zdarza, ze cholesterol im sie podnosi. Dlaczego ? Dlatego, ze
zupelnie nie zdajacc sobie sprawy najprawdopodobniej odzywiaja sie
tak, ze zmuszaja watrobe do produkcji zwiekszonej ilosci cholesterolu.

Jak widac , cholesterol, ktory spozywamy nie ma wplywu , malo tego
istnieja juz coraz szerzej publikowane dowody, ze cholesterol zawarty
w pozywieniu nie ma wplywu na powstawanie zawalow, itd ....
Rezultaty badan naukowych sa np. na :
http://home2.swipnet.se/~w-25775/
Badan takich jest duzo wiecej.

2. Pod warunkiem, ze jedzac jaja nie spozywamy wiekszej ilosci
weglowodanow
nie ma obaway , ze powstanie nadmierna ilosc cholesterolu.
Ja np. od trzech lat jem ok. 30 jajek tygodniowo i cholesterol mi
spadl.
To samo jest u czlonkow mojej rodziny, wielu, wielu znajomych itd ...

3. Mowienie tylko o poziomie cholestrolu nie ma najmniejszego sensu
jesli nie bierze sie pod uwage poziomu trojglicerydow ( TG ). Przy
niskim cholesterolu, statystycznie porownywalna grupa ludzi dostaje
chorob serca lacznie z zawalami itd ... Dlaczeego ? Przeciez majac
cholesterol na tzw. bezpicznym poziome nie powinno byc atakow serca,
by-passow itp a sa ... i to w jakich ilosciach !
Otoz okazuje sie, ze dosc dobrym wskaznikiem jest poziom
trojglicerydow.
To znaczy ( z grubsza ) : jesli poziom HDL jest dobry tzn. ponad 25%
LDL
a trojglicerydy sa bardzo niskie - nie ma problemu.
Natomiast , kiedy poziom chol. jest niski, a TG wysokie to moze to
wskazywac na POWAZNY problem rozwijania sie miazdzycy, co jak wiadomo
konczy sie atakiem serca, by-passem itd...

4. W skrocie i bardziej obrazowo :

LDL - "Zly" chol. : zasmieca nam organizm
HDL - "Dobry" chol : to taka sprzataczka zlego.

Wydajnosc "sprzataczki" ( tj. HDL ) jest ok. CZTERY razy wieksza niz
"smieciucha" tj. LDL.

Stad wlasnie te 25% o ktorym mowa powyzej. Oznacza to, ze
przy dobrym stosunku HDL : LDL tzn. wiecej niz 25% "sprzataczaka"
sprzata wiecej
niz "smieciuch" zdazy nabrudzic. Miazdzyca nie powstaje. Malo tego,
przy utrzymaniu tego stanu przez dluzszy czas istniejaca miazdzyca
jest usuwana.

Z tego tez widac, ze OGOLNY poziom cholesterolu, ktorym najczesciej
sie
ludzi straszy nie ma zadnego znaczenia i mowienie o nim jest bez sensu
jesli nie
rozwazy sie calosci zagadnienia, przynajmniej w bardzo podstawowy
sposob jak
powyzej.

SMACZEGO JAJKA !!!

Jerzy Zieba

8. Data: 2001-06-20 12:00:02

Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello All!

19 Jun 01 09:57, Joanna Słocka pisal do All:

JS> jajo kurze całe (100g) 604 mg cholesterolu

Dzieki!
A mogła byś dorzucić z tej tabeli kilka innych bogatych w cholesterol produktów
spozywczych (n.p. serów, mięs) do porównania?

I ponawiam pytanie: Jaki jest uwazany za dopuszczalny dzienny poziom spozycia
cholesterolu?

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

9. Data: 2001-06-20 12:40:57

Od: "Beve" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "George Zieba" <b...@o...com.au> napisal w wiadomosci
> zupelnie nie zdajacc sobie sprawy najprawdopodobniej odzywiaja sie
> tak, ze zmuszaja watrobe do produkcji zwiekszonej ilosci cholesterolu.

Czyli jaki konkretnie sposób odzywiania zmusza watrobe do zwiekszonej
produkcji cholesterolu? Konkretne produkty (które ?? ) czy sposób laczenia?

> [...]
> niz "smieciuch" zdazy nabrudzic. Miazdzyca nie powstaje. Malo tego,
> przy utrzymaniu tego stanu przez dluzszy czas istniejaca miazdzyca

A jak w takim razie zwiekszyc poziom HDL?

10. Data: 2001-06-20 14:31:41

Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

George Zieba napisał(a):

> SMACZEGO JAJKA !!!

Dlaczego lekarze zalecają jeść jajka tylko do 3-ch sztuk tygodniowo?

Pozdrawiam,
Kaja
--
f...@f...pl
"Ćwiczenie czyni mistrzem; wprawa

Poszukuje ludzi znających się na WZROKU, SŁUCHU, MÓZGU
Zapalenie tarczycy
jak wyleczyć skutecznie zwichnięcie stawu barkowego?
porazenie piorunem
Publiczny ZOZ a ZAMELDOWANIE !!!