jak upiec domowy chleb?

11. Data: 2013-04-17 14:08:23

Temat: Re: jak upiec domowy chleb?
Od: piecia aka dracorp <i...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Apr 2013 09:36:26 +0200, krys napisał(a):

> Gdzie kupujesz mąkę 720?
U mnie na szczęście mam możliwość zakupu mąki 2000 pszennej lub żytniej
po około 2zł. Niedaleko są młyny. I tylko z takiej piekę chleb.

Ostatnio nawet nie wygniatam ciasta tylko wymieszam porządnie łyżką i
zostawiam w formie do wyrośnięcia.

Ze swojej strony proponuję wszelakie nasiona, chleb jest wówczas dużo
lepszy. Z co dziwniejszych to sypałem sezam, czarnuszkę i goji.

--
piecia aka dracorp

12. Data: 2013-04-17 14:11:01

Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "krys" napisał w wiadomości grup
a.pl...

Na poczatek potrzebujesz: słoik 0,9l, mąkę żytnia RAZOWĄ (może być Melvit,
albo Gdańskie Młyny)

10 łyżek mąki wsypujesz do słoika, wlewasz letnią wodę (ja leję
prosto z kranu, mogę sobie na to pozwolić) tyle, żeby miało konsystencję
śmietany. Przykrywasz płócienkiem, zabezpieczasz recepturką (owocówki),
odstawiasz w kąt, raz dziennie przemieszasz drewnianą łychą. Jak zacznie
kwaśno pachnieć i pokażą się bąbelki - dokarmiasz, czyli dosypujesz raz
dziennie łyżkę, dwie mąki, dodajesz wodę, żeby konsystencję zachować. Na
końcu w słoiku powinno być 20 łyżek mąki.
Zakwas powinien być zdatny do użycia w przeciągu 5 dni. Ma kwaśno
chlebowo pachnieć i mają być bąbelki.

Dziękuję Krys, właśnie takiego poprowadzenia "za rękę" potrzebowałam :).
Mąkę zakupiłam z Melvitu, według Twojej receptury rozpoczęłam robienie
zakwasu i już nasunęło mi się pytanie: czy słoik z mąką i wodą odstawić w
ciepłe/ chłodne/ ciemne/ słoneczne miejsce? Ja ustawiłam na słonecznym
parapecie ale mogę przestawić w opisany przez Ciebie "kąt" czyt. np. blat
kuchenny.

Iza

13. Data: 2013-04-17 14:12:13

Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomjas" napisał w wiadomości grup
n...

Skoro posiadasz czas i spore chęci to zacząłbym od tej strony:
http://www.chleb.info.pl/
Masz tam wszystko, co potrzeba. Ze swej strony dodam, że najczęściej
piekę chleb najprostszy na zakwasie - zaczyn, mąka żytnia (najtańsza 720),
otręby
(bo mąka słaba) i słonecznik. Chleb wychodzi pyszny - wszyscy w domu się
nim zażerają, a sam chleb wytrzymuje spokojnie tydzień.

Dziękuję, na pewno skorzystam z przepisów z tej strony i Twojej rady tez :).

14. Data: 2013-04-17 14:14:17

Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

zacznij od podstaw czyli najprostszego co może być:

30 dag drożdży lub torebka suchych
350 ml ciepłej wody
łyżeczka soli
łyżeczka cukru
łyżeczka oliwy lub oleju
mąka (ok. 500g)

Ponieważ zakwas zgodnie z zaleceniami Krys będzie gotowy dopiero za 5 dni,
dziś postaram się upiec ten chlebek na drożdżach.

15. Data: 2013-04-17 14:17:32

Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stokrotka" napisał w wiadomości grup
.pl...

Uważam, że automat niedopieka, dlatego należy dać najmniejszą ilość
mieszanki, a ustawić na największą ilość, i na wypieczony.

mimo posiadania takowej maszyny, chciałabym nauczyć się piec chlebek w
piekarniku.

Czyli np: 1/3 mieszanki gotowej, 1łyżka cukru, 2/3 łyżeczki soli, 6 łyżek
mąki T450, dopełnić do 600ml mąką T650.
Inne dodatki w ilości około 1 łyżki (pestki dyni , słonecznika, siemie
lniane, ożeszki, pokrojone śliwki suszone..., otręby, zarodki).
Pszyprawy utrudniają rośniecie więc nie polecam, ale tradycyjnie można
dosypać podobno np. czarnuszki.
Ważna jest ilość wody. Niestety zależna od mieszanki, a nawet od tego jak
długo mąka stała (od wilgotności), około 200ml (ale rozżut duży od 170 do
220ml).

Dziękuję za cenne rady. Spróbuję również własne proporcje z mieszankami
chlebowymi.

16. Data: 2013-04-17 15:02:38

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Apr 2013 12:08:23 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisał(a):

> Z co dziwniejszych to sypałem sezam, czarnuszkę

Co dziwnego w czarnuszce? - typowy dodatek do posypywania chleba po
wierzchu (w staropolskiej kuchni).
--
XL
Rektor Politechniki Warszawskiej... śpiewa, proszempaństwa:

17. Data: 2013-04-17 15:16:11

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Iza wrote:

> Dziękuję Krys,

Z małej:-)
> [...]
> ciepłe/ chłodne/ ciemne/ słoneczne miejsce? Ja ustawiłam na słonecznym
> parapecie ale mogę przestawić w opisany przez Ciebie "kąt" czyt. np. blat

Ja zakwas trzymałam normalnie w kuchennej szafce. Nie wiem, jak może
zareagować na słoneczny parapet.
Mam nadzieję, że zakwas wystartowałaś z razowej mąki (bo zapomniałam, że
Melvit robi i zwykłą, i razową, w jednakowych opakowaniach)?

No i wiesz, ze ta druga porcja zakwasu, co zostanie, to do lodowki i na
następny raz powtórka - rozmnażanie i do lodówki;-)

J.

www.kontestacja.com

18. Data: 2013-04-17 15:18:26

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

piecia aka dracorp wrote:

> U mnie na szczęście mam możliwość zakupu mąki 2000 pszennej lub żytniej
> po około 2zł. Niedaleko są młyny. I tylko z takiej piekę chleb.

Farciarz.

> [...]
>
> Ze swojej strony proponuję wszelakie nasiona, chleb jest wówczas dużo
> lepszy. Z co dziwniejszych to sypałem sezam, czarnuszkę i goji.

O tak. Mam mieszankę z piekarni, jest tam sezam, siemie lniane, słonecznik,
dynia, chyba jakie płatki zbożowe.

J.

www.kontestacja.com

19. Data: 2013-04-17 15:28:51

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 17 Apr 2013 12:08:23 +0000 (UTC), piecia aka dracorp wrote:

> U mnie na szczęście mam możliwość zakupu mąki 2000 pszennej lub żytniej
> po około 2zł. Niedaleko są młyny. I tylko z takiej piekę chleb.

Zazdroszczę... Ja niestety piekę na tej 720, ale za dodaję szklankę
sparzonych otrębów (czy też otrąb:) na kilo mąki, żeby polepszyć jakość
chleba.

20. Data: 2013-04-17 15:30:02

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 17 Apr 2013 15:16:11 +0200, krys wrote:

> [...]
> Mam nadzieję, że zakwas wystartowałaś z razowej mąki (bo zapomniałam, że
> Melvit robi i zwykłą, i razową, w jednakowych opakowaniach)?

Ja startowałem zkwas ze zwykłej 720 - czy to coś nie tak?
Chleb i zakwas wychodzi ok.

Gotowanie kaszy Jaglanej i Ryżu
Co z tym cukrem?
Kruszyć czy nie?