jak upiec domowy chleb?

1. Data: 2013-04-17 09:20:20

Temat: jak upiec domowy chleb?
Od: "Iza" <i...@u...to.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poszukuję wszelkich porad (najlepiej krok po kroku) na temat domowego
wypieku chleba.
Jestem osobą poczatkującą w tej materii, wręcz zieloną. W necie jest tysiące
porad, jednak w tym gąszczu nie potrafię dobrać odpowiedniego przepisu dla
siebie.
Nadmieniam, że nie posiadam: żadnej wiedzy w tej dziedzinie, zakwasu ani
umiejętności jego sporządzenia.
Posiadam natomiast: spore chęci, czas, maszynę do wypieku chleba, piekarnik
z funkcją hydro- backing.
Poszukuję: pomocnych osób potrafiących przekazać swoją wiedzę i
wspierających mnie w nauce pieczenia domowego, pysznego chlebka.

iza

2. Data: 2013-04-17 09:26:27

Temat: Re: jak upiec domowy chleb?
Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 17 Apr 2013 09:20:20 +0200, Iza wrote:
> [...]
> Poszukuję: pomocnych osób potrafiących przekazać swoją wiedzę i
> wspierających mnie w nauce pieczenia domowego, pysznego chlebka.

Skoro posiadasz czas i spore chęci to zacząłbym od tej strony:
http://www.chleb.info.pl/
Masz tam wszystko, co potrzeba. Ze swej strony dodam, że najczęściej
piekę chleb najprostszy na zakwasie - zaczyn, mąka żytnia (najtańsza 720), otręby
(bo mąka słaba) i słonecznik. Chleb wychodzi pyszny - wszyscy w domu się
nim zażerają, a sam chleb wytrzymuje spokojnie tydzień.

3. Data: 2013-04-17 09:30:07

Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

Dnia pięknego Wed, 17 Apr 2013 09:20:20 +0200 osobnik zwany Iza napisał:

> [...]
> Poszukuję: pomocnych osób potrafiących przekazać swoją wiedzę i
> wspierających mnie w nauce pieczenia domowego, pysznego chlebka.

zacznij od podstaw czyli najprostszego co może być:

30 dag drożdży lub torebka suchych
350 ml ciepłej wody
łyżeczka soli
łyżeczka cukru
łyżeczka oliwy lub oleju
mąka (ok. 500g)

drożdże z cukrem i ciepłą wodą wymieszać i dać podrosnąć.
wodę wlać do miski
dosypać sól, wlać oliwę
wlać drożdże
dosypywać mąkę aż do uzyskania odpowiednio gęstej konsystencji

odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia

220C na godzinę
w piekarniku góra/dół

w maszynce to co powyżej możesz zrobić w zsadzie automatycznie ale
szczgółów nie podam bo nie uzywam

przepis na bazie tego:
http://veggieola.blogspot.com/2012/03/bardzo-szybki-
chleb-woski-uda.html

a potem zacznij eksperymentować :)
ostatnio znalazłem fajną przyprawę kamisu "chlep staropolski" z
czarnuszką.

a! i uwaga. nie zjeść od razu wszystkiego po wyjęciu z pieca :)

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

4. Data: 2013-04-17 09:36:26

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

tomjas wrote:

> Masz tam wszystko, co potrzeba. Ze swej strony dodam, że najczęściej
> piekę chleb najprostszy na zakwasie - zaczyn, mąka żytnia (najtańsza 720),

Gdzie kupujesz mąkę 720?

J.

www.kontestacja.com

5. Data: 2013-04-17 09:42:05

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Iza wrote:

> Poszukuję wszelkich porad (najlepiej krok po kroku) na temat domowego
> wypieku chleba.

Na poczatek potrzebujesz: słoik 0,9l, mąkę żytnia RAZOWĄ (może być Melvit,
albo Gdańskie Młyny)

10 łyżek mąki wsypujesz do słoika, wlewasz letnią wodę (ja leję
prosto z kranu, mogę sobie na to pozwolić) tyle, żeby miało konsystencję
śmietany. Przykrywasz płócienkiem, zabezpieczasz recepturką (owocówki),
odstawiasz w kąt, raz dziennie przemieszasz drewnianą łychą. Jak zacznie
kwaśno pachnieć i pokażą się bąbelki - dokarmiasz, czyli dosypujesz raz
dziennie łyżkę, dwie mąki, dodajesz wodę, żeby konsystencję zachować. Na
końcu w słoiku powinno być 20 łyżek mąki.
Zakwas powinien być zdatny do użycia w przeciągu 5 dni. Ma kwaśno
chlebowo pachnieć i mają być bąbelki.

To tyle na pierwszy rzut.

Proporcja jest na 3 blachy 40X12cm obrys góry i 7,5 cm wysokość. Jak
chcesz inną, policz objętość i przelicz proporcje.
Blacha do chleba na dłuższą metę ocynowana (!), albo czarna, jak
lubisz przypieczone skórki.

Jak zakwas wyjdzie, potrzebujesz:

Wieczorem dzielisz zakwas na pół, do każdego słoika wsypujesz 10
łyżek mąki razowej i ok 200 ml wody. Przykrywasz płócienkiem, zostawiasz na
noc.
Rano:

Dużą michę do wymieszania:
9 szklanek mąki pszennej (najlepsza 720, "do pizzy", ale
pełnoziarnista czy zwykła też da radę) Lepsze są mąki powyżej 480.

7 szklanek mąki żytniej (polecam "gdańskie młyny", najtańsze.
żurkowa może być)

7 łyżeczek soli

Ok 1,5 litra letniej wody.

Siadasz, miąchasz błotko przez 20 minut tymi ręcami i tymi palcyma,
chyba, że masz robota o przemysłowym uciągu. Po tym czasie ciasto powinno
być lekko błyszczące. Przykrywasz michę wilgotną ściereczką, odstawiasz na
20 - 30 minut. Potem krótko jeszcze raz przerobisz (powinno byc lekko
ciepłę i odchodzić od miski, jakby się wiązało), dzielisz na 3 części i
wrzucasz do wysmarowanych i posypanych mąką blaszek. Usiłujesz jakoś
przykryć wilgotną ściereczką (musisz zrobić tak, żeby nie dorosło do
ściereczki) i zostawiasz do wyrośnięcia. Trzeba podglądać, bo potrafi uciec,
ale 3 godziny na pewno postoi. Częściej stoi dłuzej - wyrabiane o 8, do
pieca wjeżdza o 16. czasem 20.; trzeba pilnować.
Do pieca nadaje się, jak dorośnie do krawędzi blachy.Nagrzewasz
piekarnik do 240 stopni, w środku zostawiasz naczynie z wodą, żeby
zaparował. Chleb wstawasz na 15 minut do tej temperatury, potem przykręcasz
do 160 stopni i pieczesz przez 1,5 godziny. Po tym czasie wyciągasz,
wywalasz z blaszek na kratę, żeby równomiernie ostygł i nie zaparował. Masz
chleb na tydzień.

J.

www.kontestacja.com

6. Data: 2013-04-17 09:44:31

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 17 Apr 2013 09:36:26 +0200, krys wrote:

> Gdzie kupujesz mąkę 720?

W Stokrotce - 2,39/kg

7. Data: 2013-04-17 10:08:40

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyjdzie nieco co innego niż w sklepie.
Najłatwiej kupić gotową mieszankę, ale możesz jej używać w rozcieńczeniu np
. 1/3 gotowej mieszanki, reszta własna mieszanka.

Uważam, że automat niedopieka, dlatego należy dać najmniejszą ilość
mieszanki, a ustawić na największą ilość, i na wypieczony.

Drożdże w proszku nie są niezbędne, można używać zwykłe: napierw kruszysz
drożdże, dolewasz wodę, wsypujesz mieszankę.

Drożdży używasz zależnie od jakości drożdży nawet 2.5 cm (długości
standardowej kostki) na 600ml mieszanki.

Wygodnie mieć słoik z podziałką lub kreską lub coś podobnego , wtedy
wsypujesz 1/3 mieszanki i dosypujesz inne składniki do wypełnienia np.
600ml.
Żeby łatwo rosło zwykle dosypuję dużo (1 łyżkę cukru), dodatkowo 1 łyżkę
mąki dobrej (T450) na 100ml mieszanki.
Soli około 1łyżeczk, ale gotowa mieszanka tego nie wymaga, czyli zostaje
około 2/3 łyżeczki.

Czyli np: 1/3 mieszanki gotowej, 1łyżka cukru, 2/3 łyżeczki soli, 6 łyżek
mąki T450, dopełnić do 600ml mąką T650.
Inne dodatki w ilości około 1 łyżki (pestki dyni , słonecznika, siemie
lniane, ożeszki, pokrojone śliwki suszone..., otręby, zarodki).
Pszyprawy utrudniają rośniecie więc nie polecam, ale tradycyjnie można
dosypać podobno np. czarnuszki.
Ważna jest ilość wody. Niestety zależna od mieszanki, a nawet od tego jak
długo mąka stała (od wilgotności), około 200ml (ale rozżut duży od 170 do
220ml).

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

8. Data: 2013-04-17 10:51:35

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

tomjas wrote:

> W Stokrotce - 2,39/kg

Dzięki. Pomyliło mi się, ubzdurałam sobie, że piszesz o pszennej 720.
Żytnią kupuję w Tesco albo Auchanie, z Gdańskich Młynów.

J.

www.kontestacja.com

9. Data: 2013-04-17 12:40:52

Od: "Janek Wlodak" <w...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Iza" <i...@u...to.o2.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> Poszukuję: pomocnych osób potrafiących przekazać swoją wiedzę i
> wspierających mnie w nauce pieczenia domowego, pysznego chlebka.

Tu, mniam, mniam:

http://www.mniammniam.com/Chleb_pszenny_z_garnka__zw
any_tez_FOCH___czyli_Fenomenalnie_Obledny_CHleb_-167
93p.html

10. Data: 2013-04-17 13:27:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Apr 2013 12:40:52 +0200, Janek Wlodak napisał(a):

> Tu, mniam, mniam:
>
> http://www.mniammniam.com/Chleb_pszenny_z_garnka__zw
any_tez_FOCH___czyli_Fenomenalnie_Obledny_CHleb_-167
93p.html

Podoba mi się. Podobno swietnie się piecze w tzw garnku rzymskim. Chyba
sobie sprawię to cudo.
--
XL
Rektor Politechniki Warszawskiej... śpiewa, proszempaństwa:

Gotowanie kaszy Jaglanej i Ryżu
Co z tym cukrem?
Kruszyć czy nie?
Boska Nigella...