jaki to kosaciec?

1. Data: 2003-04-28 11:46:57

Temat: jaki to kosaciec?
Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Właściwie od dawna męczy mnie, jak się nazywa taki kosaciec (tzn.
jak to grupa kosaćcowa), co kwitnie latem, kwiaty koloru
granatowofioletowego (chyba bardziej granatowego niż fioletowego)
z żółtą bródką (?), nie gigantyczne (fi ok. 8cm). Niewysoki, ok.
35cm, liście dość wąskie, nie ma cebul, nie ma też widocznych
kłączy. Rozrasta się kępkowo, u nasady, pod ziemią chyba ma
czerwonawe zabarwienie. I nie wymaga bagienka, tzn. bardzo ładnie
od lat rośnie na rabatkach w przeciętnych warunkach
wilgotnościowych.
Można prosić o rozwiązanie?

Pozdrawiam,
Anka :-)

2. Data: 2003-04-28 19:42:19

Temat: Re: jaki to kosaciec?
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czerwonawe zabarwienie. I nie wymaga bagienka, tzn. bardzo ładnie
> od lat rośnie na rabatkach w przeciętnych warunkach

:)
wedlug mnie sa kosacce syberyjskie
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

3. Data: 2003-04-28 20:05:09

Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Kto wie,może na spotkaniu u Bogusława?

Pozdrawiam Anastazy

4. Data: 2003-04-29 09:13:14

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 28 Apr 2003 21:42:19 +0200, s...@s...pl (Tadeusz Smal)
wrote:

>wedlug mnie sa kosacce syberyjskie
>:)

A wiesz, że popatrzyłam na zdjecia k.syberyjskich w googlach i są
całkiem podobne. Pewnie to te. A wcześniej wydawało mi się, że
syberyjskie z jakichś względów nie pasują, już nie pamiętam
dlaczego.
No i nie znalazłam w wyszukiwarce, co te syberyjskie mają p o d
ziemią :-)

Pozdrawiam i dziękuję
Anka

5. Data: 2003-04-29 09:41:48

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anula" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> całkiem podobne. Pewnie to te. A wcześniej wydawało mi się, że
> syberyjskie z jakichś względów nie pasują, już nie pamiętam

Bo Twój opis nie pasuje do syberyjskich:-) Kwiaty - 4 cm co najwyżej ,
liście u mnie były nawet do 70 cm, wąskie.

> No i nie znalazłam w wyszukiwarce, co te syberyjskie mają p o d
> ziemią :-)

Kłącza, zbite, cienkie, i raczej nie czerwone.

Czerwone i bardzo twarde ma I.ochroleuca, ale znowu reszta opisu nie pasuje.
Może to zwykły I.barbata, tylko ze średnich? Albo I.ensata (kaempferi) - ale
on wymaga ponoć sporo wilgoci?

Zaintrygowana, Basia.

6. Data: 2003-04-29 11:20:33

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 29 Apr 2003 11:41:48 +0200, "Basia Kulesz"
<b...@p...gliwice.pl> wrote:

> [...]
>Może to zwykły I.barbata, tylko ze średnich? Albo I.ensata (kaempferi) - ale

Czemu nic nie jest takie proste, jak się na początku wydaje?
Robiłam mu chyba zdjęcia w zeszłym roku, ale jeszcze spoczywają w
aparacie :-) W końcu się wezmę, wywołam i gdzieś powieszę, to
może będzie lepsze niż mój opis.
Zdecydowanie nie jest to roślina wymagająca szczególnych
warunków. Kosaćce bródkowe też jakoś inaczej się prezentują,
niepodobne raczej, no chyba że średnie, jakkolwiek one
wyglądają...
I.ensata z googli :-) ma zbyt rozłożone płatki, no i ta wymagana
wilgoć nie pasuje.
E, pewnie się okaże że jakiś najpospolitszy z możliwych :-)
Pójdę jeszcze rozgrzebać mu korzenie, jemu to nie zrobi różnicy,
a ja go lepiej opiszę :-)

Pozdrawiam,
Anka

7. Data: 2003-04-29 14:48:43

Temat: Odp: jaki to kosaciec?
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:b8lhbi$jgi$...@z...polsl.gliwice.pl...

> [...]
pasuje.
> Może to zwykły I.barbata, tylko ze średnich?

Opis najbardziej wskazuje na to, że to I. barbata tylko, że on kwitnie
bardziej wiosna niz latem. Łodygi, podbarwione u nasady na czerwono ma I.
versicolor

Pozdrawiam, Kaśka (równiez zaintrygowana)

8. Data: 2003-05-05 09:00:02

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 29 Apr 2003 16:48:43 +0200, "Katarzyna Tkaczyk"
<k...@e...com.pl> wrote:

>Opis najbardziej wskazuje na to, że to I. barbata tylko, że on kwitnie
>bardziej wiosna niz latem. Łodygi, podbarwione u nasady na czerwono ma I.
>versicolor

Hmm, przyjrzałam się jeszcze raz, rozgrzebałam ziemię, no i to
czerwone (intensywnie), co wspomniałam, to właśnie nasada łodyg.
Kłącza, jeśli w ogóle są, to b.krótkie, bo ich nie widzę, tylko
zbita kępka kosaćca.
To jeszcze pora kwitnienia pozostaje do ustalenia :-)
Trudno, trzeba się wstrzymać z rozstrzygnięciem aż wywołam
zdjęcia, a oryginał zakwitnie :-)

Pozdrawiam,
Anka

Trawa kępkowa