kartacze

1. Data: 2000-07-19 04:36:59

Temat: Re: kartacze
Od: Michael <...@...com> szukaj wiadomości tego autora

Tok jest. To sa kolduny.

Michal

1. Data: 2000-07-19 06:33:24

Temat: Odp: kartacze
Od: "ISIA" <i...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8...@K...Brywczynski...
> iziak <i...@p...wp.pl> wrote in message
>
> Kartacze to inaczej cepeliny. Po drugiej stronie granicy cepeliniai.
> Kołduny to naturalnie małe pierożki.
Małe pierożki to pielmieni (pielmieniai)

Pozdrowienia
ISIA

1. Data: 2000-07-19 08:33:27

Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

a ciasto robione jest z ziemniakow gotowanych (zmielonych) wymieszanych
ze startymi surowymi?
pozdrawiam,
Iza

1. Data: 2000-07-19 09:43:01

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

ISIA <i...@m...com.pl> wrote in message

| Małe pierożki to pielmieni (pielmieniai)

Mówiąc szczerze, nie wiem, jaka jest różnica między pielmieniai,
a koldunai. Pewnie chodzi o kształt (ale jak żywo jadłem
gł. kołduny w kształcie normalnych pierogów - bez sklejonych
rogów) oraz to, że kołduny powinny być z nieco cieńszego ciasta
nie przylegającego do farszu (farsz jest zwartą kuleczką).
Nazwę pielmieniai spotkałem będąc na Litwie tylko raz,
za to koldunai (także z niemięsnymi farszami) na każdym kroku.

--
Konrad J. Brywczyński "Mijaj zdrów
b...@w...pdi.net Otwarte okna"

1. Data: 2000-07-19 15:53:25

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

iziak wrote:

> a ciasto robione jest z ziemniakow gotowanych (zmielonych) wymieszanych
> ze startymi surowymi?
> pozdrawiam,
> Iza

Zupelnie bez ciasta, tylko sam "farsz" uformowany w podluzna kluske,
rzucony na rosol. To jak to nie byly kolduny, to co to bylo?
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-07-19 16:10:26

Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote:
> Zupelnie bez ciasta, tylko sam "farsz" uformowany w podluzna kluske,
> rzucony na rosol. To jak to nie byly kolduny, to co to bylo?
Pulpety?

Anetek
--
A...@c...ch | http://chall.ifj.edu.pl/~aneta/
Anything is good and useful if it's made of chocolate.

1. Data: 2000-07-19 21:08:13

Od: m...@a...net.pl (Marek Czajkowski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 19 Jul 2000 08:53:25 -0700, napisales w pl.rec.kuchnia co
nastepuje:

Pulpety,

Pozdrawiam,
Marek Czajkowski

--
----
Serwery WWW, konta e-mail

1. Data: 2000-07-20 08:16:26

Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pulpety,

to jak w koncu robi sie kolduny, a jak kartacze, bo juz nie moge sie
polapac?
Pozdrawiam,
Iza

____
chcesz poznac mnie od kulinarnej strony: pk.linux.gda.pl

1. Data: 2000-07-20 08:43:23

Od: "ISIA" <i...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Nazwę pielmieniai spotkałem będąc na Litwie tylko raz,
> za to koldunai (także z niemięsnymi farszami) na każdym kroku.
Pewnie nieporozumienie polega na tym co rozumiemy pod pojęciem "małe" ;-)
Pielmieni są mniej więcej rozmiarów pięćdziesięciogoszówki.
Istnieje też fantastyczny wynalazek ułatwiający robienie pielmieni.
Jest to rodzaj żeliwnej tacy z otworkami (wygląda mniej więcej jak plaster
miodu).
Kładzie się na to placek ciasta, w miejscu otworków wgniata się palcem
dołeczki, wkłada farsz (około pół łyżeczki) w każdy dołek i przykrywa drugim
plackiem ciasta. Po czym przejeżdża się po całości ze dwa razy wałkiem do
ciasta... i z otworków wypadają małe śliczne pielmieni :-) Zresztą nie
wyobrażam sobie jak to robiono wcześniej - katorżnicza robota ;-)
A mnie się moja pielmienica zapodziała przy przeprowadzce :-(

ISIA nostalgiczna

1. Data: 2000-07-20 10:25:09

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

| to jak w koncu robi sie kolduny, a jak kartacze, bo juz nie moge sie
| polapac?

Kołduny: niewielkie pierożki zwykle z mięsnym farszem, ciasto cienkie,
odstające od nadzienia. Często z rogami sklejonymi ze sobą (taki mały
pierścionek). Mogą być podawane same z jakąś okrasą lub jako dodatek
do zupy (rosół, barszcz).

Kartacze: spore, podłużne pyzy. Nie jestem pewien (nigdy sam nie robiłem),
ale chyba pyzy robi się z mieszanki ziemniaków surowych i gotowanych,
a kartacze z samych surowych. Proszę w razie czego skorygować.

--
Konrad J. Brywczyński should it be implausible
b...@w...pdi.net that a man can supervise

szczyt nudy?
sałatki
twaróg