kubek do yerba-mate

1. Data: 2004-09-30 09:11:42

Temat: kubek do yerba-mate
Od: "sov." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Kupilem sobie kubek do yerba-mate ale nie z tykwy tylko taki drewniany (tez
przeznaczony do picia yerby). Czy to nalezy czyms konserwowac? On generalnie
przemaka. Robi sie mokry/wilgotny kiedy jest w nim yerba. Czy to norlmalny
objaw? Jak sie tego pozbyc?
Co mam zrobic by sie nie zniszczyl np. w czasie dluzszego nieuzywania (by
nie popekal lub cos innego).
Jesli ktos cos poradzi - bede wdzieczny.
sov

1. Data: 2004-09-30 09:18:33

Temat: Re: kubek do yerba-mate
Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

sov. wrote:
> [...]
> przemaka. Robi sie mokry/wilgotny kiedy jest w nim yerba. Czy to norlmalny

jesli przecieka to nie jest dobry objaw
co zas do przygotowania to wiem tylko jak to sie robi z tykwa -
wsypujesz 2/3 yerby i zalewasz goraca, ale nie wrzaca woda - zostawiasz
tak co najmniej na dobe
wiecej info - http://hyperreal.info/drugs/go.to/art/327

wiku

1. Data: 2004-09-30 09:30:10

Od: Ti`Ana <yennefer12*antyspam*@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 30 Sep 2004 11:11:42 +0200, Waćpanna lub Waćpan *sov.*, w
wiadomości news:<news:cjgiqt$3pk$1@nemesis.news.tpi.pl> zawarł, co
następuje:

> [...]
> nie popekal lub cos innego).
> Jesli ktos cos poradzi - bede wdzieczny.

Ja wszelakie drewniane rzeczy konserwuję olejem jadalnym, nacieram szmatką i
w przypadku desek do krojenia całkiem nieżle się to sprawdza, nie namakają
aż tak i nie przejmują za dużo zapachów.
--
Pozdrawiam, Ti`Ana
"Wbrew obiegowej opinii langusta żywi się wyłącznie owocami morza,

1. Data: 2004-09-30 09:46:41

Od: "juras" <j...@m...ru> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ti`Ana" <yennefer12*antyspam*@go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> w przypadku desek do krojenia całkiem nieżle się to sprawdza, nie namakają
> aż tak i nie przejmują za dużo zapachów.

Ja bym nie ryzykowal z wprowadzaniem "obcych " zapachow do Yerba mate,
podobny objaw mialem z mate z owocu tykwy, ale tam w instrukcji bylo, ze
nalezy zalac goraca woda i zostawic, nastepnego dnia nalezy wyskrobac
lyzeczka z pozostalosci tykwy i uzywac . Generalnie drzewo i inne materialy
podobne, same sie uszczelniaja majac kontakt z woda. Mozna w poczatkach
uzywania stawiac na podstawce, na pewno sie uszczelni samo.Nie uzywaj
zadnego oleju, nasiaknie i mozesz wyrzucic, przejdzie oliwa i po
"herbacie" -:))))))
Napisz jakiej Yerba mate uzywasz i gdzie kupujesz
Pozdrawiam
juras

1. Data: 2004-09-30 10:16:23

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ti`Ana wrote:
> Ja wszelakie drewniane rzeczy konserwuję olejem jadalnym, nacieram szmatką i
> w przypadku desek do krojenia całkiem nieżle się to sprawdza, nie namakają
> aż tak i nie przejmują za dużo zapachów.

oj nie, olej popsuje smak yerby na wiele parzen

wiku

1. Data: 2004-09-30 13:37:12

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

sov. <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> nie popekal lub cos innego).
> Jesli ktos cos poradzi - bede wdzieczny.

Wiesz...Zwykle w tykwach czy kubkach drewnianych to sie tylko parzy yerba.
Bez wnikania w szczegoly, jesli chcesz sie bawic w "tradycyjne" zaparzanie,
to uzyj kubka z drewna lub lepiej z tykwy do parzenia, ale po zaparzeniu pij
w normalnym kubku. Zreszta w samej Argentynie uzywa sie czesto szklanych
dzbankow do parzenia yerby i pije sie w czym popadnie :-)))

A jesli sie upierasz przy drewnianum kubku to go najpierw "zapraw": wsyp
yerba, zalej wrzaca woda, przykryj spodkiem i postaw (na podstawce, bo
bedzie ciekl) na jeden dzien. Wylej plyn, dobrze umyj kubek w srodku (beda
farfocle i blonki) bez uzycia srodkow chemicznych i powtorz ten zabieg
jeszcze dwukrotnie. Kubek nie powinien juz ciec przy regularnum uzywaniu no
i smak yerby sie poprawi. W zaleznosci jaka yerba lubisz, to albo dodaj
cukru do yerby albo nie, bo yerba z zaparzona w kubku zaprawionym yerba
cukrem bedzie smakowala inaczej.

1. Data: 2004-09-30 14:19:20

Od: "juras" <j...@m...ru> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM eL" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> w normalnym kubku. Zreszta w samej Argentynie uzywa sie czesto szklanych
> dzbankow do parzenia yerby i pije sie w czym popadnie :-)))

Jakiee zaparzanie , tradycyjnie pije sie w mate za pomoca rurki zwanej
bombila i dowcip polega na wielokrotnym zalewaniu ciepla woda z termosu.
Mozna zalewac mate, czyli pojemnik do szesciu razy. Jak ktos sie uprze to
i yerba jest i w torebkach exspresowych, mozna i do szklanki. Polacy tez
maja "patent" na zaparzanie kawy, popularne "zaparzanie z fusami", jak to
wyglada i smakuje to kazdy z nas wie, jak ma sie to zaparzania kawy np.po
turecku i smaku, to tez chyba wiemy.
juras

1. Data: 2004-09-30 14:29:23

Od: "sov." <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Napisz jakiej Yerba mate uzywasz i gdzie kupujesz
> Pozdrawiam
> juras

Jestem poczatkujacy w temacie. Kupilem yerba-mate z yer-vita (sklep
wysylkowy) http://www.yervita.home.pl/
Ten odnosnik znalazlem na stronie Cejrowskiego z WC :-)
Generalnie ceny w tym sklepie wysylkowym stanowia 1/3 cen sklepowych (w
sklepach z herbatą 100 g yerby kosztuje od 12 zl w gore, sprzet czyli tykwa
i bombilla po ok. 50 zl).
Co do jakosci zakupionej yerby to nie wiem. Wczoraj troche wypilem. Bylo
niezle. Ale moze to jeszcze nie to. W tym sklepie internetowym jest tylko
zielona yerba. W noramalnym sklepie kupilem sobie troche takiej yerby z trwą
cytrynowa. Zapach ma super. Zobaczymy jak bedzie smakowac.
sov.

1. Data: 2004-09-30 14:33:32

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> Wiesz...Zwykle w tykwach czy kubkach drewnianych to sie tylko parzy yerba.

skad ten pomysl ???

> Bez wnikania w szczegoly, jesli chcesz sie bawic w "tradycyjne" zaparzanie,
> to uzyj kubka z drewna lub lepiej z tykwy do parzenia, ale po zaparzeniu pij
> w normalnym kubku.

bez wnikania w szczegoly - yerba mate zalewa sie woda (wielokrotnie) i
pije przez bombille Z TYKWY, napoj ten jest bardzo czesto pity na
zewnatrz (stad termosy i tykwy na sznurku) co mozesz zaobserwowac np.
na trybunach kibicow podczas meczu dajmy na to w argetynie
i kazdy tam pije z tykwy i przez bombille
pomijajac absurdalnosc samego pomyslu zalewania yerby w tykwie po to by
przelewac ja pozniej do kubkow to zwroc uwage, ze poza tykwa i termosem
trzeba by jeszcze nosic dodatkowo kubek :)
sposobow picia yerba mate rzeczywiscie jest wiele (np. urygwajski rozni
sie od argentynskiego), ale nigdy nie slyszalem, zeby rozlewac ja z
tykwy do kubkow (co z fusami???)
jesli upierasz sie przy swoim pomysle wskaz prosze jakies wiarygodne zrodlo

wiku

1. Data: 2004-09-30 14:49:56

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

juras <j...@m...ru> napisał(a):

> [...]
> wyglada i smakuje to kazdy z nas wie, jak ma sie to zaparzania kawy np.po

Hmmm...Tradycyjnie..??? Uwielbiam teoretykow ...

Po pierwsze primo to rurka ta (zwykle, bo sa inne nazwy) nazywa
sie "bombilla."
Po drugie primo to (zwykle i bez fermatacji, bo yerba mate mozna
fermentowac) zaparza sie yerba tak:

Do "mate" (pojemnika, kubka) wrzuca sie pociete liscie "yerba" mniej wiecaj
do 3/4 wysokosci "mate."
Nakrywa sie "mate" reka, odwraca i delikatnie potrzasa, aby najmniejsze
czesci lisci "yerba" wyladowaly na gorze, po czym *delikatnie* sie "mate"
odwraca. W ten sposob male kawalki lisci yerba nie beda zatykaly rurki przy
piciu.
Nalewa sie troche wrzatku - ostroznie, bardzo powoli i przy brzegu naczynia.
Jak cala woda wsiaknie w liscie - po paru sekundach - dolac nieco wiecej
wrzatku. Dolewac wrzatek - za kazdym razem odczekujac pare sekund - az
liscie przestana nasiakac wrzatkiem. Kiedy przestac? Zalezy to od lisci...
Zatkac palcem koniec "bombilla" (rurke z cedzikiem do picia) i szybkim
ruchem wlozyc ja az do dna naczynia. Ciagnac powoli (bo yerba goraca...)
Przy wkladaniu zatkac palcem aby farfocle nie zatkaly rurki przy wkladaniu.

Proces zalewania i picia powtarza sie az powstaly plyn jest bez smaku, co
zalezy od jakosci lisci i od pojemnosci naczynia ("mate") - zwykle 4-5 razy
ale nie ma na to reguly. Woda musi byc goraca. Mozna (a nawet trzeba)
dzielic sie yerba mate z innymi z tego samego naczynia.

No a inny "tradycyjny" sposob to zaparzenie yerba mate jak herbaty: w
naczyniu z pokrywka zalewamy lisci spora iloscia wrzatku i
pozwalamy "naciagnac." Nazywane to jest mate cocido.

Do yerba mate czesto dodaje sie np. miety no i bardzo czesto parzy sie ja
uzywajac goracego mleka.

--
><eM eL><Washington, D.C.><
><The worst defense is a bad offense><

Bezy
Jakie ciasto na niewyrośniętym biszkopcie ?? :-(
Lasagne - Wasze przepisy:)
Figi kandyzowane - co zrobić?
RAFAELLO - pychota !!!!!!!!!!!