miód

1. Data: 2001-11-13 21:56:14

Temat: miód
Od: "Marcin Muszynski" <m...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jaki miód najlepszy (o najlepszych wlasciwosciach) do wszystkiego? Jaka
powinien miec konsystencje - szklisty i lejacy, czy raczej twardszy i
matowy. Ja wiem tylko ze powinien byc pszczeli ;). Czy ktos wie na ten temat
troche wiecej niz ja?
pozdrawiam
EMila

1. Data: 2001-11-13 22:28:48

Temat: Re: miód (długie)
Od: "Kaliope" <k...@p...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powinien miec konsystencje - szklisty i lejacy, czy raczej twardszy i
> matowy. Ja wiem tylko ze powinien byc pszczeli ;). Czy ktos wie na ten

Hejeczka!

No to proszę oto informacja:

"Miód pszczeli jest jednym z nielicznych naturalnych produktów
węglowodanowych wykorzystywanych przez ludzi od najdawniej zamierzchłych
czasów. Należy on do artykułów spożywczych, które powinny wchodzić w skład
codziennych posiłków dzieci, młodzieży i dorosłych. Stałe spożywanie miodu
przyczynia się do wzmożonego rozwoju umysłowego, zwiększonej odporności
organizmu na choroby. Poprzez swoje właściwości łagodzi on działanie
niekorzystnych czynników wpływających na organizm ludzki. Nowe badania i
obserwacje nad stosowaniem miodu w lecznictwie potwierdzają jego działanie
przeciwbakteryjne. Za stosowaniem miodu przemawia również fakt, że dzięki
zawartości w nim 21 pierwiastków, jest on ważnym czynnikiem pobudzającym
układ immunologiczny organizmu. Podawanie miodu wyraźnie poprawia metabolizm
przemiany węglowodanowej, odtruwa organizm, leczy choroby wrzodowe żołądka i
dwunastnicy, wątroby, gruźlicę skóry i choroby oczu. Dla chorych na
cukrzycę, miód zawierający zaledwie 2% sacharozy może w pewnym stopniu
zastąpić znajdującą się w sprzedaży fruktozę. Ciągły pośpiech, wytężona
praca to podatny grunt do występowania chorób na tle nerwowym. Bezpośrednią
przyczyną tych schorzeń są bardzo często wszelkiego rodzaju używki, jak
mocna kawa, tytoń, alkohol. Środki te, zwłaszcza zażywane w nadmiarze, są
trucizną dla organizmu, zmniejszenie ich toksycznego działania można
osiągnąć przez spożywanie miodu. W celu lepszego wykorzystania właściwości
leczniczych miodu, wskazane jest spożywanie go w postaci roztworu wodnego
przygotowanego na 10 - 12 godzin przed wypiciem. Przez ten czas aktywizują
się substancje o charakterze biokatalizatorów co powoduje wyższe jego
działanie antybiotyczne nawet do 220 razy. Miód jest stężonym roztworem
głównie cukrów prostych, glukozy i fruktozy. Występują w nim również
niewielkie ilości sacharozy, dekstryn miodowych oraz innych cennych
substancji takich jak enzymy, kwasy organiczne, związki mineralne, związki
azotowe, witaminy, olejki eteryczne, barwniki inne. Większość miodów, a
nasze krajowe wszystkie, po pewnym czasie ulega krystalizacji, tzn. ze stanu
ciekłego przechodzą w stan stały. Istnieje szereg czynników, które mają
wpływ na szybkość przebiegu krystalizacji miodu. Proces krystalizacji jest
bardzo ciekawym i charakterystycznym zjawiskiem spotykanym bardzo często w
przyrodzie. Polega on na tym iż wokół ośrodków krystalizacji tzw. kryształów
zarodowych, narastają kryształy różnej wielkości i różnego kształtu, co
powoduje że raz są to drobniutkie, prawie jednolite kryształki występujące w
całej masie miodu, innym razem grube, dosyć twarde kryształy osadzające się
w płynnym "osoczu" miodowym (miód gryczany). Wszystko to powoduje że
konsumenci miodu wolą miód płynny.

MIÓD WIELOKWIATOWY.
Pochodzący z nektaru różnych kwiatów. Barwa od jasnokremowej do herbacianej.
W smaku łagodny, słodki. Polecany przy alergiach i katarze siennym. Miody po
pewnym czasie ulegają krystalizacji tzn. ze stanu ciekłego (patoki)
przechodzą w stan stały (krupiec), zmieniając barwę na jaśniejszą. Jest to
naturalny proces fizyczny nie majacy żadnego wpływu na wartość miodu.
Podgrzewając go np. w wodzie do temp. max 45 ° C doprowadzamy bez szkody do
stanu płynnego.
MIÓD AKACJOWY
Miód o barwie jasnokremowej, w smaku delikatny, bardzo słodki, lubiany przez
dzieci. Zaiwera dużą ilość fruktozy dlatego powoli ulega krystalizacji.
Stosuje się w leczeniu nadkwasoty żołądka jak i zaburzeń przewodu
pokarmowego nerek i dróg moczowych.
MIÓD LIPOWY
Posiada barwę zielonkawo-jasnobursztynową, smak trochę pikantny, w zapachu
aromatyczny. Działa uspokajająco i antyseptycznie. Tradycyjnie stosowany
przy przeziębieniach i w stanach niepokoju.
MIÓD GRYCZANY
Barwa ciemnoherbaciana, posiada silny zapach i ostry bardzo
charakterystyczny smak. Poleca się na zrastanie kości po złamaniach. Zawiera
znaczną ilość magnezu. Dlatego stosowany jest w diecie antynowotworowej oraz
w leczeniu schorzeń na tle miażdżycowym.
MIÓD WRZOSOWY
Miód wrzosowy w stanie płynnym ma barwę czerwonobrunatną i konsystencję
galaretowatą, silnie aromatyczny w smaku mało słodki, lekko gorzkawy.
Stosowany przy zaburzeniach dróg moczowych i gruczołu krokowego (prostaty)
Profilaktycznie polecany dla panów po trzydziestce.
MIÓD SPADZIOWY
Miód spadziowy posiada przeważnie zabarwienie ciemno-brunatne, aromat słaby
lekko korzenny lub żywiczny. Ma zastosowanie w leczeniu schorzeń górnych
dróg oddechowych.
MIÓD SPADZIOWO - NEKTAROWY
Jest pochodzenia mineralnego. Powstał ze spadzi i nektaru roślin kwiatowych.
Czarakteryzuje się brunatną barwą, posiada słabo wyczuwalny korzenny zapach,
smak łagodny czasami lekko gorzkawy. Krystalizuje szybciej niż miód
spadziowy. Właściwości lecznicze pośrednie między miodami kwiatowymi, a
spadziowymi.
MIÓD SPADZIOWY Z DRZEW IGLASTYCH
Miód spadziowy (sosny, świerka, jodły) posiada zabarwienie od koloru
brązowego poprzez ciemny brąz do prawie czarnego z zielonkamym odcieniem,
silny charakterystyczny zapach przypominający igliwia lub żywicy. Smak
przyjemny, łagodny. Wolno krystalizuje, krystalizacja gruba, kaszkowata.
Miód ten jest bardzo bogaty w biopierwiastki. Polecany w leczeniu anemii
rekonwalescentów po ciężkich chorobach, operacjach, w leczeniu nerwicy
serca, miażdżycy mięśnia sercowego i innych schorzeniach
sercowo-naczyniowych, przeciw infekcjom, przeziębieniu, chorobach układu
oddechowego, zaparciach. Posiada właściwości antyseptyczne.
MIÓD MNISZKOWY
Miód mniszkowy ma jasnożółty kolor, przyjemną woń kwiatów mniszka, smak
łagodny, krystalizacja drobna.Polecany przy chorobach żołądka, zaburzeniach
trawienia, chorobach jelit, chorobach nerek i dróg moczowych oraz chorobach
wątroby.

No i to tyle... Nie myślcie, że jestem taka mądra info pochodzi ze strony
http://www.pasiekawedrowna.republika.pl , kiedyś szukałam informacji o
pasiekach i akurat miałam w ulubionych ... Zawsze mnie fascynowała skąd
pszczelarze wiedzą gdzie lataja ich pszczoły i jaki będzie miód ;-))))

Pozdrawiam,

Kaliope

PS To żeby było jeszcze bardziej miodowo to dorzucam miodowy przepis:

Midowniczki

25 dkg mąki
125 g miodu
10 dkg cukru
jajko
pół łyżeczki sody
przyprawa piernikowa
bakalie
Miód podgrzać, wymieszać na gładką masę z cukrem i jajkiem, dodać makę,sodę,
przyprawę i bakalie, wyrobić ciasto, rozwałkować i wykroić ciasteczka. Piec
w średnio nagrzanym piekarniku.

1. Data: 2001-11-14 00:59:02

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> MIÓD SPADZIOWY Z DRZEW IGLASTYCH

Mniammm... Polecam, jak dla mnie to najlepszy (moze z przyzwyczajenia - moje
pszczoly zbieraly taki).

> http://www.pasiekawedrowna.republika.pl , kiedyś szukałam informacji o
> pasiekach i akurat miałam w ulubionych ...

Od tej chwili tez juz mam w ulubionych :o))

> Zawsze mnie fascynowała skąd
> pszczelarze wiedzą gdzie lataja ich pszczoły i jaki będzie miód ;-))))

To zalezy od sezonu i miejsca np. kwitnie lipa, a ule stoja pod lipami lub w
lesie i td. Moje kiedys tak staly (echhh... co to za czasy...). W sezonie
lipy spiewaly (tak zawsze mowil moj dziadek) :o)) . A jako ciekawostke moge
powiedziec, ze pszczoly po jakims czasie rozpoznaja gospodarza. Kiedys w to
nie wierzylam, ale potem przekonalam sie, jak sie mowi, na wlasnej skorze
;o)

Rozmarzona o starych brzeczacych czasach i spiewajacych lipach
Bozenka z Wilna :o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
=================================
Galeria grupy: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
Archiwum: http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-11-14 01:25:32

Od: "Don Pablo" <c...@d...pl.eu.org> szukaj wiadomości tego autora

Mała ciekawostka (jak sądzę)

Ostatnimi czasy będąc u rodzinki w byłym jeleniogórskim, dostałem słoik
miodu... z mleczy.
Robi się go z kwiatostanu ww roślinki. Ślicznie pachnie i wygląda jak miód
pszczeli. Nie wiem jak smakuje (podobno pyszny) bo boję się spróbować ;o)))
Jakby ktoś chciał przepis to dajcie znać.

Don Pablo

1. Data: 2001-11-14 01:44:23

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem jak smakuje (podobno pyszny) bo boję się spróbować ;o)))
> Jakby ktoś chciał przepis to dajcie znać.

To ja moge sprobowac, tak caly sloik... Nie ma problemu ;o)))) Wyslij :o)

Bozenka z Wilna :o)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-11-14 07:40:31

Temat: Re: miód (d?ugie)
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>"Miód pszczeli jest jednym z nielicznych naturalnych produktów

FANTASTYCZNE!!!
Miod kocham, a takie informacje to w ogole....aaa

od lat paru pije moja lemoniadke skaldajaca sie z przegotowanej
wody, bardzo cieplej, miodu i cytryny, co sobie naciaga czas
jakis. Ktosmi powiedzial, ze mardze robie, bo miod ma w sobie
pylki, a jak ja cierpie na katar sienny, to tak jak bym sie
powoli zaszczepiala przeciw niemu. dziala tak sobie, ale
podejrzewam ze ja czesto te ppylki (i miod) zabijam, bo jeje za
goraca wode...
ale i tak mi to smakuje BARDZO

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-11-14 14:29:56

Temat: Re: miód
Od: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Muszynski <m...@a...waw.pl> wrote in message
> [...]
> powinien miec konsystencje - szklisty i lejacy, czy raczej twardszy i
> matowy. Ja wiem tylko ze powinien byc pszczeli ;). Czy ktos wie na ten

Jaki miod (tzn z jakich kwiatow) to rzecz smaku i gustu. Najwazniejsze, zeby
byl cold extracted (nie wiem, jak to bedzie opisane po polsku i czy takie
rozroznienie w miodzie kupnym jest). Jak sie nie da cold extracted, to
polecalabym miod w plastrach, ktore sie odlamuje i wysysa. Wtedy wiesz, ze
nie bylo zadnej obrobki. U nas w Australii pokazal sie niedawno tzw
medihoney, z Nowej Zelandii, piekielnie drogi, ale jest on aktywny
bakteriobojczo i zalecany przy chorobach gardla, wrzodach w buzi, a nawet do
przylozenia na trudnogojace sie rany. Dobrze byloby wiedziec, z jakiego
rejonu tez miod pochodzi (zanieczyszczenie srodowiska itd - lepiej, zeby
bylo 'daleko od szosy'). Nie uzywam duzo miodu, wiec pozwalam sobie na
drogi... :-) - po prostu czasem zjem lyzeczke prosto ze sloika, bo podobno
nie powinno sie podgrzewac go do ponad 40 C - wiec kupowanie miodu z zimnego
wycisku i uzywanie go w herbacie to troche moim zdaniem marnotrawstwo. Ale
moze jak purystka przesadzam. To tyle moje 3 grosze :-)
Ania

1. Data: 2001-11-14 19:23:15

Od: "Marcin Muszynski" <m...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> napisał w wiadomości
> [...]
> wycisku i uzywanie go w herbacie to troche moim zdaniem marnotrawstwo. Ale
> moze jak purystka przesadzam. To tyle moje 3 grosze :-)

To znaczy, że jeśli do dość ciepłej (pow. 40 C) herbaty z cytryną dodam
miód, to wszystko co w nim najlepsze przepada??? Postanowiłam, ze względu na
swoje i mojego "w drodze" dziecka zamiast cukru używać miodu, ale chicałabym
by zachował jak najbardziej pełną wartość.
EMila

1. Data: 2001-11-14 22:15:41

Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson wrote:

> [...]
> jakis. Ktosmi powiedzial, ze mardze robie, bo miod ma w sobie
> pylki, a jak ja cierpie na katar sienny, to tak jak bym sie

I ja tez Ci powiem, ze madrze robisz, bo taka herbatka z sama cytryna jest
wspanialym tonikiem na watrobe, szczegolnie z samego rana na pusty zoladek.
pozdrawiam :)
Kasia niepalaca

1. Data: 2001-11-15 13:23:43

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To znaczy, że jeśli do dość ciepłej (pow. 40 C) herbaty z cytryną dodam
> miód, to wszystko co w nim najlepsze przepada???

Niestety, ale tak. Miodu nie powinno sie podgrzewac powyzej 40-45 C, wiec
lepiej zafunduj sobie i przyszlemu maluszkowi napoj Krysi T. (tylko cieply,
nie goracy).

Bozenka z Wilna :o)

Raclette
Raclette