oksydowanie aluminium

1. Data: 2004-02-01 23:13:50

Temat: oksydowanie aluminium
Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy da się domowym sposobem zmatowić aluminium? Z aluminium błyszczącego
chcę uzyskać aluminum podobne do oksydowanego, a jeśli się da - oksydowane.
Będę wdzięczny za wskazanie odpowiedniego środka/ sposobu jeśli taki
istnieje. Od razu napiszę, że drobny papier ścierny już rozważałem i szukam
czegoś innego - najchętniej jakiejś chemii działającej powierzchniowo.

1. Data: 2004-02-02 01:13:00

Temat: Re: oksydowanie aluminium
Od: "zbisa" <zbisa@SPAM_FUJzr.ita.pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy da się domowym sposobem zmatowić aluminium? Z aluminium błyszczącego
> chcę uzyskać aluminum podobne do oksydowanego,

mozesz poprobowac wytrawic to cos w wodnym roztworze NaOH (wodorotlenek
sodu) do dostanie w praktycznie kazdym sklepie chemicznym. Niektore
wynalazki do przetykania rur kanalizacyjnych chemicznym sposobem to
czysciutki NaOH - nawet w kioskach Ruchu to-to widzialem :-)
Jesli chcesz wstepnie potraktowac tan przedmiot papierem sciernym (np.
krawedzie, usuniecie siakis wad czy plam) to rzeczywiscie naj... naj
drobniejszym i koniecznie na mokro.
Z wodorotlenkiem sodu musisz uwazac - wyjatkowo zraca zaraza! Uwielbia tez
pryskac!!! Aby przyspieszyc caly eksperyment rozpuszczalem NaOH w cieplej
wodzie - uwazaj w czym robisz roztwor - naczynie musi wytrzymac spore
temperatury! Podczas trawienia podnosi sie temperatura roztworu, plyn lubi
pryskac!!! Uwazaj na dobra wentylacje - rob to na otwartym powietrzu lub pod
solidnym wyciagiem. Podczas trawienia wydziela sie w postaci pecherzykow
mocno duszacy gaz. Tempo wzrostu temperatury, intensywnosc pryskania i ilosc
wydzielanego gazu zalezy od powierzchni obrabianego przedmiotu - im wieksza
tym gorzej. Nie przejmuj sie jesli trawiony przedmiot zacznie pokrywac sie
brunatnym lub czarnym nalotem - jest nietrwaly i jesli uznasz ze trawienie
zakonczone to "poczernialy" przedmiot wrzuc do lekkiego roztworu ktoregos z
najpopularniejszych kwasow. Nalot znika jak reka adjal - pozostaje sliczne
wytrawione aluminium. Powodzenie tej calej operacji i jej skutecznosc jest
uzaleznione od rodzaju aluminium ktore chcesz obrabiac - poprobuj . Po
wytrawieniu aby na przedmiocie nie pozostawiac np. sladow palcow namydl
sobie rece i umyj ten przedmiot (namydlajac go rekoma) pod ciepla woda.
Polecam Ci ksiazke "Chemia praktyczna dla wszystkich" byly chyba trzy
wydania - najfajniejsze sa te pierwsze - przepisy wylozone "kawa na lawe".
pozdrawiam! zbisa

1. Data: 2004-02-02 23:21:50

Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Supe opis, dzięki! Spróbuję.
Pzdr
MC

Użytkownik "zbisa" <zbisa@SPAM_FUJzr.ita.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Polecam Ci ksiazke "Chemia praktyczna dla wszystkich" byly chyba trzy
> wydania - najfajniejsze sa te pierwsze - przepisy wylozone "kawa na lawe".

lakier bezbarwny do stali
kto ma schody na stalowej konstrukcji nosnej?
zeskrobanie farby - jakies skuteczne tachniki???
listwa na plycie gipsowo-kartonowej?
parkiet + lakier? + olej?