okulista vs optyk, a astygmatyk ma dylemat

1. Data: 2005-05-19 19:09:31

Temat: okulista vs optyk, a astygmatyk ma dylemat
Od: "slepydzim" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kłaniam się wszystkim nisko zwracając się z prośbą o radę. Kilka lat temu
zdecydowalem się na wizytę w prywatnym gabinecie okulistycznym. Po badaniu (na
takiej elektonicznej maszynce ;)i przed tablicą ) p.okulistka stwierdzila
astygmatyzm, otrzymalem receptę i zakupilem okulary. Dane na recepcie:
OP - Sfera 0,0 : Cylinder +0,5 : Oś 90 st
OL - Sfera +0,5 : Cylinder +0,5 : Oś 104 st
W okularach mniej mi się oczy męczą niż bez, widzę lepiej, mogę dluzej czytać
czy też pracować przed monitorem bez odpoczynku. Minęlo 6 lat, postanowilem
zbadac sobie ponownie oczy - wielogodzinne ślęczenie przed monitorem coraz
bardziej mi dokucza - udalem się ponownie do tego samego gabinetu. Takie same
badanie i na recepcie takie dane:
OP - Sfera 0,0 : Cylinder +0,5 : Oś 180 st
OL - Sfera +0,75 : Cylinder +0,5 : Oś 180 st
Zabralem też wydruk z tej elektonicznej maszynki, na ktorym w podsumowaniu są
takie dane:
R - SPH -0,75 : CYL -0,50 : AX 63
L - SPH +0,75 : CYL +0,50 : AX 180
Rozumiem, ze SPH to Sfera, itd...
Z receptą udalem się do Optyka, z uwagi na to, ze na recepcie 0,0 bylo
niewyrażnie napisane pokazalem też wydruk. Pani optyk stwierdzila, że recepta
jest nieprawidlowo wypisama. Wrocilem do pani okulistki, okazalem jej wydruk,
receptę sprzed 6 lat i aktualną, poprosilem o sprawdzenie mowiąc o
wątpliwościach pani optyk. Pani okulistka sprawdzila recepty i wydruk, po czym
powiedziala, że recepta jest prawidlowa i to pani optyk się myli. Podziękowalem
i... komu tu wierzyć ? Kupić okulary wedlug tej recepty czy udać się do innego
okulsty ?
Będę wdzięczny za odpowiedzi. Z gory dzięki.

2. Data: 2005-05-23 05:45:31

Temat: Re: okulista vs optyk, a astygmatyk ma dylemat
Od: firma mm <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

do innego okulisty idź
mnie raz źle automat zmierzył wadę wzroku bo był zepsuty

3. Data: 2005-06-02 20:29:54

Od: "slepydzim" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> do innego okulisty idź
> mnie raz źle automat zmierzył wadę wzroku bo był zepsuty

Dzięki za odpowiedź. Bylem u kolejnego okulisty, tym razem w przychodni, a tam:
badanie przed tablicą, zakroplenie atropino-podobnej substancji i....
skierowanie na badanie oka do zakladu optycznego (w przychodni brak takiego
sprzetu), zresztą do tego samego optyka o ktorym pisalem wczesniej. Wynik
zadziwiający ( w prawy oku z - zrobił sie + ) :
R - SPH +2,0 : CYL +0,25 : AX 77
L - SPH +4,0 : CYL +0,00 : AX 180
Pani optyk tak mnie pożalowala ;) (pamiętając wczesniejsze wyniki), że nie
chciala przyjąć zapłaty za badanie :)
Wrócilem do przychodni, pokazalem wynik, (rownież ten wczesniejszy + recepty),
pani okulistka zbadala oczy na "maszynce" zwanej chyba javal i i wystawila
następującą receptę:
R - Sfera +1,5 : Cylinder +0,25 : Oś 77
L - Sfera +3,0 : Cylinder - : Oś -
Nic z tego nie rozumiem. :( Nie wiem, ktora recepta jest dobra, jakie okulary
powinienem nosić. Wiem jedno, będę szukał fachowca poza moim miejscem
zamieszkania. Chyba, że.... ktoś na grupie fachowym okiem spojrzy na dane,
ktore podalem, oświeci mnie i okaże się, ze kolejna wizyta jest zbędna.

4. Data: 2005-06-04 20:37:15

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ktore podalem, oświeci mnie i okaże się, ze kolejna wizyta jest zbędna.

ale w czym jest teraz problem? Recepta na nowe okulary jest wg mnie zgodna z
wynikiem badania. A badanie zostalo przeprowadzone (wg tego jak opisujesz)
prawidlowo.

pozdr.

casus

5. Data: 2005-06-09 05:28:49

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wynikiem badania. A badanie zostalo przeprowadzone (wg tego jak opisujesz)

Najbardziej niepokoi mnie roznica w wynikach prawego oka.
R SPH -0,75 : CYL -0,50 : AX 63
R SPH +2,0 : CYL +0,25 : AX 77
Jednego dnia sa to wartosci minusowe, drugiego plusowe.
(minusowe wartosci wychodzily dwa razy, na dwoch roznych "maszynach", badanie
robione w odstępie kilkunatu minut))
Czy to możliwe, ze oba wyniki sa prawidlowe, że raz SPH, CYL są "-",a po
zakropleniu są "+" ?

6. Data: 2005-06-09 12:17:07

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
badanie
> robione w odstępie kilkunatu minut))
> Czy to możliwe, ze oba wyniki sa prawidlowe, że raz SPH, CYL są "-",a po

najblizsze prawdzie sa po zakropieniu, gdyz przynajmniej czesciowo jest
porazona akomodacja i wynik jest najblizszy obiektywnemu, chociaz zawsze w
przypadkach watpliwych nalezy zrobic skiaskopie. Czesto przy badaniu
komputerowym na waska zrenice wada plusowa pokazuje sie jako nieduzy minus i
powoduje bledy w zapisywaniu okularow.

pozdr.

casus

7. Data: 2005-06-10 18:27:41

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przypadkach watpliwych nalezy zrobic skiaskopie. Czesto przy badaniu
> komputerowym na waska zrenice wada plusowa pokazuje sie jako nieduzy minus i

Dziekuje za wyjasnienie. Pani okulistka u ktorej dzisiejszego dnia badałem oczy
podobnie tlumaczyla. Bylem bowiem z kolejna wizyta, po zasiegnieciu opini
wybralem sie do wiekszego miasta, do Pani okulistki, która to badala oczy
koledze zeszlego roku. W porownaniu z poprzednimi, bylo to dokladne badanie.
Zostalem poinstruowany w trakcie badania komputerowego jak mam patrzeć, dość
dlugo trwalo badanie przed tablicą - "przymierzalem wiele szkiel", "musialem
pracować oczami" itd. W efekcie otrzymalem nastepujace recepty:
okulary "do chodzenia", do dali:
R - SPH +1,0
L - SPH +2,0
okulary do czytania i pracy przed monitorem", do bliży:
R - SPH +2,0
L - SPH +3,0
Dowiedzialem sie tez, ze nie mam astygmatyzmu tylko nadwzrocznosc... Ufny w
profesjonalizm Pani okulistki, okulary kupilem. Czy slusznie ? Pozyjemy,
zobaczymy ;)

8. Data: 2005-06-10 19:31:50

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

3...@n...onet.pl,
Użytkownik <s...@p...onet.pl>:

> Zostalem poinstruowany w
> trakcie badania komputerowego jak mam patrzeć

Jak brzmiala ta instrukcja?

--
Robert

9. Data: 2005-06-10 20:01:57

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak brzmiala ta instrukcja?
>
> --
> Robert

nie rozgladac sie, tylko na balonik, albo lodeczke patrzymy:-)))) I bez
wysilania wzroku...on sie sam nastawi;-)))))
casus

10. Data: 2005-06-11 15:57:34

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>

> nie rozgladac sie, tylko na balonik, albo lodeczke patrzymy:-)))) I bez
> wysilania wzroku...on sie sam nastawi;-)))))

Hmmm. Trudno mi dokladnie powtórzyc słowo w slowo polecenia Pani okulistki,
istotne jest to, ze mialem za zadanie patrzeć na obrazek tak jak by był on w
odleglosci kilku metrow. Moze dlatego, mimo iż badanie bylo "bez kropel", w
prawym oku wartości byly plusowe ? Dokladnie w podsumowania na wydruku sa
następujące wartości:
R - SPH +0,25 : CYL +0,25 : AX 68 i +0,25 SE
L - SPH +2,00 : CYL +0,50 : AX 88 I +2,25 SE
Dla specjalisty fachowca jakim powinien być lekarz okulista zapewne jest to
jasne. Dla mnie jest to niezrozumiale. Również to: jak to mozliwe, ze co
okulista to inna recepta ? Dwa razy mam astygmatyzm, za trzecim nadwzroczność.
Co mam myśleć o lekarzach u ktorych badalem wzrok, zakladając, ze tylko jedna
diagnoza jest prawidlowa ?
:)
ps. moze ktos skorzysta:
Badania u okulisty
artykuł dr. n. med. Romana Sobeckiego z Kliniki Okulistycznej
CMPK w Warszawie ("Żyjmy dłużej" 3 (marzec) 2000)
http://www.resmedica.pl/zdart30010.html
i ogolnie "oczy":
http://www.zdrowie.med.pl/oczy/choroby/c_oczy.html#c
_odd_02