olej czy smalec?

1. Data: 2011-03-06 12:38:22

Temat: olej czy smalec?
Od: "Julia" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam. Na czym smazyc potrawy na patelni na smalcu czy na oleju. Chodzi mi o
to na czym zdrowiej ponieważ stykam się z różną opinią
dziękuje i pozdrawiam

2. Data: 2011-03-06 14:25:01

Temat: Re: olej czy smalec?
Od: "zbigniew" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Julia" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> witam. Na czym smazyc potrawy na patelni na smalcu czy na oleju. Chodzi mi
> o to na czym zdrowiej ponieważ stykam się z różną opinią
> dziękuje i pozdrawiam
zdecydowanie OLIWA

3. Data: 2011-03-06 20:00:23

Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-06 13:38, Julia pisze:
> witam. Na czym smazyc potrawy na patelni na smalcu czy na oleju. Chodzi mi o
> to na czym zdrowiej poniewa? stykam sie z ró?n? opini?
> dziekuje i pozdrawiam

Tak. Na smalcu. Na oleju. Na oliwie. Wszystko zależy od tego, co
smażysz, jak długo itd.
Rybę - na oleju. Kiełki, makaron - na oliwie. Schboszczaka - nie
wyobrażam sobie inaczej, niż na smalcu (aczkolwiek jak dobry olej, to
ujdzie).
Aha, jeszcze masło. Jajka na maśle.
pwz

4. Data: 2011-03-06 22:49:20

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Julia napisał:
> witam. Na czym smazyc potrawy na patelni na smalcu czy na oleju. Chodzi mi o
> to na czym zdrowiej ponieważ stykam się z różną opinią
> dziękuje i pozdrawiam

Tłuszcze nienasycone w trakcie obróbki termicznej ulegają silnemu
utlenieniu i tworzą naprawdę paskudne konglomeraty wielu łańcuchów
kwasów tłuszczowych połączonych mostkami tlenowymi - zdrowe to nijak nie
jest.
Tak więc do intensywnego i długiego smażenia lepszy będzie smalec (a
jeszcze lepsza frytura wołowa, najlepszy zaś olej palmowy wbrew nazwie
będący tłuszczem wyjątkowo dokładnie nasyconym i skrajnie odpornym na
utlenianie).

Oleje, oliwy najlepiej na zimno, ewentualnie do krótkich i niezbyt
gorących smażeń produktów o dużej zawartości wody (czyli żeby zaraz wodę
puściły i smażenie w krótkie duszenie zmieniły).

--
Darek

5. Data: 2011-03-07 07:25:21

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 6 Mar 2011 13:38:22 +0100, Julia wrote:
> witam. Na czym smazyc potrawy na patelni na smalcu czy na oleju. Chodzi mi o
> to na czym zdrowiej poniewa? stykam sie z ró?n? opini?
> dziekuje i pozdrawiam

Masło klarowane.

6. Data: 2011-03-07 09:08:48

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 7 Mar, 08:25, tomjas wrote:
> Masło klarowane.

No właśnie! Prawie wszystko na nim smażę.
Ale ostatnie mnie zaskoczyło - bo zrobiłam je tak jak zawsze, a ono na
suchej patelni skwierczy, jakby była w nim woda. A zawsze wybieram to
klarowane masło o jednolitej konsystencji. Może się orientujesz, czym
to masło było "wzbogacone"? I czy Tobie też czasami się tak zdarza?

--
Pozdrawiam :)
Włada

7. Data: 2011-03-07 12:48:33

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 7 Mar 2011 01:08:48 -0800 (PST), JaMyszka wrote:

> [...]
> klarowane masło o jednolitej konsystencji. Może się orientujesz, czym
> to masło było "wzbogacone"? I czy Tobie też czasami się tak zdarza?

Masło klarowane robię sam z masła extra. U mnie zawsze skwierczy bo
wrzucam je na bardzo gorącą patelnię i to jest normalne. Jesli bylaby
woda to by "strzelalo", więc chyba nei za wiele pomogę.
Pozdrawiam.

8. Data: 2011-03-07 15:13:10

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"tomjas" <t...@W...onet.pl> wrote in message

> [...]
> wrzucam je na bardzo gorącą patelnię i to jest normalne. Jesli bylaby
> woda to by "strzelalo", więc chyba nei za wiele pomogę.

Skwierczą dodatki olejowe (margaryna "wrobiona ') w mixie.

9. Data: 2011-03-07 20:12:33

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik tomjas napisał:

> Masło klarowane.

Do befsztyków - jedynie. Nie musi być wcześniej klarowane, wystarczy
umieć je dobrze wygrzać (znaczy powoli aż pienić sie przestanie i
ewentualnie piane zebrać) przed wrzuceniem mięsa (choć klarowane na
mokro mniej się pali).

--
Darek

10. Data: 2011-03-07 20:26:45

Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2011-03-07 08:25, tomjas pisze:

> Masło klarowane.

To trzeba by było samemu klarować albo pewnie sprowadzać z zagranicy, bo
to, co sprzedają w naszych sklepach (w dodatku posługując się nieładnymi
chwytami 'markietingowymi'), to zwykły szajs.
pwz

Ikselko, pamiętasz?
Smaki i zapachy Wołynia
Robot kuchenny?