piwo a MM

1. Data: 2004-01-21 20:41:08

Temat: piwo a MM
Od: "?-rek calzone" <o...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkim, jestem tu totalnie nowy ;-)

Od kilku dni pochłaniam wszelkie info o MM i nurtuje mnie jedna rzecz. Otóż
przyzwyczaiłem się do pewnego rytuału posiłkowego, w którym zamiast kolacji
wypijam sobie jedno piwo. Przez lata myślałem, że jedno piwo i tak ma mniej
kalorii (~240) niż kolacja, która zaspokoiłaby mój apetyt. A to jedno piwko,
o dziwo, wystarcza mi ;-)

Ale Monignac mi nieźle zamieszał. Wiem, że maltoza z IG = 110 to najgorszy
węglowodan z możliwych. Z drugiej strony pociesza mnie bardzo niska
zawartość procentowa tegoż w piwie (5g na 100g). Zauważyłem, że MM dopuszcza
małe piwko po posiłku i domyślam się, że ma to związek z tym niskim
stężeniem.

Ale mój problem jest taki: Na razie nie zamierzam rezygnować z piwa, jako
substytutu kolacji i zastanawiam się, jak zminimalizować ew. skutki tego
"odstępstwa". Czy zgodnie z teorią odstępstw powinienem dodać do piwka
węglowodany neutralizujące? Np. tarta marchewka? Może sałata? Może owoce? A
może lepiej nic nie dodawać, bo jak tu spożywać piwo po jabłku albo
odwrotnie... A poza tym, każdy dodatek to dodatkowe kalorie, choć ponoć w MM
te są najmniej ważne. Tak więc jestem w kropce, doradźcie mi coś.

Aha, nie mam nadwagi lecz z powodu uprawiania sportu wytrzymałościowego chcę
zejść z indeksem BMI z 23 do 22-21 (4-7kg)

--
pzdr
mirek calzone

2. Data: 2004-01-24 15:37:25

Temat: Re: piwo a MM
Od: Vroobelek <V...@y...iq.NOWYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stało się to Wed, 21 Jan 2004 21:41:08 +0100, gdy "?-rek calzone"
<o...@a...net.pl> napisał:

> [...]
>zawartość procentowa tegoż w piwie (5g na 100g). Zauważyłem, że MM dopuszcza
>małe piwko po posiłku i domyślam się, że ma to związek z tym niskim

W butelce piwa mamy 25g maltozy.
ŁG = 110/100 * 25g = 28
czyli ładunek glikemiczny jest w tym przypadku wysoki (>20).

(więcej o ŁG: http://www.montignac.pl/gl.htm)

Swoją drogą koncepcja ŁG sprowadza się do tego, że zawsze im więcej
węglowodanów, tym większa wartość wskaźnika.
Tak wg. tej teorii nie bardzo działa "neutralizowanie" za pomocą innych
węglowodanów, bo dojedzenie porcji soczewicy i tak podniesie ŁG całego
posiłku (nawet jeśli obniży przeciętne IG)

> [...]
>"odstępstwa". Czy zgodnie z teorią odstępstw powinienem dodać do piwka
>węglowodany neutralizujące? Np. tarta marchewka? Może sałata? Może owoce?

Na pewno nie może to być nic z tłuszczem bo będzie montiniakowa
katastrofa.

> bo jak tu spożywać piwo po jabłku albo
>odwrotnie...

Fajne zestawienie :)

> [...]
>
>Aha, nie mam nadwagi lecz z powodu uprawiania sportu wytrzymałościowego chcę
>zejść z indeksem BMI z 23 do 22-21 (4-7kg)

Hehe, mnie się z 23 w dół nie udało. Jeśli próbujesz zejść poniżej
optymalnej masy ciała, to Montignac może nie pomóc....

Co do piwa, spróbowałbym na Twoim miejscu przez 2-3 tygodnie odżywiać
się zgodnie z mm, ale i zostawić piwo. Efekty sprawdzisz sam.

v.

3. Data: 2004-01-24 21:01:36

Od: "?-rek calzone" <o...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Vroobelek wrote:

> [...]
> innych węglowodanów, bo dojedzenie porcji soczewicy i tak podniesie
> ŁG całego posiłku (nawet jeśli obniży przeciętne IG)

Dzięki za odpowiedź.
Myślę, że rozumiem o co chodzi w ŁG i faktycznie, dojedzenie czegokolwiek
zwiększy ładunek glikemiczny posiłku. Ale nie jestem pewien, czy dokładnie o
ŁG mi chodzi. Przejrzałem jeszcze raz książkę "Jeść aby schudnąć" i tam na
str. 137 jest sedno problemu.

Jeśli dobrze rozumiem, na wykresie chodzi nie o sumaryczny ŁG lecz o
wypadkową stężenia cukru we krwi po posiłku. Spożycie 100g ziemniaków
gotowanych w wodzie ze skórką spowoduje wyższe stężenie niż spożycie tych
samych ziemniaków RAZEM z odpowiednią ilością soczewicy. Myślę, że owa
wypadkowa stężenia cukru we krwi przekłada się bezpośrednio na średnie IG
całego posiłku, tak wynika z wykresu.

Tak czy siak z przedstawienia sprawy w książce wydaje mi się, że spożycie
piwa jako szkodliwe odstępstwo można w pewnym stopniu zneutralizować
węglowodanami o niskim IG spożytymi raczej przed odstępstwem. Szkoda tylko,
że na tych kilku stronach poświęconych planowaniu odstępstw i ich
kompensacji MM nie podejmuje tematu piwa :-(

--
pzdr
calzone

4. Data: 2004-01-29 19:00:29

Od: "s(00)mal" <s...@o...pl_usun-myslniki> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 24 Jan 2004 22:01:36 +0100, ?-rek calzone <o...@a...net.pl>
napisał:

> [...]
> samych ziemniaków RAZEM z odpowiednią ilością soczewicy. Myślę, że owa
> wypadkowa stężenia cukru we krwi przekłada się bezpośrednio na średnie IG

IG oznacza o ile procent podniesie ci sie poziom cukru we krwi po spozyciu
50g produktu (choc to zalezy od osoby, ktora to "bada"). ŁG zas jest to
ZTCW ilosc w gramach weglowodanow w posilku.

Aby obliczyc RG czyli wypadkowy indeks glikemiczny nalezy posluzyc sie
wzorem:

IG1*ŁG1 + IG2*ŁG2 / 2

W zaleznosci od liczby produktow.

> Tak czy siak z przedstawienia sprawy w książce wydaje mi się, że spożycie
> piwa jako szkodliwe odstępstwo można w pewnym stopniu zneutralizować
> węglowodanami o niskim IG spożytymi raczej przed odstępstwem.

Wlasnie tak. Trzeba tylko jeszcze znalezc jakis weglowodan ktory umozliwi
jak najlepsza neutralizacje. Slowem, taki ktory bedzie mial jak najwiecej
ŁG i jak najmniejszy IG. Kiedys liczylem i wychodzilo mi, ze po wypiciu
0,5 litra piwa trzeba by bylo zjesc 500g orzeszkow ziemnych, zeby to
zneutralizowac:///

--
[s(00)mal]---[gg: 1337396]---[HP-820]
"I zwątpienie w labiryntach samotności...;(" -Grammatik/Wiatrucień

przemiana materii
Nutella a MM
wędzona pierś kurczaka
Jak wyglądają ludzie na diecie wysokotłuszczowej...
Oczyszczanie - jak było [długie]