tarta - problemy

1. Data: 2005-01-14 08:43:19

Temat: tarta - problemy
Od: "Aggie" <y...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

ostatnio zrobiłam pierwszy raz tarte (ze szpinakiem) i w zwiazku z tym mam
kilka pytań. W jakiej temeraturze i jak dlugo nalezy piec ciasto na tarte? Moje
ciasto wydawalo mi sie troche 'zakalcowate', i nie wiem, czy nie pieklam za
krotko? Albo w zbyt niskiej temperaturze. I jak dlugo piec nadzienie tarty?
Moja byla wypelniona szpinakiemz feta. Pieklam blisko 40 minut i bylo ok,
tylko to ciasto troche jakby niedopieczone. A do ciasta nie dodaje sie proszku
do pieczenia, wiec jak to ciasto moze byc wyrosniete? prosze o wyjasnienie
znawcow tart :)

Agnieszka

1. Data: 2005-01-14 11:55:35

Temat: Re: tarta - problemy
Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aggie" <y...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> proszku
> do pieczenia, wiec jak to ciasto moze byc wyrosniete? prosze o wyjasnienie

Ciasto w tarcie ma być tak cieniutkie jak się tylko uda. Żadnego proszku do
pieczenia na boga, najlepiej żadnych jaj, ono nie ma rosnąć, ma być tylko
delikatnym i prawie niezauważalnym obramowaniem dla farszu.
Klasyczne ciasto do słonej tarty to: 2 szklanki mąki, szczypta soli, 120
gr. zimnego masła, zimna woda - tyle żeby
ciasto skleić. Mąkę rozetrzeć z masłem na żwirek, dodać sól i wodę, zagnieść
szybko w elastyczne ciasto. Zawinąć w folię, wsadzić na przynajmniej pół
godziny do lodówki, rozwałkować _jak najcieniej_, wyłożyć formę, obciąć
brzegi wystające za bardzo ponad brzegi formy, ponakłuwać widelcem, wyłożyć
na wierzch ciasta papier do pieczenia przycięty odpowiednio nasypać na
niego ziarna suchej fasoli, żeby ciasto podczas pieczenia nie wybrzuszyło
się.
Wsadzić do piekarnika nagrzanego do 220st, po ok 10 minutach zdjąć papier z
fasolą (schować sobie na następny raz) i podpiec jeszcze ok 5-8 minut.
Na gorący podpieczony spód wyłożyć nadzienie i piec w tym wypadku (szpinak+
feta ok 30 minut)

Sowa

1. Data: 2005-01-14 12:32:41

Od: "Asia" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> W jakiej temeraturze i jak dlugo nalezy piec ciasto na tarte? Moje
> ciasto wydawalo mi sie troche 'zakalcowate', i nie wiem, czy nie pieklam

Tartę robi sie zazwyczaj (zawsze?) z ciasta kruchego, proszku do niego nie
dodajesz i oczywiście nie będzie ono nigdy wyrośnięte a jedynie upieczone

ja zwykle robiłam tak: podpiekałam nakłuty widelcen spód przez ok 10-15
minut, a potem wykładałam na to farsz i zapiekałam jeszcze 15-20 minut.
ciasto było ok.

efekt niedopieczonego ciasta moze byc spowodowany albo zbyt wodnistym
farszem, którym nasiąka ciasto i robi sie takie gumowate
ponoc tez zbyt długie wyrabianie kruchego ciasta moze sprawić, że będzie ono
gumowe a nie kruche.

tyle moich spostrzeżeń
:)

Asia

1. Data: 2005-01-14 13:04:03

Od: "Aggie" <y...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Klasyczne ciasto do słonej tarty to:  2 szklanki mąki, szczypta soli, 120
> gr. zimnego masła, zimna woda - tyle żeby

Wlasnie wedlug tego przepisu zrobiłam. Moje ciasto mialo jakies 4mm grubosci. Z
Twojego postu wnioskuje, ze bylo za grube. I nie przelezalo w lodówce - czy to
takie istostne?

Agnieszka

1. Data: 2005-01-14 13:37:33

Od: Marsjasz <m...@p...NOSPAM.neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sowa napisał(a):

> [...]
> Na gorący podpieczony spód wyłożyć nadzienie i piec w tym wypadku (szpinak+

nic dodać nic ujac...ale tego z fasola nie znalem...tylko czy ona aby
czasem nie zacznie strzelac w takiej temperaturze ???
Mars

1. Data: 2005-01-14 13:48:27

Od: Theli <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sowa wrote:

> Na gorący podpieczony spód wyłożyć nadzienie i piec w tym wypadku (szpinak+
> feta ok 30 minut)

Ten szpinak jakos specjalnie przyrzadzony, czy ,,normalnie'', przysmazony na
maselku+czosnek i inne przyprawy, wymieszany z pokrojona feta?

th.

1. Data: 2005-01-14 14:05:35

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wlasnie wedlug tego przepisu zrobiłam. Moje ciasto mialo jakies 4mm
> grubosci. Z
> Twojego postu wnioskuje, ze bylo za grube.

No, trochę za grube IMO.

I nie przelezalo w lodówce - czy to
> takie istostne?

Z jakiegoś nie znanego mi powodu tak - ciasto od tego kruszeje.
Kruche tez się wyziębia, żeby było kruchsze.
Można sobie ułatwić - wylepić formę od razu i taką włożyć do lodówki , lub
wręcz do zamrażalnika na kilkanaście minut a potem siup do gorącego
piekarnika. Można tez odjąć z maki ok 2-3 łyżek mąki pszennej, a w jej
miejsce dać taką samą jak odjęta ilość, maki kukurydzianej.

Sowa

1. Data: 2005-01-14 14:07:43

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marsjasz" <m...@p...NOSPAM.neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:cs8i00$c0v$1@atlantis.news.tpi.pl...

> nic dodać nic ujac...ale tego z fasola nie znalem...tylko czy ona aby
> czasem nie zacznie strzelac w takiej temperaturze ???

Nie - wkładałam ją nawet na 250 st (tylko już bez papieru, bo się zaczyna
palić, ma wytrzymałość do 220 st - przynajmniej te papiery co ja kupuję).
Moja jest już czarna, bo tą samą porcje fasoli używam od jakichś 2 lat, ale
nigdy mi się nie zdarzyło żeby strzeliła. :-)

Sowa

1. Data: 2005-01-14 14:11:27

Od: "Sowa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Theli" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> Ten szpinak jakos specjalnie przyrzadzony, czy ,,normalnie'', przysmazony
> na
> maselku+czosnek i inne przyprawy, wymieszany z pokrojona feta?

szpinak i feta
http://glinki.com/?l=qpzhwn

szpinak i pory
http://glinki.com/?l=qpzhwn

Smacznego
Sowa

1. Data: 2005-01-15 16:37:18

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Asia wrote:

> [...]
> farszem, którym nasiąka ciasto i robi sie takie gumowate
> ponoc tez zbyt długie wyrabianie kruchego ciasta moze sprawić, że będzie ono

Tarte piecze sie na najnizszej polce w piekarniku, zeby spod nie zdazyl
nasiaknac zanim gora sie nie zetnie. Rowniez mozna podpieczony spod tuz
po wyjeciu z piekarnika posmarowac rozbeltanym bialkiem, ktore po
wyschnieciu tworzy plynoodporna powloczke.
MB

Jak prawidłowo szumuje sie rosół?
Jak robi sie zasmazke?
Jak robi sie knedle?